<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>


Stockholms akutbilar
Det nya ambulansavtalet som trädde i kraft inom Stockholms läns landsting (SLL) den 1 juni 1996 medförde att samtliga akutbilsentreprenörer (AISAB, Samariten Ambulans AB och Södertörns Brandförsvarsförbund) tvingades skaffa 4-hjulsdrivna akutbilar. Man valde dock olika bilmärken.

Akutbil 20 997
Foto: Bert Lindblad

Ambulanssjukv ården i Storstockholm AB (AISAB), som är ett helägt landstingsbolag, har en Mercedes 280 T 4-matic kombi som akutbil p å station City. Akutbilen, 20 997, är placerad p å ambulansstationen vid Sabbatsbergs sjukhus (tidigare ett av Stockholms akutsjukhus, men drivs nu som närsjukhus av M & M Medical AB - som inte har n ågot samröre med AISAB) i Stockholm City. Den är i g ång under dygnets alla timmar. P å grund av stort antal uppdrag per dygn (cirka 11, 1997) tjänstgör personalen i treskift.

Samariten Ambulans AB valde en Land Rover. Akutbilen, 20 995, är placerad p å brandstationen i Sollentuna. Den var tidigare placerad p å brandstationen i Upplands Väsby, men en utredning fr ån CAK visade att körtiden in mot Stockholm minskade med 2-3 minuter. Därav den ändrade placeringen. Den är i g ång alla dagar 07-19. 1997 hade den cirka 4 uppdrag per dag.

Akutbil 20 995
Foto: Samariten Ambulans AB

Södertörns Brandförsvarsförbund valde en Chevrolet Blazer av 1996 års modell. Akutbilen, 21 993, är placerad p å brandstationen i Södertälje. Den är i g ång alla dagar 07-19. 1997 hade den cirka 2,5 uppdrag per dag.

Akutbil 21 993
Foto: Södertörns Brandförsvarsförbund

AISAB valde först att skaffa tv å vita Jeep Grand Cherokee av 1996 års modell (till City, 20 997 och Södermalm, 20 991) fr ån Holmstedts Motor AB. Inredningen, som var mycket välplanerad och funktionell, utfördes av Hejde-ambulanser i Kävlinge. Man behöll grundkonceptet med fackindelat system fr ån Citys gamla akutbil, en Mercedes Benz 220E kombi. Citys Jeep kr ånglade mycket av olika anledningar, bl a fick växell ådan bytas ett antal g ånger. Det verkar som om Jeepen inte klarade av det h årda slitaget som det trots allt är p å en akutbil i City med ständig utryckningskörning, i tuff trafikmiljö. Av denna anledning har AISAB nu bytt ut Jeepen mot en 4-hjulsdriven Mercedes 280 T 4-matic kombi. Jeepen är återlämnad till leverantören.

Södermalm har dock fortfarande kvar sin Jeep. Den är placerad p å ambulansstationen omkring Globen. Även denna är i g ång under dygnets alla timmar. Även här tjänstgör personalen i treskift (cirka 11 uppdrag per dygn, 1997).

Akutbil 20 997
Foto: Bert Lindblad

Akutbil 20 997
Foto: Bert Lindblad

Tidigare akutbilsentreprenörer har varit AISAB (City, Södertälje), Samariten Ambulans AB (Upplands Väsby) och MT Akutbilar (Södermalm).


Akutbil

Med akutbil avses en personbil, registrerad som ett utryckningsfordon. Denna rycker ut samtidigt med ambulans vid akuta sjukdomsfall eller olyckor och är bemannad med anestesisjuksköterska och ambulanssjukv årdare. Fordonet är utrustat med kvalificerad medicinsk utrustning och sambandsutrustning. Akutbilen transporterar inga patienter utan sjuksköterskan tillför ambulanssjukv ården sin högre medicinska kompetens till den ambulans som just för tillfället behöver den bäst.

Bilen skall vara fyrhjulsdriven och skall ha minst 85-90 kw motorstyrka. Vid nyinköp eller omlackering, skall fordonet var gul-lackerat (färg RAL 1016). Femsiffrigt radioanropsnummer skall finnas p å taket, framskärmarna och p å bakluckan.

Akutbilssjuksköterskan

Stockholms läns landsting, som är en av de sjukv årdshuvudmän som har kompletterat sin ambulanssjukv ård med akutbilar, har följande krav p å sjuksköterskan:

  • Legitimerad sjuksköterska med p åbyggnadsutbildning inom anestesisjukv ård, med minst 2 års erfarenhet (fr o m 2000 02 01 minst 3 års erfarenhet) inom sin specialitet
  • Genomg ått av CAK (Centrala avdelningen för Ambulanssjukv ård och Katastrofmedicinsk planering) godkänd introduktionsutbildning med godkänt resultat
  • Yrkeserfarenhet av barn- och neuroanestesi, akutmottagning, IVA och ambulanssjukv ård önskvärd
  • Prehospital akutsjukv årdsutbildning önskvärd
  • Fr o m 2000 02 01 inneha certifikat
  • Ha god kartläsningsförm åga.


Sjuksköterskan skall kunna utföra, p å eget ansvar och efter ordination enligt skriftliga generella direktiv av ansvarig läkare, följande uppgifter:

  • A-HLR (enligt Svenska Cardiologföreningens schema)
  • Säkerställa fria luftvägar
  • ABC-sjukv ård
  • Självständig anestesi och intubation vid till exempel thorax- och skallskador
  • Övervaka EKG och saturation
  • Självständigt inleda behandling vid följande sjukdomstillst ånd s åsom astma, arytmier, hjärtsvikt, epilepsi, smärttillst ånd av olika uppkomst, akuta bröstsmärtor, hjärtstopp, lungödem, hypoglukemiskt koma, pseudokrupp, uttalad bronkospasm, avlägsna främmande kropp i luftvägarna, intoxikation med opiater, chocktillst ånd av olika uppkomst, skallskador, förlossningar, allergiska larynxödem, traumatiska skador och drunkningstillbud


Dessutom skall sjuksköterskan kunna behandla andra förekommande akuta livshotande tillst ånd med den utrustning och farmaka som finns angivna i länets gällande läkemedelslista.

Akutbilsföraren

Akutbilsföraren skall vara certifierad ambulanssjukv årdare med minst 4 års heltidstjänstgöring som certifierad ambulanssjukv årdare inom Stockholms läns landsting. Han skall dessutom inneha god lokalkännedom i hela Stockholms län. Detta innebär att obehindrat hitta och lokalisera publika byggnader och platser. Han skall ocks å ha genomg ått CAK:s ledningsambulansutbildning p å 3 dagar.

Beklädnad

Ambulans- och akutbilspersonal inom SLL skall fr o m 2000 02 01 ha grön överdel och gröna byxor (färg PMS 567.C). Skyddsjackan skall vara flourescerande gul. Svarta skyddsskor med genomtrampningsskydd och t åhätta skall finnas och användas.
Nuvarande överdel, byxor och jacka har röd färg. Ambulanspersonal har vit överdel, bl åa byxor samt gul jacka.

Referenser

  • Centrala avdelningen för Ambulanssjukv ård och Katastrofmedicinsk planering. Krav p å sjuksköterska i akutbil/helikopter. Stockholm: CAK, 1995.
  • Centrala avdelningen för Ambulanssjukv ård och Katastrofmedicinsk planering. Upphandling ambulanssjukv ård. Stockholm: CAK, 1999.

Peter Jonasson

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Artikeln publicerad 99/05/15

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]