Ambulans brann våldsamt mitt framför ögonen på pressfotograf

Här finns intressanta nyheter som berör den prehospitala akutsjukvården.
Låst
Användarvisningsbild
Newsmaster
Sajt Admin
Inlägg: 629
Blev medlem: 4/2 2005 11:10

Ambulans brann våldsamt mitt framför ögonen på pressfotograf

Inlägg av Newsmaster » 10/7 2008 9:13

<b>En Malmöambulans var på väg till en trafikolycka. Då började den brinna – mitt framför ögonen på pressfotografen Patrick Persson.
– Jag körde precis bakom och försökte släcka med min pulversläckare. Det var lönlöst, säger han till Aftonbladet.</b>

– Den hade precis kört runt vid en vändplats när jag såg hur det började ryka under den. Först trodde jag att den hade fått punktering, men sedan såg jag att det brann, säger Patrick Persson.

Han hade en brandsläckare i bilen, men rådde inte på lågorna.
– Det brann i motorrummet och där kom jag inte åt. Jag tömde pulversläckaren på 20–25 sekunder medan ambulanspersonalen lastade ut det som räddas kunde. Sedan fick vi backa, säger Patrick Persson.

Ett femtiotal meter från den brinnande ambulansen satte Patrick Persson sedan upp varningsbloss och stängde av E65. Samtidigt fick personalen mota bort nyfikna trafikanter i motsatt körfält.
– De befann sig väl bara 20 meter från ambulansen. Det kunde ha gått illa om de varit kvar när syrgastuberna exploderade.

Det skedde efter drygt fem minuter.
– Det var en rejäl smäll. Marken skakade till trots att vi befann oss mer än 100 meter därifrån, säger Patrick Persson.

Låst