Livräddarna granskas

Här finns intressanta nyheter som berör den prehospitala akutsjukvården.
Låst
Användarvisningsbild
Newsmaster
Sajt Admin
Inlägg: 629
Blev medlem: 4/2 2005 11:10

Livräddarna granskas

Inlägg av Newsmaster » 14/3 2005 19:23

<B>SVT:s populära serie Livräddarna som skildrar arbetet i Stockholms ambulanshelikopter 20 998 granskas i Sverige av JO och Socialstyrelsen och i Norge av Sivil-ombudsmannen och Helsetilsynet. Frågan är om det var etiskt och juridiskt rätt gentemot patienterna att låta filmteamet vara med, skriver Dagens Medicin.</B>

Det är forskaren Jörgen Lundälv vid Göteborgs universitet som begärt en granskning av Södersjukhusets agerande då det sade ja till inspelningen av programserien. Jörgen Lundälv vill bland annat veta om sjukvården, på grund av filminspelning, kan avtala bort personalens tystnadsplikt vid akututryckningar samt vilket juridiskt ansvar sjukhuset har vad gäller patientens samtycke om deltagande och vad detta samtycke kan vara värt i en pressad situation.
- TV-teamet ska ha följt ambulanshelikoptern i ett och ett halvt år. Det innebär att runt 3 000 patienter kan ha blivit tillfrågade om medverkan i TV-serien. Det har under denna tid blivit en rutin att tillfråga patienterna om de vill vara med i TV. Jag undrar hur många som tackade nej, och hur många patienter som kan ha känt sig besvärade eller kränkta av filmteamet, säger Jörgen Lundälv.

Han är kritisk till att akutsjukvården släpper in media på det sätt som gjorts i Livräddarna.
- Jag är rädd för att detta öppnar för fler liknande inslag i media där enskilda exponeras i en känslig situation, säger Jörgen Lundälv.

Fredrik Undevik, producent för Livräddarna, håller inte med.
- Jag tycker att vi har gjort allt som står i vår makt för att ingen människa ska fara illa. Det var vid ytterst få tillfällen som människor sade nej till filmning eller inte vill vara med i programmen, säger han.

Låst