[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 583: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 639: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Forum • Stockholms akutbilar - Sida 6
Sida 6 av 10

Postat: 30/11 2007 0:09
av Novisen
Åkte med fyra dagar i Huddinge för några år sen. Så här såg larmen ut!

1. CBS
2. Hoppat framför tunnelbana
3. Hjälp med smärtlindring
4. Trafikolycka
5. Trafikolycka
6. Lungödem
7. Hjärtsvikt
8. Hjärtstopp
9. Hjärtstopp
10. Allergisk reaktion
11. Främmande kropp barn
12. Trafikolycka
13. Sårskada hals
14. Knivskuren hals
15. Trafikolycka
16. Trafikolycka
17. Trauma, fall från hög höjd
18. Hjärtstopp
19. Hjärtstopp
20. Trafikolycka
21. Hjärtstopp
22. Hoppat framför tunnelbana

Sen vet ju alla att det inte alltid är så allvarligt i verkligheten. En del av larmen blev återbud då ambulanspersonalen hade läget under kontroll. Några av larmen var direkt larmning av ambulanspersonal på plats som önskade assistans. Vid sju av larmen var akutbilen före ambulans på plats.

Postat: 30/11 2007 0:14
av Isidor
jag förstår inte vad du vill säga med ditt senaste inlägg Novisen...

Postat: 30/11 2007 0:42
av Novisen
Förlåt! Såg i tidigare inlägg att det diskuterades vilka typer av larm som akutbilarna åker på och sen tänkte jag att det kanske ligger intresse hur akutbilens larm kan se ut. Vad det sen tillför debatten får jag fundera på!!!

Postat: 30/11 2007 1:34
av ditte
Ingen fara.
I tidigare diskussioner har man diskuterat långåriga ambulanssjukvårdare som fått mängdträning. Då har det gällt den reella kompetensen som de förvärvat pga sin erfarenhet men fått utstå mycket spott och spe då de inte har en formell kompetens.
Måhända finns det en poäng där i vad du vill visa, vad vet jag? Mängdträning kanske ger resultat hos oss sjuksköterskor men inte hos erfarna ambulanssjukvårdare. :)
Litet off topic där men jag kunde inte bara låta bli.... :lol:

Natti natti

mvh/ditte

Postat: 26/12 2007 22:44
av Niklas Karlsson
Visst får akutbilspersonalen mängdträning i det dom gör. Däremot så har de flesta väldigt liten erfarenhet som narkosSSK. Det är bara namnskylten som visar att dom är det. För vissa var det 10 år sedan de sövde och då kan man fråga sig om de ska jobba som anesyrra i akutbil. Många blir också anställda på akutbilen efter bara 2 år på huset. Känns tryggt att få hjälp av dom när man kommer i ambulansen.

Tror det blir akutbilens fall.. Förmodligen tar man bort dem eftersom vi spelat ut vår egen roll! Många glada miner kommer det bli och även en del ledsna..

Postat: 26/12 2007 23:35
av zAjben
Anser du fortfarande att akutbilarna har spelat ut sin egen roll även om man skulle ha t.ex. 50-50 rotering mot huset, Niklas?

Postat: 26/12 2007 23:42
av Niklas Karlsson
Nej, då är vi i en annan sits.. Plus att man kanske sätter gränsen för aneerfarnehet till 6-7 år och sedan rotation. Som det är idag kan det vara rena skämtet när en akutbilssyrra med 2 år på nacken ska ta över en patient från kollegor som hanterar situationen på ett mer erfaret och kontrollerat sätt.
Vissa på akutbilen har nerverna utanpå och kör verkligen hela paketet. Många patienter kan bli alldeles förskräckta när akutbilen kommer. Så tycker jag inte det var för bara 2-3 år sedan. Har man en sådan roll så ska man ha den erfarneheten att man inte behöver bli nervös för allting.

Om akutbilarna ska vara kvar så måsta man fundera över deras uppgifter. Kan inte vara meningen att vi ska köra larm för att en kollega på ambulansen behöver en EKG apparat. Det är helgalet, säkerhetsmässigt och miljömässigt. Sedan blir ansvarsfördelningen på plats konstig, inte minst för pat.

Postat: 26/12 2007 23:58
av ditte
Hej hr Karlsson det du säger har jag sagt HELA TIDEN men får skäll för det. Jag är totalt enig med dig, det är värdekasst med nya nsk som inte kan och är ihjälstressade+gamla ouppdaterade som fortfarande tror att huvuduppgiften är att skicka ner en slang på hjärtstoppen.

Postat: 27/12 2007 0:28
av zAjben
Då är väl detta snarare ett tecken på en verksamhet som inte fungerar så som den är ämnad, inte på att den har spelat ut sin roll? Jag kan aldrig tänka mig att det var tänkt att akutbilen skulle bemannas av andra än de mest erfarna anestesisköterskorna med mångtalet år innanför västen. Eller har jag fel? Handlar det om generationsbyte med pensionsavgångar, eller att folk flyr pga osäker framtid?

Det vore synd att se den verksamheten läggas ned för att den inte fungerar. Det är i alla fall min åsikt som åskådare.

Hur menar du med EKG-apparaten? Är tyvärr inte tillräckligt insatt för att jag ska förstå vilka situationer du refererar till.

God fortsättning!

Postat: 27/12 2007 2:21
av peder
Jag har inte läst hela tråden så jag kanske inte är tillräckligt insatt....

Min undran är (med utgångspunkt från min egen uppfattning i skåne) hur ofta behöver ni en narkossyrra? Och då menar jag en narkossyrra som nickals efterfrågar, en som jobbat 7-8 år på narkosen och som sedan roterar med narkosen och akutbilen??

En blygsam fråga... Är 7-8 år på ambulansen värt något??

Jag är själv narkossköterska och jag jobbar på ambulansen, jag roterar inte men jobbar på ambulansen och söver som ett extraknäck... jag tycker personligen inte att min kunskap att kunna söva (per definition) är använbart prehospitalt i speciellt många situationer. Jag skulle därimot säga att min erfarenhet från sjukhuset av många läkemedel har gett mig en bra kunskap om hur jag kan smärtstilla eller sedera. Likaså vet jag hur traumapatienter behandlas på akuten och hur de dåliga patienterna sedemera sövs och vätskebehandlas, det ger mig en stor fördel jämfört med någon som aldrig varit på op. Man ser ganska ofta patienter med sviktande vitala funktioner av någon form och lär sig att behandla.

Jag flyttade från en station med 3-4 larm per pass till en med 12-15 per pass (12 timmars pass). och såg en helt annan erfarenhet och kunskap hos den nya personalen. När man har fler än ett larm i timmen blir man jävligt duktig på de "vanligaste" sjukdomsfallen som ex hj. inf. CVI, diabetes, etc. Vi har normalt oftast flera trauma per pass. och jag skulle vilja påstå att vi är duktiga på just trauman. Kanske inte för att vi tränar det så ofta utan föra att vi har trauman så ofta.....

Man kan säga att vi har allt som alla andra har, fast vi har det nästan varje dag... därför tränar vi ochså varje dag på olika sjukdomar...


Min tanke är att kanske borde de mindre utalarmerade stationerna ha en VAN narkossköterska (akutbilssköterska), men det tillför kanske inget i de områderna där det är stor belastning på ambulansen?? Alltså, i de områderna där man får erfarenhet hela tiden... man glömmer ofta att det faktiskt finns områden där ambulansen inte står still....... bla i mitt område där vi kör nästan hela tiden...


(Jag har jobbat 12 år inom ambulansen och har varit färdig narkossköterksa i 5 år. Jag har sövt två gånger prehospitalt (D.v.s. givit en anastestetisk dos, en gång i samband med en drunkning när patienten hade fullminent lungödem. Pat dog sedemera, så mitt försök var knappast någon success, Den andra gången var en traffikolycka ... Pat överlevde... )

Jag har sedan gett "riktiga"doser av både ketalar, morfin, stesolid och dormicum men det kallar jag inte för anestesi utan för smärtstillning, även om de sover...

Postat: 27/12 2007 10:19
av Niklas Karlsson
Akutbilarna används en handfull gånger per vecka för att söva eller ge höga doser smärtstillande.

Alla bilar i sthlm har inte ekg. Skickar man en bil utan så dras automatkst en akutbil

Postat: 28/12 2007 1:43
av Isidor
Peder: Om man jobbar på en station med den intensiteten ni har, kan det ju knappast vara speciellt stimulerande eftersom det inte kan röra sig om mer än 5-10min till sjukhuset och effekten av behandlingen många ggr inte ens hinner märkas under den korta tiden.
Då är ju frågan... behöver man verkligen ha akutbilar i storstäderna, där det rör sig om korta sträckor. Hade det inte varit bättre att sätta dessa extraresurser utanför stan där man kanske har 6-7mil till närmaste sjukhus.
Min personliga uppfattning är att våra läkarbilar (PHAT) enbart fördröjer transporten inne i städerna

Kanske skulle stockholm ha PHAT-bilarna vi har i skåne i stället, för där är ju tydligen patienterna sämre än i övriga landet eftersom där sövs flera ggr/vecka. (inte för att jag skulle vilja bli sövd av speciellt många av PHAT doktorerna)
Jag har under mina år vid ambulansen inte stött på en enda patient som sövts ute.

Postat: 28/12 2007 10:26
av JNES
Bara en liten korrigering av felaktighet!
I Stockholms akutbilar och helikopter KRÄVER man minst tre års erfarenhet heltid av arbete på anestesin. Så vitt jag vet har INGET undantag gjorts.

Gott nytt år på er alla därute
Johan Nestin

Postat: 10/2 2008 20:42
av zAjben
Mycket positivt på agendan under 2008 rörande ambulanssjukvården;

• Samarbetet inom den akuta vården, akutmottagningar, närsjukvården, vårdguiden, SOS alarm ska utvecklas för att öka tillgängligheten och ge ett omhändertagande på rätt vårdnivå.
• Från och med februari 2008 kommer samtliga akutambulanser att vara bemannande med specialistutbildade sjuksköterskor. Den vägburna ambulansverksamheten kommer att förstärkas med en akutläkarbil. Kommande behov av akutbilarna ska ses över.
• Fungerande vårdkedjor mellan ambulanssjukvården och närsjukvården ska utvecklas så att de patienter som inte behöver akutsjukhusens vård förs till rätt vårdnivå inom närsjukvården, inklusive geriatriken.
• Ambulanshelikopterverksamheten ska förstärkas sommartid via avtal med Uppsala Akademiska samt en extra sommarhelikopter.
• Samverkansavtal mellan landstinget, samtliga ambulansleverantörer och sjöräddningen ska utarbetas för att stärka akut omhändertagande till sjöss samt som komplement till ambulanshelikopterinsatser.
• Prioriteringsordningen för olika ambulansuppdrag ska ses över i målet att erbjuda alla en likvärdig vård oavsett vistelseort.
• Tillgängligheten vad gäller svarstider för inkommande larm och sjukvårdssamtal ska öka.

Bara hålla tummarna för att det mesta fungerar som det ska.
http://www.sll.se/Handlingar/HSN/2008/H ... ilaga3.doc

Postat: 10/2 2008 21:21
av Niklas Karlsson
"har vi hört det förut"..

Samarbetet ska öka mellan amb sjv och andra inrättnignar? Vart ska vi köra patienterna när man lägger ner närakuterna? VC tar knappast emot. Hur samarbetet med vårdguiden går till vet vi.. Vi MÅSTE ta ifrån dom rätten att "beställa" ambulans. SSK på vårdguiden ska intervjuas som alla andra när de ringer. Som det är nu är det katastrof!

Att se över behoven av akutbilarna betyder att de tas bort helt i slutet av året.. Många blir lyckliga och några blir ledsna. Jag hoppas på ekg till alla dagambulanser nu!!

Uppsalaabulansen är för stor för att landa på våra flesta sjh. Det kommer därför inte märkas att vi har avtal med dom. Sommarhelikoptern kommer likt andra år inte få flyga på order uppifrån.

Alla ska få lika vård oberoende vart man bor. Man ska lösa det genom prioriteringar på SOS. Detta måste enligt mig ske enligt följande.. Kranskommunernas bilar (de svåråtkommliga kommunerna) ska bara köra larm och förtur. Transporter kan skötas av andra bilar (dagbilar, transportbilar och helikopter)