Låsning av ambulanser?

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

emergency911
Inlägg: 10
Blev medlem: 23/9 2008 18:16

Låsning av ambulanser?

Inlägg av emergency911 » 23/9 2008 18:29

Inom ambulanssjukvården i Gävle så låser man inte vare sig ambulanser eller akutbil. Dessa står på patientadressen med nyckel i rattlåset och motorn igång, i de flesta fall med både dörrar och bakluckor öppnade, obevakat, när personalen är borta hos patienten. Visserligen är akutväskan inlåst, men övriga läkemedel och utrustning ligger fritt i ambulansen/akutbilen. Är det inte bäst att alltid låsa bilen. Vad är riktlinjerna enligt Socialstyrelsen? Undrar hur det är på andra ställen i Sverige vore kul med en liten undersökning via detta forum.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 23/9 2008 19:50

Finns skrivet om detta tidigare.

Berättas där om känslan att se sin ambulans stjälas och sedan hitta den kraschad. Någon miljon förstörda. Lås bilen var du än är. Går väl att låsa även om motorn är igång med fjärrkontrollen utan aktivera mobilzern?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/9 2008 20:00

Vi har direktiv att vi SKALL låsa våra bilar, även inne på akuten.

emergency911
Inlägg: 10
Blev medlem: 23/9 2008 18:16

Inlägg av emergency911 » 23/9 2008 21:21

Ja för mig är det självklart att låsa men dom skyller på att bilarna inte startar då....låser ni på stationen också??

Vader

Re: Låsning av ambulanser?

Inlägg av Vader » 23/9 2008 21:54

emergency911 skrev:Inom ambulanssjukvården i Gävle så låser man inte vare sig ambulanser eller akutbil. Dessa står på patientadressen med nyckel i rattlåset och motorn igång, i de flesta fall med både dörrar och bakluckor öppnade, obevakat, när personalen är borta hos patienten. Visserligen är akutväskan inlåst, men övriga läkemedel och utrustning ligger fritt i ambulansen/akutbilen. Är det inte bäst att alltid låsa bilen. Vad är riktlinjerna enligt Socialstyrelsen? Undrar hur det är på andra ställen i Sverige vore kul med en liten undersökning via detta forum.
Har ni inte med er akutväskan upp till patienten?
Ivfsh är jag av åsikten att det inte är försvarbart att låta en ambulans stå olåst, på tomgång, utanför patientadressen. Känns lite 70-tal över det hela.

AuF

Inlägg av AuF » 23/9 2008 22:00

Vi låser inte på stationen. Där ska de vara låst i övrigt så man bara kommer på stationen med kod. Inte heller på akuten ska de vara låst. Där ska nyckeln sitta i om nån behöver flytta på bilen snabbt.

I övrigt låser vi ALLTID. Står tydlig i pm att man ansvarar för att bilen är låst när man lämnar den. Har hänt allt för många gånger att de försvunnit saker ur bilen. Tex en LP12!!!

Om man har som agrument att bilarna inte alltid startar är de nog dags att byta bilar.
8)

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/9 2008 22:23

Stationen behöver vi inte låsa vår, men på akuten är det ett tvång. Det har försvunnit både det ena o det andra där. Det är både taxibilar och privatbilar som kör in där ibland, trots att vi klagat på att de fyra platserna som finns, inte räcker till oss ens.

Lipton

Re: Låsning av ambulanser?

Inlägg av Lipton » 24/9 2008 17:27

Att lämna nyckeln i tändningslåset på en bil är olagligt, än värre att låta den stå på tomgång då det finns gott om småfolk som sett hur storfolk gör och det har ju hänt fler än en gång att treåringar kört pappas bil genom garagedörren utan att öppna först för att nyckeln vart på fel ställe.

Sedan tycker jag att det finns undantag, men hämtadress är inte ett av dem såvida det inte handlar om en T-olycka då det kan finnas poänger med att ha bilen igång.
Ambulanshallar på sjukhus kan också vara en poäng då alla inte har det bästa av utrymmen (på mitt hemsjukhus får tredje patienten inom fem minuter backas in för att kunna lastas ur under tak).

På en konstant bemannad station finns ingen anledning att låsa bilen vad jag kan se. På en mindre station med lås på ytterdörren finns heller ingen anledning att låsa bilen.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 25/9 2008 23:02

Lipton: Händer det ofta att treåringar springer runt på stan och snor bilar där du bor? 8)

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/9 2008 17:54

Isidor: Nej, men en gång är en gång för mycket, eller hur? 8)

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 28/9 2008 20:03

I stockholm där jag jobbar, låser man alltid hos pat, på akuten och på stationen. Så länge det finns morfin stesolid ketogan i bilen ska man väl låsa så fort man inte har översikt över bilen. Glömma låsa bilen i tensta tex. ja då lär inte det finnas mycket kvar av den amb. sen.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 30/9 2008 11:54

När motorn är igång går det inte att låsa bilen. Står man på en brand och måste parkera en bit ifrån kan man inte ha motorn igång om man vill låsa bilen. Har man blåljusen på, vilket man ibland nödgas ha, laddas ju bilen ur om inte motorn är igång. Upptäckte detta på en brand ute i skogen härom natten, vilket innebar att min kollega fick ta sig ner till brandplatsen och reka medans jag stod och vaktade bilen uppe vid vägen. Borde ju gå att låsa eländet och även ha motorn igång.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 8/10 2008 13:09

Tråden rensad. Håll er till ämnet tack!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 18/12 2008 14:20

Bilen skall vara låst på stationen, när man är framme hos pat. och på sjukhuset punkt slut.

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 18/12 2008 16:28

Nya Volvo som kommer går att få så att det går att låsa trots att motorn är igång.

På stationen låser inte vi bilarna, men i övrigt låser vi dem i princip så fort man går i från den.

Skriv svar