Sida 1 av 1

Ett databaserat feedbacksystem

Postat: 14/11 2005 21:02
av dyrham
Hej alla glada.
Undertecknad har en längre tid funderat på hur kvalitetssäkringen ser ut i AmbulansSverige. Finns det någon där ute som har sett ett feedbacksystem där man enkelt via nätverk kan gå in och läsa hur det gick för patienten? Jag tror det finns en stor utbildningspotential i detta plus en möjlighet för verksamheten att bygga en yrkespraxis.

Ha det, Dyrham.

Postat: 14/11 2005 23:34
av peder
Det vore kanske en bra ide, och jag tror man kan lära sig mycket på det, men det blir lite svårt att kringgå sekretessen.

Postat: 15/11 2005 10:59
av Wernvik
Vet att det på vissa ställen finns någon ansvarig som man går till med sina frågeställningar om hur det gick för ens patienter. Denne ansvarige får sedan gå in i Journalen och titta och meddela hur det gick.

Postat: 15/11 2005 16:41
av Lipton
Wernvik skrev:Vet att det på vissa ställen finns någon ansvarig som man går till med sina frågeställningar om hur det gick för ens patienter. Denne ansvarige får sedan gå in i Journalen och titta och meddela hur det gick.
Tror att man häromkring klickar i när man skriver in ambulinkjournalen att man önskar uppföljning på pat. och då får man epikrisen skickad till sig. Vet dock inte hur det fungerar rent praktiskt. :)

I övrigt så borde det ju gå att ordna något automatiskt system så länge hela vårdkedjan använder datajournaler, men så är ju inte de flesta fall idag.

Postat: 15/11 2005 22:45
av dyrham
Sekretessen är så klart krånglig och byråkratisk, varför inte avpersonifiera journalen och få ett specifikt nummer för "din" pat. Logga sedan in med det numret och läs om resultatet för pat.
Vi har i Uddevalla länge haft möjlighet till uppföljning men efter hand tröttnar man, ingen feedback alls på ikryssade rutor. Tråkigt men sant. Jag anser att det rent generellt är för dåligt med feedback på vår verksamhet. Feedback är viktigt för motivationen.

Postat: 16/11 2005 10:45
av Wernvik
Det låter ju som om det är ett icke fungerande system i så fall. Det är u aldrig bra.

Feedback anser jag är viktigt både för motivationen och även rent kunskapsmässigt. Det är ju det ända sättet och veta om man har gjort ett optimalt omhändertagande.

Postat: 16/11 2005 16:57
av Lipton
Wernvik: Man kan råka springa på patienten på stan några veckor senare också... :P

Postat: 20/11 2005 3:20
av Eirik
Enkelte steder hos oss legger vi bare kopi av den aktuelle journalen i en spesiell postkasse, så sjekker medisinsk ansvarlig lege opp i saken for oss.

Postat: 20/11 2005 12:19
av dyrham
Eirik skrev:Enkelte steder hos oss legger vi bare kopi av den aktuelle journalen i en spesiell postkasse, så sjekker medisinsk ansvarlig lege opp i saken for oss.
Trevligt med ett norskt svar, tack för det.
Sker det någon uppföljning på ev nya kunskaper?
Har ledningen någon strategi kring detta?

Postat: 20/11 2005 18:48
av Eirik
dyrham skrev:
Eirik skrev:Enkelte steder hos oss legger vi bare kopi av den aktuelle journalen i en spesiell postkasse, så sjekker medisinsk ansvarlig lege opp i saken for oss.
Trevligt med ett norskt svar, tack för det.
Sker det någon uppföljning på ev nya kunskaper?
Har ledningen någon strategi kring detta?
Typisk på steder der dette systemet fungerer er det gjennomgang ved medisinsk systemansvarlig lege én gang i måneden, der spesielle oppdrag eller hendelser blir diskutert, nye ting innen akuttmedisin blir omtalt og man utveksler erfaringer og er med i prosessen rundt feks nye prosedyrer.

Postat: 22/11 2005 22:41
av dyrham
Återigen ett tack till vårt grannland. Intressant med denna lösning, jag har aldrig tidigare hört om ett sådant system, positivt. Finns det någon i Sverige som jobbar som de gör i Norge?

Postat: 29/11 2005 1:20
av Eirik
Selvfølgelig er det jo slik at man må ha en medisinsk systemansvarlig som er langt fremme i utviklingen og har tillit til personalet slik at feks system med personlige delegeringer fungerer optimalt.