Snäll själ
Snäll själ
Hej ..
Sitter här o försöker plugga men har fastnat lite på om hur jag ska gör vid en trafikolycka med flera skadade så jag undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig lite så att det blir bra .
Någon snäll själ
Nettis
Sitter här o försöker plugga men har fastnat lite på om hur jag ska gör vid en trafikolycka med flera skadade så jag undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig lite så att det blir bra .
Någon snäll själ
Nettis
Re: Snäll själ
Du kanske kan ha nytta av att se ett utdrag från en av mina tentor, om inte annat kanske den skapar en för dig nyttig diskussion. En diskussion är ju egentligen det enda korrekta svaret på frågor i akutsjukvård eftersom rätt och fel är alldeles för konstanta begrepp.
Fråga:En icke fastspänd bilförare är med om en påkörningsolycka. Vilken är din omedelbara åtgärd när du kommer fram till patienten? (2p)
Svar:
Vem är jag och hur många andra skadade finns det? Generellt så presenterar jag mig och ser om föraren svarar. Finns inga andra skadade tar jag samtidigt ett stadigt grepp runt huvudet. Finns andra skadade drar jag mig för det eftersom det låser båda mina händer.
Facit:
Enligt systematisk undersökning av traumapatient: Fria luftvägar och stabilisering av halsrygg (stel nackkrage). (Således inga poäng för mitt svar)
Min kommentar:
Om pat. svarar med att presentera sig när jag gör det så behöver jag inte fundera över luftvägen. Steg ett i att sätta på en stifneck är att hålla huvudet på patienten, sedan behöver man hjälp av en kollega. Inget av detta är enligt mig aktuellt om det finns fem skadade till som behöver tittas till, föraren i den andra bilen kanske inte håller sin luftväg.
Dessutom upplevde jag frågan något knapphändig. Jag menar har olyckan skett på en parkeringsplats och personen helt är utan tecken på halsryggskada kan man ju fundera över att strunta i kragen också. Huvudsaken är, förutsatt att läraren ifråga, kan ge poäng även för andra svar än facits om man motiverar dem väl. Att arbeta är ofta långt långt ifrån att skriva tentor tyvärr...
Fråga:En icke fastspänd bilförare är med om en påkörningsolycka. Vilken är din omedelbara åtgärd när du kommer fram till patienten? (2p)
Svar:
Vem är jag och hur många andra skadade finns det? Generellt så presenterar jag mig och ser om föraren svarar. Finns inga andra skadade tar jag samtidigt ett stadigt grepp runt huvudet. Finns andra skadade drar jag mig för det eftersom det låser båda mina händer.
Facit:
Enligt systematisk undersökning av traumapatient: Fria luftvägar och stabilisering av halsrygg (stel nackkrage). (Således inga poäng för mitt svar)
Min kommentar:
Om pat. svarar med att presentera sig när jag gör det så behöver jag inte fundera över luftvägen. Steg ett i att sätta på en stifneck är att hålla huvudet på patienten, sedan behöver man hjälp av en kollega. Inget av detta är enligt mig aktuellt om det finns fem skadade till som behöver tittas till, föraren i den andra bilen kanske inte håller sin luftväg.
Dessutom upplevde jag frågan något knapphändig. Jag menar har olyckan skett på en parkeringsplats och personen helt är utan tecken på halsryggskada kan man ju fundera över att strunta i kragen också. Huvudsaken är, förutsatt att läraren ifråga, kan ge poäng även för andra svar än facits om man motiverar dem väl. Att arbeta är ofta långt långt ifrån att skriva tentor tyvärr...
Jag vet inte om du har någon glädje av det här. Det står inte så mycket vad man ska göra om det är flera skadade...:
http://hem.fyristorg.com/johnblund/nymeny2.htm
http://hem.fyristorg.com/johnblund/nymeny2.htm
Re: Snäll själ
Jobba enligt LABCDE.Nettis skrev:Hej ..
Sitter här o försöker plugga men har fastnat lite på om hur jag ska gör vid en trafikolycka med flera skadade så jag undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig lite så att det blir bra .
Någon snäll själ
Nettis
Överblicka läget.
- L = Livsfarligt läge. Befinner sig någon i akut livsfarligt läge, typ brand, få denna person ur detta läge först.
A= Airways kollas upp och säkerhetställs på alla inblandade, sedan...
B= Breathing, kollas upp och säkerhetsställs på alla inblandade sedan....
C= Cirkulation, se ovan....sedan...
D= Disabliltity = Medvetandegrad. Kollas upp, görs oftast i samband med A då man, om man får svar, har fått svar också på A & B, sedan ....
E= Exposure = Helkroppsundersökning. Vet inte om detta görs särskilt ofta prehospitalt.
Detta är vad hemvärnsmän blir utbildade i sjukvård (ingår i baskraven)
Re: Snäll själ
Hur gör man detta om man inte har tillgång till halskrage?Lipton skrev:I bokstaven A ingår även stabilisering av halsrygg då det är befogat.
Re: Snäll själ
larsev: Guds gåva till människan---> Silvertejp!
Varför har man inte tillgång till nackkrage?
I lumpen använde vi sandsäckar (självklart i kombination med silvertejpen).
Varför har man inte tillgång till nackkrage?
I lumpen använde vi sandsäckar (självklart i kombination med silvertejpen).
Re: Snäll själ
Hemvärnssjukvårdare kanske har det, vi andra som inte har sjukvård som funktion har det definitivt inte, utan det vi har är arméns Första förband. Men med detta kan man ju faktiskt komma ganska långt.Lipton skrev:larsev: Guds gåva till människan---> Silvertejp!
Varför har man inte tillgång till nackkrage?
I lumpen använde vi sandsäckar (självklart i kombination med silvertejpen).
Hmmmm... Borde inte Första Förbandskuddarna utrustas med silvertejp eller motsvarade om stabilisering av halsrygg ingår i A?:idea:
Vidare behöver man ha en ca 50cm lång brädstump eller liknande liggande i bagaget för att ha någonting att fixera mot.
Instämmer, har jag inte utrustning för stabilisering av halsrygg går jag vidare till nästa patient för att säkerhetställa andningsvägarna..... För att sedan fortsätta kolla andningen hos alla skadade....... fortsätter jobba enligt LABCD(E) med alla inblandade.Lipton skrev:larsev: Enligt mitt tentasvar ovan: man drar sig för att göra det eftersom det låser händerna.
Snart behöver man inte ens veta var man är! Läs här:larsev skrev: samt du vet var du befinner dig.
http://www.sosalarm.se/press/pressklipp.asp?ID=753
Förutsätter att mobiltelefonen har kontakt med flera basstationer.Akuten skrev:Snart behöver man inte ens veta var man är! Läs här:larsev skrev: samt du vet var du befinner dig.
http://www.sosalarm.se/press/pressklipp.asp?ID=753
Fungerar säkert bra i tättbebyggda områden, sämre där mobiltelefontäckningen är mindre bra