SOS alarm kritiseras

Här diskuteras allt som rör prioritering och beslutsstöd.
Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: SOS alarm kritiseras

Inlägg av Isidor » 4/10 2009 22:00

Då är väl personalen inte lämplig för den uppgift de tagit sig an då, för det blir bara sämre och sämre.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: SOS alarm kritiseras

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/10 2009 15:13

Det håller inte med att "det är ett svårt yrke".. Tänk om vi skulle använda oss av samma mantra "Äh , jag var dåligt påläst så patienten dog.. Men va *. Vi har ju ett svårt jobb, ha vi inte"? Det skulle inte HSAN acceptera om vi gjort något fel.. Men SOS kommer undan med sina misslyckanden varje dag.

Snittiden från larm till utlarmning till ambulans i sthlm; Ca 4minuter! Någon borde stå till svars för detta? Borde vara brottsligt att vara så dåliga i en sån här bransch..

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: SOS alarm kritiseras

Inlägg av Isidor » 4/10 2011 2:38

Valrossen skrev: Men det är så lätt att sitta ute i sin bil och ha ett ärende/pat. i taget och inte se hela verkligeheten som vi gör.
Ja du valrossen... Om ni nu ser hela verkligheten och gör ert jobb så bra. Varför ser prioriteringarna och dirigeringarna så konstiga ut? Jag arbetar i samma stad som du och jag vill inte påstå att er verklighetsförankring är så påtaglig. Inte heller verkar ni arbeta utifrån samma mall du och dina kollegor, trots att det borde vara så. det råder en helt otrolig godtycklighet när det gäller tolkning av index och prioriteringar och när man på en natt kör in 0 av 11 "patienter" så har man inte gjort ett bra jobb på SOS. För några dagar sedan sa en av dina kollegor till mig att han hade gjort om två prio 4 till 2or för att bli av med dem. På vilket sätt är man en god sos-operatör då?

Prehospital skrev: Jag tycker att grundregeln bör vara att ambulansen är disponibel 15 minuter efter ankomst akuten.

Jo men detta är inte applicerbart i Malmö där vi inte helt sällan tvingas vänta 30-60min på att få rapportera över patienten som ändå var orange enligt METTS! Det kanske funkar på mindre belastade ställen men inte här! Här kan jag förstå att SOS blir frustrerade när larmen staplas på hög och bilarna står på akuten. Men med deras fantastiska verkligehtsuppfattning och helhetssyn borde de inse att vi inte står där för nöjes skull. Akutpersonalen går på knäna dagligen och detta påverkar även oss. Kanske borde de också förstå att vi inte ringer för att gnälla eller skälla på dem när vi vädjar om att få äta en bit mat efter att ha suttit i bilen i 8 timmar utan att se röken av stationen. Humöret är inte på topp kan man säga... Men det är inte lätt att förstå när man har sin middag på schemat som valrossen.

Valrossen
Inlägg: 3
Blev medlem: 26/8 2009 10:14

Re: SOS alarm kritiseras

Inlägg av Valrossen » 5/10 2011 8:04

Hej Isidor!

Varför det en natt körs in 0 av 11 pat. kan jag ju inte riktigt svara på. Det verkar som det har inte har fungerat hela vägen hos oss. Det kan vara en slarvig personal på prioiteringssidan, men en del , inte alla kan ju bero på vad uppringaren säger till oss när de ringer in. Ibland så är det rätt uppenbart att inringaren ljuger. Men om man säger att "jag har ont i bröstet" och vidhåller detta trots allt ifrågasättande så måste jag pria efter index, även om det känns fel. Detta med att alla gör olika är inte ok. Vi har ett index som SKALL följas. Att det sedan är en aningens stelbent är ett problem då man skall typa ärenden som inte riktigt följer "mallen". Varför man väljer att göra om en 4:a till en 2:a kan disskuteras. Det finns många anledningar till detta. Men för att "bli av med den" är inte ett skäl.
Detta med att vissa kolleger till dig står länge på akuten är inte bara de långa överrapportersingstiderna. Många (gäller hela skåne) står och snackar och dricker kaffe. Detta kommer in till oss via andra kolleger som får tar turen för dom kört där ifrån och sett att dom är färdiga. Helt ok att vara social om man bara trycker sig färdig så man vet om bilen är gripbar. Detta med att äta är inte SOS som har bestämmt hur ni gör med det. Ni har MU 30 min. Om jag har 1:or eller 2:or som ligger så är det mitt jobb att skicka första lediga resurs på detta, oavsätt om man har ätit eller inte. Jag försöker i mesta möjliga mån fixa och trixa så ni får en chans att äta om möjligheten finns. Det är lång ifrån varje dag jag har lunch. Pga personal brist så har jag många gånger Mu jag med. Men detta med maten är inte SOS problem, det är något du får ta med dina överordnade om inte resurserna räcker till. Det jag vill är att vi alla oavsätt var vi sitter, skall göra vårt bästa för pat. och våra kolleger. Om alla gör det som man är ålagd att göra så blir det bra. En sund disskusion är dock alltid på sin plats anser jag.

Ha det så hörs vi på RAKEL-nätet.

Skriv svar