[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 583: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 639: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Forum • 112, utbildning! - Sida 2
Sida 2 av 2

Postat: 18/3 2006 21:15
av Niklas Karlsson
beror inte det på vart det är? På den annonsen jag ringde stod det 10 års erfarnehet

Re: Ssk-rekrytering

Postat: 19/3 2006 11:32
av Killeisthlm
hkok73 skrev:För att anställas som ssk på SOS Alarm skall du ha vidareutbildning i akutsjukvård alt intensivsjukvård samt ha arbetat minst 5 år inom aktuellt område. Mer info finns just nu på www.sosalarm.se och sedan klicka på arbeta hos oss.
Precis!!!
Som syrra ja.
men det behöver man inte vara för att få jobb på SoSAlarm...

Postat: 19/3 2006 11:32
av Killeisthlm
Niklas Karlsson skrev:beror inte det på vart det är? På den annonsen jag ringde stod det 10 års erfarnehet
Beror ju på vad du vill jobba med hos dem ju....

Postat: 19/3 2006 11:48
av Niklas Karlsson
Den annons jag svarade på var väldigt allmän och fanns med i DN. Det stod ungefär så här

Kan du; jobba bra i stressade situationer, talar du engelska bra, fungerar du i grupp.

Du är, sjuksköterska, gärna med specialistkompetens med minst 10 års arbetslivserfarenhet inom akutsjukvård
Då kan du bli en av oss..

Sedan var det en bild på en snygg tjej (såg ut som hon var i färd med att sälja strumpor per teleon) och en jätte SOS 112 logga

112

Postat: 24/3 2006 14:49
av Larmoperatör
På 112 ringer det om allt möjligt, samtal om sjukdomsfall är ett av alla typer av ärenden som en operatör ska kunna hantera. På de allra flesta centraler i landet så finns det ingen att koppla vidare sjukvårdsärenden till som någon felaktigt skrev i denna tråden, som operatör så måste man kunna hantera i stort sett alla samtal själv. Det ska på varje central finnas tillgång till högre medicinsk kompetens "HMK" vilket kan vara allt från Ssk eller läkare i lokalen till att man ringer upp en akutmottagning/motsv. I de sistnämnda fallen så kan man tex. koppla patienter som uppenbart inte har något behov av ambulans. Vid akuta fall så finns det dock inte tid att sitta i telefonkö utan då måste operatören agera självständigt.
Eftersom SOS-operatören hanterar samtal om bränder, olyckor, sjukdomsfall och en mängd andra typer av samtal så kan man knappast kräva att en operatör ska vara grundutbildad i varje delområde. Till sin hjälp har operatören ett beslutsstöd (för sjukvård det s.k. INDEX) och ett liknande beslutsstöd för räddningstjänst är på gång. Däremot så anser jag att SOS Alarms interna grund och vidareutbildning är bristfällig och kan förbättras. I Finland så är utbildningen till larmoperatör ca 1,5 år, i Sverige några månader så det finns en stor skillnad mellan länderna. I Finland är det en statlig verksamhet medan det i Sverige är ett vinstdrivande företag som sköter 112 vilket kan förklara skillnaden. Man ska inte glömma att en operatör förutom att hantera 112-samtal också hanterar kommersiella uppdrag såsom telefonpassning åt företag, trygghetslarm, bilbärgning, hisslarm, div. felanmälningar osv vilket också fodrar utbildning. Eftersom utbildningstiden är begränsad så innebär detta att det blir mindre tid över till tex. sjukvårdsutbildning, hospitering mm. Självklart så vore det önskvärt med ännu bättre utbildade operatörer inom alla områden men så länge SOS Alarm tvingas vara vinstdrivande av ägarna (Stat, kommun och landsting) så går detta sannolikt inte att finansiera.

Postat: 10/1 2007 17:55
av Sajbermange
Mycket bra inlägg av "Larmoperatör".
Exakt så här är det. Man får inte glömma att det inte bara är sjukvårdsärenden som kommer in på 112. Även trafikolyckor, bränder av olika slag, en j*vla massa felringningar...och så naturligtvis katter i träd!
Men då det gäller sjukvårdsärendena så brukar det oftast följa en röd tråd och man brukar få in en rätt bra vana. Det viktigaste är ju ändå hur patienten andas och om han är vaken eller ej. Sen får man bygga på efter det.