[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 583: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 639: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Forum • 112, utbildning!
Sida 1 av 2

112, utbildning!

Postat: 15/3 2006 15:58
av AuF
Har en fråga angående vilken utbildninge personalen har som svarar på larmnr 112, är det ssk, ssk-vubb ? förstår ju att det givetvis ingår en intern "introduktion/utbildning" när man jobbar med 112. Men vilken krav finns på grundutbilning, erfarenhet osv ?

Tacksam för svar 8)

Postat: 15/3 2006 16:26
av Niklas Karlsson
de brukar ha sjuksköterska och minst 10 år inom akutsjukvård. Sedan har de en utbildning på 6 månader som betalas av arbetsgivare. Så var det när jag sökte jobb där förra sommaren iaf

Postat: 15/3 2006 17:14
av manne
man behöver inte vara sjukvårdare när man söker till SOSAB

Postat: 15/3 2006 17:51
av Snövit
Kanske besvarar några frågor...

http://www.sosalarm.se/arbeta/

Postat: 15/3 2006 18:02
av AuF
ok. Låter ju rätt märkligt i min värld att man inte behöver vara sjukvårdare för att svara på 112 samtal ...

Postat: 15/3 2006 20:28
av Lipton
AuF skrev:ok. Låter ju rätt märkligt i min värld att man inte behöver vara sjukvårdare för att svara på 112 samtal ...
Att svara. Konstatera problemet och hänvisa/koppla till rätt person/myndighet är väl egentligen det det handlar om, eller? Till hjälp har man dessutom ett stort beslutsstöd och en hel del kollegor där troligtivs någon är syrra. Så jag tycker inte det är konstigt alls... :wink:

Postat: 15/3 2006 20:46
av prehospital
Lipton skrev:Att svara. Konstatera problemet och hänvisa/koppla till rätt person/myndighet är väl egentligen det det handlar om, eller? Till hjälp har man dessutom ett stort beslutsstöd och en hel del kollegor där troligtivs någon är syrra. Så jag tycker inte det är konstigt alls... :wink:
Jämför t.ex. med Norge som har sina AMK-centraler (Akutmedicinsk kommunikationscentral) som nås via akutmedinsk nödtelefon 113. I t.ex. Stavanger bemannas AMK med sjuksköterska (mottagning) och ambulanssjukvårdare (utlarmning).

Postat: 15/3 2006 20:53
av Lipton
prehospital: Är lite osäker på om du kommenterar mitt inlägg eller om du poängterar min poäng för AuF... :roll:
Självklart är det önskvärt med hög medicinsk kompetens hos den som svarar i telefon när man ringer efter hjälp med ett medicinskt problem. I Norge har de en lösning som är effektiv på sitt sätt. Dock måste den norska befolkningen lära sig flera olika larmnummer beroende på vilket problem de har. I Sverige har vi bara ett nummer och skulle personen som svarar inte ha tillräcklig kompetens så har den ju alltid möjlighet att koppla vidare till någon som har det.

Jobba på SOS

Postat: 15/3 2006 21:48
av Anonymous
För att jobba på SOS Alarm i Stockholm får man först en 8 veckors grundutbildning oavsett vilken befattning du sedan kommer att ha. Under grundutbildningen lär man sig framför allt tekniken som man jobbar i som operatör men sedan ska man bland mycket annat kunna länets geografi, grundläggande ABC och HLR-sjukvård och kunna tillämpa det som telefonrådgivning. Efter den 8 veckor långa grundutbildningen får man utbildning i den specialistbefattning man ska ha ex: ambulansdirigering, larmmottagning på 112, mottagning av trygghetslarm, automatlarm, kameraövervakning etc.

I Stockholm har landstinget ställt det kravet att vårdärenden som INTE är av livshotande karaktär måste bedömas av en operatör som har minst undersköterskeutbildning. De operatörer som saknar en formell vårdutbildning får bara göra bedömningar om det är solklart att det är ett livshotande tillstånd, ex hjärtstillestånd, trafikolyckor, trauma mm. Så fort det rör ett ärende där det behövs djupare intervju och mer vårdkunskaper måste operatören koppla över samtalet till vårdoperatör. Detta beror som sagt på landstingets bestämmelser, ute i landet så gör alla operatörer alla arbetsuppgifter. Krångligt och omstädigt ja visst men politikers resonemang brukar sällan vara helt solklara.

Postat: 15/3 2006 21:48
av Novisen
Min upplevelse är att det fungerar bra med SOS. De verkar dessutom ha förstått att hög utbildning borgar för bättre prioriteringar men att erfaren personal är oersättlig vilket tyvärr inte socialstyrelsen gjorde när de tog beslut om 1/11.

Postat: 15/3 2006 22:59
av Eirik
Lipton skrev:prehospital: Är lite osäker på om du kommenterar mitt inlägg eller om du poängterar min poäng för AuF... :roll:
Självklart är det önskvärt med hög medicinsk kompetens hos den som svarar i telefon när man ringer efter hjälp med ett medicinskt problem. I Norge har de en lösning som är effektiv på sitt sätt. Dock måste den norska befolkningen lära sig flera olika larmnummer beroende på vilket problem de har. I Sverige har vi bara ett nummer och skulle personen som svarar inte ha tillräcklig kompetens så har den ju alltid möjlighet att koppla vidare till någon som har det.
Svakheten med å ha felles nødnummer er jo at man får et tidstap dersom opertøren ikke klarer å håndtere henvendelsen på egenhånd. Er ikke sikker på hvordan dette er i Sverige, men i Danmark har jeg forstått det slik at man oppfatter det som et problem.

Postat: 15/3 2006 23:01
av Niklas Karlsson
Det jag skrev stod i annonsen som jag svarade på. Där stod det sjuksköterska med minst 10 år i ryggen.. Sedan föll det på annat iaf:)

Postat: 18/3 2006 16:29
av Killeisthlm
Sen beror det ju också på vad du skall tillsätta för tjänst och vilken central vi snackar om.
Den i Sthlm är så pass stor så där kan du få jobb utan at vara undersköterska eller liknande.
Men då får du inte jobba som ambulansdirigent utan du får då ta hand om samtal som kommer in ifrån de olika vaktbolag och liknande som har avtal med SoSAlarm vad gäller mottagande av larm.
Bland annat så vet jag att många jourmontörfirmor har avtal med SoSAlarm att de skall svara i telefoner samt lägga ut jobben till dem under kvällar, nätter och helger.
Så det är helt beroende av vad du skall jobba med och i vilken central.

Postat: 18/3 2006 16:39
av Niklas Karlsson
sjävklart.

Jag utgick från att det var en tjänst med nån typ av sjukvård eftersom det är ett ambulansforum

Ssk-rekrytering

Postat: 18/3 2006 21:13
av Anonymous
För att anställas som ssk på SOS Alarm skall du ha vidareutbildning i akutsjukvård alt intensivsjukvård samt ha arbetat minst 5 år inom aktuellt område. Mer info finns just nu på www.sosalarm.se och sedan klicka på arbeta hos oss.