Sida 1 av 1

Samarbete med SOS Alarm

Postat: 30/6 2005 22:38
av Anonymous
Hej,

Vi behöver förbättra vårat samarbete med sos arlam (112) det känns som att vi har en lång väg att klättra innan vi når toppen av samarbete, jag vet inte om jag är själv om att känna så här men jaja nu är det sagt ;)

Re: samarbete

Postat: 5/7 2005 13:18
av Anonymous
[quote="zantiq"]Hej,

Vi behöver förbättra vårat samarbete med sos arlam (112) det känns som att vi har en lång väg att klättra innan vi når toppen av samarbete, jag vet inte om jag är själv om att känna så här men jaja nu är det sagt ;)[/quote

Visst behöver samarbetet med SOS förbättras genom att dom som sitter
på SOS skulle ut på fältet ett par månader samtidigt som man sitter på
larmcentralen under utbildning då hade det varit lättare att förstå varan
sedan skulle en sjukvårdsutbildning inte vara hellt fel för ända gången
det är kris det är vid hjärtstopp så länge pat andas är det lungt har man
då själva varit med vid ett par tre hjärtstopp är det lättare att leda den
som ringer
Tack för ordet
K Hultman (HULTIS)
Ha en bra dag hör av er :D

Postat: 5/7 2005 21:19
av Novisen
Jag håller med om att sammarbetet kan bli bättre men jag är samtidigt förvånad över vilket fint sammarbete som faktiskt existerar trots den väldigt begränsade insynen som finns i varanndras jobb. Hospisering 1 dag per år från båda parter kan vara ett sätt att höja förståelsen. Samma utbyte borde finnas med de andra blåljusorganisationerna, IVA, operation, akutmottagning och vårdavdelningar.

Ett annat problem som jag sett som får relationen mellan larmoperatör och ambulanspersonal att knaka i fogarna är att larmoperatörerna inte har klara besked hur vissa frågor ska skötas i kombination med hög belastning. Ambulanspersonalen har betydligt mindre att hålla reda på då det gäller larmvägar, förstärkning osv än larmoperatörerna men ifrågasätter alltid de gånger det blir fel. Kritiken hamnar då på individnivå då problemet i sig är någonting annat.

911

Postat: 7/7 2005 12:29
av Anonymous
Man kan kanske börja på samma sätt som i U.S.A att larmoperatören ger vägledening till anhörig hur han/hon ska göra för att på bästa sätt hjälpa patienten. Idag händder det att dem tar uppgifterna o sickar ut ambulans sen lägger dem på....varför då inte hanleda en person så att man kan börja med återuplivningsförsök mkt tidigare.

Postat: 7/7 2005 13:31
av AuF
Mig veterligen ger även SoS råd och handledning vid olyckor som tex, hjärtstop, andningsvårigheter, blödning osv.

Finns väl även fall där larmoperatören kan koppla vidare dig till mer kompetent personal som kan hjälpa dig via tele ?

Finns säkerligen något här som har bättre koll på det här än mig
8)

Postat: 7/7 2005 14:02
av Novisen
Självklart fungerar det som i USA med telefonrådgivning. Vissa SOS alarmeringscentraler kopplar vidare samtalen till Sjukvårdsrådgivningen som ger TelefonHLR-instruktioner. Forskning bedrivs idag för att optimera telefon HLR:en. Larmoperatörernas jobb och bedömningar regleras av Svenskt Index som även innehåller behandlingsanvisningar för den som larmar. (Svenskt Index är en bok).

Samarbete SOS - Ambulans

Postat: 4/8 2005 23:08
av Larmoperatör
Tanken med hospitering är jättebra men tyvärr så bestämde vår regering 1995 att SOS Alarm AB skulle vara vinstdrivande för att ge pengar till dess ägare. Detta medför att operatörerna inte kan hospitera, åka ut för att skaffa sig lokalkännedom eller deltaga i kurser ty dessa aktiviteter inbringar inga pengar till företaget. Däremot så ger det inkomster när operatörerna hanterar trygghetslarm, färdtjänst, inbrottslarm osv osv. Detta är anledningen till att många ärenden, inkl. sjukvård, ofta hanteras lite "halvdant" då man helt enkelt inte hinner att göra ett bra arbete och ta alla uppgifter eller stanna kvar i samtalet. Det är inte SOS fel att det är så knäppt, de gör bara vad ägarna bestämt.
Mvh Larmoperatör

Postat: 4/8 2005 23:41
av Novisen
SOS uppdragsgivare ska ställa krav på hospitering. Självklart kommer inte detta krav att komma från SOS ledning och när personal har förslag på förbättringar så kommer inget att hända om inte företaget kan tjäna pengar på förslaget.

Ang. hospitering motsv.

Postat: 5/8 2005 17:08
av Larmoperatör
Visst kan kunderna ställa krav på hospitering men då får de förmodligen också betala detta. Frågan är hur många landsting och kommuner som är beredda att göra det? Tanken är god men svår att realisera med nuvarande, dåliga, system där första länken i vårdkedjan är vinstdrivande.

Operatör

Postat: 1/11 2005 9:26
av Anonymous
Jag har precis börjat på SOS, har tidigare kört ambulans plus jobbat på akutavd. tror att detta är en bra mix innan man börjar som operatör.
Tror att båda parter skulle må bra att hospitera hos varandra, innan jag började här insåg jag nog inte HUR MYCKET det verkligen krävs för att jobba som operatör..