Journaler

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Sigge
Inlägg: 18
Blev medlem: 3/8 2006 16:02

Journaler

Inlägg av Sigge » 12/8 2006 19:16

Om jag har förstått det rätt så för ambulansjukvårdarna någon typ av journal under hela transporten. Skriver upp värden och så, stämmer det? Och i så fall, vart tar dessa journaler vägen?

Finns det möjlighet att få tillgång till sina egna sådanahära journaler, och hur i så fall? Jag minns väldigt lite av händelesen och transporten, men kanske börjar minnas mer om jag får läsa om det...? Jag vill veta mina värden och deras kommentarer (känns rätt viktigt för mej, kan ej skriva varför här)

Finns det möjlighet att få läsa sin egen journal från olyckan och ambulanstransporten?

Pellepåriktigt

Re: Journaler

Inlägg av Pellepåriktigt » 12/8 2006 19:46

Sigge skrev:Om jag har förstått det rätt så för ambulansjukvårdarna någon typ av journal under hela transporten. Skriver upp värden och så, stämmer det? Och i så fall, vart tar dessa journaler vägen?

Finns det möjlighet att få tillgång till sina egna sådanahära journaler, och hur i så fall? Jag minns väldigt lite av händelesen och transporten, men kanske börjar minnas mer om jag får läsa om det...? Jag vill veta mina värden och deras kommentarer (känns rätt viktigt för mej, kan ej skriva varför här)

Finns det möjlighet att få läsa sin egen journal från olyckan och ambulanstransporten?
ja Sigge du har rätt att begära dina journaler från det sjukhus du kom till i journalen finns det en kopia på ambulans journalen där om det är som det ska vara alla dina värden är uppskrivna av ambulanssjukvårdare eller sjuksköterska så som puls, blodtryck, andningsfrekvens, saturation, ev givna läkemedel, syrgas ev registrering av smärta mm

hoppas det går bra för dig.
mvh p

andreas

Inlägg av andreas » 12/8 2006 22:31

Hur är det med journaler? om man flyttar till en annan stad, följer journalen med, eller stannar den kvar på sjukhuset som man vårdades?
Och låt säga att jag har vårdats på både medicinen, ortopeden och infektion, om jag begär ut min journal får jag då från alla instanser eller måste man spesificera vilken journal man vill ha. Eller samlas min journal på ett och samma ställe, oberoende var jag vårdades?

Jag tror ju att man måste begära ut journal från varje specialite man varit på (men jag kan ha fel). Men Ambulansjournalen brukar ju följa med patienten från akuten till den avd. som man sedemera blir vårdad på. Flyttas till annan avd. följer den med patienten.. var hamnar den ambulansjournalen tillslut? (jag kan ha helt fel)

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/8 2006 10:07

Det beror lite på om man har datajournaler eller inte. Har man gamla hederliga pappersjournaler så finns dessa troligtvis inte på samma ställe utan varje specialitets journal ligger i det arkiv där den hör hemma. Då får man nog specifiera sig.

Ambulansjournalen följer patientjournalen som hör till den enhet där patienten lämnas av. Alltså om man lämnar patienten på infektionskliniken så följer ambulansjournalen med i infektionsjournalen.

Mr M

Inlägg av Mr M » 14/8 2006 16:07

Man borde kunna begära ut totaljournalen från journalarkivet ifall man har varit inneliggande på samma sjukhus. Tyvärr har inte alla sjukhus samma journal system vilket brukar resultera i att när patienten förflyttas skrivs samtliga journaler ut och förljer med patienten till det nya sjukhuset.

Detta är min erfarenhet men kan ej lova att det stämmer till 100% :lol:

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 14/8 2006 16:44

Sigge du kan förtås be att få ta del av din egen journal. Är det pappersjournal så ska det finnas en kopia på ambulansjournalen som måste förvaras i tio år, om jag inte minns fel// Tomas
intubera mera !!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 14/8 2006 21:14

Skulle vara intressant att veta hur länge journaler ska sparas. Det verkar som det är 5år. Papperskopiorna på ambulansen förstör vi efter 5år och i patientens kirurg eller medicinjournal verkar det bara finnas orginal som är 5år. Har patienten inte vårdats på längre tid kan man hitta journaler som är betydligt äldre. Dessa tror jag plockas ut och kasseras när journalen arkiveras igen. Målet är väl att inga pappersjournaler ska existera i framtiden. Det är iallafall kul när man jobbar på avdelning att hitta en journal man skrev för flera år sedan.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 15/8 2006 19:51

Ambulansjournalen är en journalhandling och sparas i patientens journal forever. Den slängs INTE bort efter en viss tid.

Sedan vårt sjukhus införde datajournaler så tar man inte alltid fram de gamla pappersjournalerna men dessa journaler finns kvar i arkiven. Men pappersjournalerna har ändå inte försvunnit trots att det mesta av patientens journal finns på data.

Ambulansjournalen (som i vårt landsting är i pappersform), EKG:n, den journal som vi på akuten använder (där det står vad vi har givit för läkemedel, övervakningsparametrar, mm) + en del andra journalhandlingar finns samlade i en "Data-pappersjournal" = det som hör till datajournalen men som ändå är i pappersform. Det som finns där slängs inte heller utan arkiveras på precis samma sätt som den gamla pappersjournalen.

interflora

Inlägg av interflora » 17/8 2006 10:57

Angående sparning av Journaler så har jag för mig att det som regel gäller 70 år efter senaste anteckningen så kan vissa saker få sållas ut och tystnadsplikten hävs...???
Naturligtvis kan jag ha fel eller missförstått, men jag är bergsäker på att jag någonstans hört 70 år i sammanhanget...

Skriv svar