Översättningshjälp - Bag valve mask

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

bananafish

Översättningshjälp - Bag valve mask

Inlägg av bananafish » 5/12 2006 7:49

Hej!

Jag heter Peter och arbetar med översättning av hälso- och säkerhetsinformation från engelska till svenska. Jag har stött på en term som jag inte kan hitta någon svensk term för: "Bag valve mask". Eftersom det är säkerhetsinformation vill jag inte chansa utan vara säker på att det blir rätt, och undrar därför om någon här kan hjälpa mig med översättningen? Det finns en bild här: http://en.wikipedia.org/wiki/Bag_valve_mask

Ber om ursäkt om jag postat i fel forumkategori.

Tacksam för hjälp,
Peter

klerty

Inlägg av klerty » 5/12 2006 8:57

korrekt så benämns den Rubens blåsa, en annan benämning är revivator vilket är en benämning av masken och blåsan och mer hela paketet, medans blåsan kallas rubens.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 5/12 2006 9:52

Rätt term är andningsballong (se t.ex. http://www.laerdal.se/document.asp?subnodeid=14641248).

klerty

Inlägg av klerty » 5/12 2006 12:24

Då får jag väl ge mig då men mina ord kan iaf lägga sig under begreppet slang. ;)

Lipton

Inlägg av Lipton » 5/12 2006 23:18

klerty skrev:Då får jag väl ge mig då men mina ord kan iaf lägga sig under begreppet slang. ;)
Rubens blåsa är om jag inte fått saker om bakfoten en gammal fin modell av en andningsballong, från tiden innan man upptäckte möjligheten att tillverka latexfria saker i exempelvis silicon.

bananafish

Inlägg av bananafish » 6/12 2006 0:25

Tack för hjälpen! Trevligt med utläggning och historia på köpet :)

klerty

Inlägg av klerty » 6/12 2006 9:15

Lipton skrev:
klerty skrev:Då får jag väl ge mig då men mina ord kan iaf lägga sig under begreppet slang. ;)
Rubens blåsa är om jag inte fått saker om bakfoten en gammal fin modell av en andningsballong, från tiden innan man upptäckte möjligheten att tillverka latexfria saker i exempelvis silicon.
Haha, ja då får ni kalla mig gammalmodig då.

Skriv svar