Defibrillatorer

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

finsk_ambssk

Defibrillatorer

Inlägg av finsk_ambssk » 8/2 2007 2:33

Hej. Hälsningar från Finland.
Har en fråga jag undrar över......Hurudana defibrillatorer använder ni inom ambulanssjukvården i sveariket? Såg på tv-programmet livräddarna från sveriges tv, och tyckte att det såg ut som om man använde sig av relativt enkla halvautomat-defibrillatorer. Används i sverige typ lifepack, eller zoll, med möjligheter att ta/sända 12-kanalers EKG o.s.v? I Finland används just sådana ofta inom ambulanssjukvården. Ganska ofta används defibrillatorer som har 12-kanalers ekg, saturationsmätare, blodtrycksmätare och kapnometer i samma "maskin". Vore intressant att höra vad man använder för sorts "deffa"hos er??

Lipton

Re: Defibrillatorer

Inlägg av Lipton » 9/2 2007 10:53

finsk_ambssk skrev:Hej. Hälsningar från Finland.
Har en fråga jag undrar över......Hurudana defibrillatorer använder ni inom ambulanssjukvården i sveariket? Såg på tv-programmet livräddarna från sveriges tv, och tyckte att det såg ut som om man använde sig av relativt enkla halvautomat-defibrillatorer. Används i sverige typ lifepack, eller zoll, med möjligheter att ta/sända 12-kanalers EKG o.s.v? I Finland används just sådana ofta inom ambulanssjukvården. Ganska ofta används defibrillatorer som har 12-kanalers ekg, saturationsmätare, blodtrycksmätare och kapnometer i samma "maskin". Vore intressant att höra vad man använder för sorts "deffa"hos er??
Jag har bara erfarenhet av lifepack (LP12), men det finns med all säkerhet fler modeller. Deffen du såg på programmet tror jag tillhörde räddningstjänsten som kom först på plats och redan var halvt användningsklar när ambulanspersonalen kom dit, och då fortsatte man helt enkelt köra på den.

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 10/2 2007 10:18

Hur många slår av rådgivningsläget på LP12 för att spara in tid?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/2 2007 23:19

Vi analyserar och laddar manuellt här. Använder LP:12an idag. Vi kommer att få nya apparater under slutet av detta år eller början av nästa.

Många ställen i Sverige använder Mobimed( http://www.ortivus.com/Documents/Englis ... 237764.pdf ) för registrering och sändning av EKG och använder då en mindre defibrillator på sidan om. Jag tror att räddningstjänst och ambulans i Stockholm använder samma deffar.

Skriv svar