Blodtrycksmanschetter

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

aceofspades

Blodtrycksmanschetter

Inlägg av aceofspades » 10/3 2007 21:24

Jag har gjort en skrämmande upptäckt. Skulle ta ett tryck
på en patient och använde mig som vanligt av min kära digitala
bt-apparat med tricuff. Jag vet inte varför, men jag fick för mig
att göra två mätningar och upptäckte då att trycket skiljde med 30 mm/hg.
Och detta på en stabil patient, liggande med helpkudde och i övrigt enligt riktlinjerna.
Gjorde då kontrollmätning manuellt och såg att även denna differerade avsevärt från de båda andra mätningarna hamnade nära mätning nr. 1). Har sedan dess roat mig med att ta både automatiskt och manuellt tryck, och har märkt att skillnaden ibland är oroväckande. Någon annan som också har märkt detta?

göran pettersson

NIBP

Inlägg av göran pettersson » 13/3 2007 11:04

Vi använder Boso medicus på sjukhuset, i bruxen står det ,efter egen tolkning, att den bör inte användas på misstänkta patienter med större hjärtproblem. Det är inte många automatiska NIBP apparater som slår fel på en helt fullt frisk patient. Vi har kört mot en simulator på en normal patient och fått korrekta värden. Jag misstänker att ditt problem inte ligger i själva apparaten, om nu det var en patient med normalt hjärta. NIBP i PWS1000 kan knappt användas på guppiga vägar för då störs tryckgivaren.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 13/3 2007 13:56

Jag vet att den inte ska användas på pat med tex flimmer, men patienten i det här fallet var helt stabil. Har även testat på kollegor och fått en del lustiga värden. På en del vårdavdelningar är det tom förbjudet att använda automatiska bt-apparater, just pga risk för felvärden.

Skriv svar