defibrillator i ambulanser, när?

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Nyfiken

defibrillator i ambulanser, när?

Inlägg av Nyfiken » 31/5 2007 16:50

Har ingenting här att göra igentligen, men.
Började på lunchen av någon anledning diskutera defibrillatorer och när dom började användas i ambulanser.
Kan inte släppa detta nu och har letat igenom nternet utan att hitta svar.

Alltså, när började defibrillatorer att användas i ambulanser i sverige och skilde det mycket mellan olika landsting

//Anders

Nyfiken

Inlägg av Nyfiken » 5/6 2007 8:17

126 personer har läst min fråga. Är det verkligen så att inte en enda har en aning om när ambulanser började utrustas med deffar? Jag gissar att det i dalarna skedde någon gång i mitte på 90-talet. Är jag helt ute och cyklar då?

//Anders

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 5/6 2007 12:35

När jag började jobba 1985 så fanns det defibrillator i 1:a bilen, dock inte i de andra bilarna så var 1:a bilen ute på annan körning fick man klara sig med basal HLR på väg in till akutmott.
1985 var det ingen i ambulansen som kunde sätta nål, ingen som kunde intubera och man hanterade inga läkemedel. Allt sånt gjordes när patienten kom in till akutmott. Så nog har det ju hänt en del sedan dess..... :wink:

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: defibrillator i ambulanser, när?

Inlägg av kenlav » 8/6 2007 11:12

Nyfiken skrev:Har ingenting här att göra igentligen, men.
Började på lunchen av någon anledning diskutera defibrillatorer och när dom började användas i ambulanser.
Kan inte släppa detta nu och har letat igenom nternet utan att hitta svar.

Alltså, när började defibrillatorer att användas i ambulanser i sverige och skilde det mycket mellan olika landsting

//Anders
I Stockholm så kom dom första deffarna runt 1984-85. Placerade på A:971 (Täby) A:981 (Huddinge) A:912 (Dåvarande City). För att vara på dessa bilar var kravet 20v , genomgången Ekg-tolkning samt godkänd hjärtskrivning. Bemaning 3 personer på bilen samt åka på alla hjärtan inom 10-15 minuters radie. Deffarna var manuella. Så det var bara att panga på när man hade ett flimmer eller liknande. När man ser på dagens kompetens och utrustning så har det gått mycke framåt. Deffen vägde 16-kilo jämfört med dagens som man har i ryggsäcken. Kenneth. Aisab/City
Senast redigerad av 1 kenlav, redigerad totalt 8 gånger.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 8/6 2007 11:21

16 kg!! det var inte illa! Men o andra sidan så har vu ju femtielva andra grejor att ha med oss så vikten är kanske den samma ändå. bara andningsvårdsväskan vägen 15.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 23/3 2008 19:31

Ja deffen är inte så tung. Problemet numera är att man dessutom får kånka runt på en st Lukas med tillhörande saturn 5-raket. Fast den tar ju å andra sidan över en del annat slit...

Skriv svar