ISPASS

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

P502

ISPASS

Inlägg av P502 » 8/6 2007 10:55

Jag undrar om ISPASS används på samtliga ambulansstationer i Region Skåne? Används fortfarande pappersjournal? Synpunkter på systemet? Vilka problem finns? Kan systemet rekommenderas till andra landsting?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 15/8 2007 8:08

Enligt uppgift ska Medtronics ambulansjournalsystem Cybermate även finnas i Västernorrland. I Skåne har det som bekant varit/är STORA problem. Hur fungerar det i Västernorrland?

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 15/8 2007 14:00

prehospital skrev:Enligt uppgift ska Medtronics ambulansjournalsystem Cybermate även finnas i Västernorrland. I Skåne har det som bekant varit/är STORA problem. Hur fungerar det i Västernorrland?
Ja det finns, problemen har varierat från kommunikationsproblem (bil - sjukhus) till strömåtgång i bilarna.

Men, nog är det ett steg i rätt riktning om man jämför med det hemskt ologiska mobimedsystemet! Det är alltid inkörningsproblem med ett nytt system och med allt vad datorer är kommer ett eget ansvar att lära sig samt att vara förlåtande mot tekniken. Jag som jobbat med mobimed och cybermate väljer cybermate vilken dag/situation som helst!

Strömåtgångsproblemet försvinner iom nya fräscha bilar som är dimensionerade för lite utrustning.

Kommunikationsproblemet har väl mest legat i att man velat köra GPRS över GSM nätet och alla de som hållt på med det vet väl vilken flopp GPRS har varit. Det är inte lika lättlöst, det ligger på en "högre" nivå tycker jag där det inte bara är vi som använder grejerna utan hela samhället och där efterfrågan ger utbyggnad tyvärr. Kanske satellit vore failsafe ? Läs denna artikel: http://ltz.se/artikel_standard.php?id=4 ... ning_2=142

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 15/8 2007 14:56

grelle skrev:
prehospital skrev:Jag som jobbat med mobimed och cybermate väljer cybermate vilken dag/situation som helst!
Nu hänger jag inte med riktigt med. Menar du Mobimed (prehospitala ekg) och Cybermate (ambulansjournalsystem)? Vet att Ortivus har ett eget journalsystem, är det detta du prövat? Vad heter fabrikatet på utrustningen för era prehospitala ekg?

Jag skulle gärna testa Performits ambulansjournalsystem Paratus, verkar vara ett bra system. Någon som testat?

Lite länkar:

Cybermate: http://www.medtronic.se/SE/physician/ka ... rmate.html
Mobimed: http://www.ortivus.se/Application-Areas ... t-MobiMed/
Paratus: http://www.performit.se/performit/produ ... d=5&lang=0

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 15/8 2007 19:39

prehospital skrev:Nu hänger jag inte med riktigt med. Menar du Mobimed (prehospitala ekg) och Cybermate (ambulansjournalsystem)?
Ja jag menar Mobimed (för prehosp. ekg) med inbyggt "formulär" som vi använder som journal (vilket troligen är Ortivus som du säger). Samt Cybermate journalsystem.
prehospital skrev:
grelle skrev:
prehospital skrev:Jag som jobbat med mobimed och cybermate väljer cybermate vilken dag/situation som helst!
Vet att Ortivus har ett eget journalsystem, är det detta du prövat?
Ja det är nog en definitionsfråga, jag kallar hela maskinen för mobimed och i våra mobimeder finns "formulär" vilket är journalen jag pratar om. Denna journal är säkert från tillverkaren Ortivus men eftersom de ligger i samma maskin samt samma användagränssnitt som EKG monitorn etc kallar jag hela skiten för mobimed.

Hur som helst, detta journalsystem tycker jag är alldeles för ologiskt uppbyggt, både nya (pws-100 ? som idag installeras i likadana datorer som Cybermate klienten, s.k. Hammerhead's bak i skåpet) och gamla (kommer ej ihåg beteckningen på denna). Journalhandlingen (den man skriver ut) samt användargränssnittet i nya Ortivus journalsystem (i PWS-100 ? maskinen) är helt otroligt oöverskådligt. Det är dock varken Cybermate-datajournalen eller Cybermate-pappersjournalen, därför prisar jag den lite!
prehospital skrev:Vad heter fabrikatet på utrustningen för era prehospitala ekg?
Där Mobimeden körs är mobimeden såklart utrustningen för prehosp. ekg.

Där Cybermate används har vi LP12'or för diagnostik.
prehospital skrev:Jag skulle gärna testa Performits ambulansjournalsystem Paratus, verkar vara ett bra system. Någon som testat?
Har inte kört amb. journalen men dock grejat lite med installation i en ledningsbil till rä. tjänsten i vilken det installerades en handdator med PerformIT's system för utlarmning, statustryckningar samt kart-positionering. Min uppfattning är att PerformIT är bra att ha att göra med, systemet funkade bra!

Nu rasade tråden iväg lite. Men återigen, jag tror på Västernorrlands journalsystem (är inte hundra på att det är Medtronics men mest troligt, därför skriver jag inte ut tillverkaren). Att det kanske startades för tidigt med för många buggar är en sak men när det väl flyter så kommer det vara oslagbart tror jag. Och nu när KAMBER verkar vara på väg in i det kommer det nog bara finjusteras och optimeras ännu mera (tror västernorrland var bland det första om inte först med systemet)!

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 7/10 2007 22:52

Sist jag jobbade funkade inte positioneringen en enda gång av de 8 turer vi hade under dygnet. Min mobiltelefon har ju effektivare gps än vad ISPASS kan erbjuda. Och man kan inte bara skylla på SOS kunskaper i utalarmering i det här fallet för det var personal, som brukar poitionera ut turerna prickfritt, halva dygnet i alla fall. Varför köpa in ett system som behöver skicka information från Kiruna till Skåne för att räkna ut en rutt när det finns system med inbyggd beräkningsfunktion???
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/10 2007 9:13

Anledningen till att det går via Kiruna är för att hänsyn då också tas till vägarbeten och liknande vilket kan tyckas praktiskt i vissa fall.

Tror dessutom att det skall gå att få kartan att följa bilen och inte tvärtom, men det var tydligen ett gigantiskt ingrepp i systemet av någon anledning.

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 8/10 2007 11:19

JOCKE skrev:Om jag inte är helt fel underrättad så ratade västernorrland detta system. Eller?
Termen ratade är väl subjektiv men visst håller jag med om att det var många negativa åsikter. Samtidigt kan jag också hålla med om att det var många problem. Dock ändå är systemet i någon form framtiden, det är jag säker på.
JOCKE skrev:
Ja men den kan nog inte ta emot larm, eller ? :lol:

Tyvärr, så är det med allt, ju fler saker man vill ha i en, desto fler bekymmer måste man lösa.
Lösa bekymmer kostar pengar och tar tid.

Gillar du inte systemet som sådant, om det hade fungerat då? Med andra ord, själva tanken bakom.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 8/10 2007 18:14

Systemet hade varit utmärkt om det fungerat.

Det där med vägarbeten är bullshit. Det har varit hur mycket vägarbeten som helst utanför Osby och mellan Landskrona och Lund i sommar/höst och det syns aldrig på kartan/rutten.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/10 2007 10:59

Jag är tveksam till idén att sätta alla äggen i samma korg. Jag menar vore det inte lämpligare att ha ett system för navigering, ett för journalföring, ett för mobitexpositionering osv. Jag menar det finns ju GPS-system som bara är GPS-system men som ändå kan ta emot larmkoordinater. Om ett sådant system pajar så innebär det att man får använda papperskartan och ingenting mer. Om ett helintegrerat system går ned så innebär det att ingenting funkar, eller hur?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 9/10 2007 11:11

Ibland får vi ärendena men ingen positionering, vilket är handhavandefel från SOS, ibland får vi inte ärendet överfört från förarhytten till klienten där bak, vilket oftast beror på att sladdarna är trasiga, ibland får vi ingenting, vilket oftast beror på att man befinner sig i en trakt där radiovågor skickas till månen istället för till ambulansen.

Ibland funkar det och då ropar man jippi!
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 9/10 2007 12:40

Lipton skrev:Jag är tveksam till idén att sätta alla äggen i samma korg. Jag menar vore det inte lämpligare att ha ett system för navigering, ett för journalföring, ett för mobitexpositionering osv. Jag menar det finns ju GPS-system som bara är GPS-system men som ändå kan ta emot larmkoordinater. Om ett sådant system pajar så innebär det att man får använda papperskartan och ingenting mer. Om ett helintegrerat system går ned så innebär det att ingenting funkar, eller hur?
Det ligger lite i vad du säger men det är samtidigt en grov generalisering, just pga Västernorrlands system (kan inte svara för ISPASS tyvärr) består av två datorer, en fram för positionering, larmmottagning samt statustryckningar. Dator nummer två bak i hytten i form av en Hammerhead.

Ponera att datorn fram kajkar ihop så tappar man kartan ja, man tappar också möjligheten till statustryckningar men remsa får man på skrivaren ändå. Statusrapportering kan ske via radio (så får vi och SOS-Alarm öva också :) ). Samtidigt bak i hytten finns möjlighet att manuellt skapa en "ny" journal, precis som man varje gång gjort under pappersjournalens livstid, då har man fortfarande kvar datorns smidighet och möjlighet till klartext jämfört med min handstil :roll:

Bakvänt, dator bak slutar fungera och dator fram går som tåget, ja då tar man till pappersjournalen igen.

Slutsats, alla ägg är inte i samma korg enl. mig. Visst många, men inte alla.
Det hela är ju faktiskt tänkt att skapa ett snabbt/säkert/smidigt system.
Glock 18C skrev:ibland får vi ingenting
Om du nu menar "får ingenting" bak till hammerheaden så vill jag framhålla som min åsikt att detta är ett av de större och mer irriterande problem, när larmet finns fram, patientdata och tider, men inte lyckas integreras till journalen så sömlöst som det ska göra.

Glock 18C, händer det att ni inte ens får larmet in i datorn fram ?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 9/10 2007 12:56

Ja. Ibland får vi larmet i sökarna och när vi kommer till bilen så är det tomt, även om det lyser grönt på panelen och mobitextestet ger ok. Och man får vara glad om det kommer nåt ärende innan vi lämnat på akuten i de fallen.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 9/10 2007 17:54

JOCKE skrev:
Ja den sitter kvar och fyller sitt syfte bra tycker jag, visst ska man gå mot en sekretess-säkrare värld men inget går väl upp mot att få ha en remsa med sig som stöd för alla uppgifterna vi fått.
JOCKE skrev:
Känner igen problemen! Undra om de lärt sig nåt av Västernorrland alls ?! (om det nu är samma plattform).

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 9/10 2007 20:08

JOCKE skrev:Ja du... den burken vi har fram är ju en SUNIT, jag vet inte vad som använts uppe i norr.
Jo nog är det en SUNIT där också vad jag minns. Tror inte det ligger i datortillverkaren dock, mjukvara är min gissning

Skriv svar