Ramp för alfa-bår

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

zaphod

Ramp för alfa-bår

Inlägg av zaphod » 14/7 2007 0:13

Hej alla!
Vet någon av er ambulansare om det finns någon ramp eller bygel till alfa-båren för att fästa tex 2 sprutpumpar och en transportmonitor på? Min tanke är att den fästs över patientens ben eller vid sidan om benen på patienten. När vi transporterar framförallt IVA patienter är det ett problem med omflyttning av utrustningen och det vore bra om allt satt fast på ambulansbåren från avsändande avdelning upp till mottagande avdelning. Har för mej att det kan finnas antingen inom helikopterverksamheten eller i flygambulansen. Har någon tips på en färdig konstruktion kan ni väl lägga upp en liten post här. Tacksam för svar. Det är onödigt att uppfinna hjulet på nytt,

Z

Tompa31

Re: Ramp för alfa-bår

Inlägg av Tompa31 » 14/7 2007 21:36

zaphod skrev:Hej alla!
Vet någon av er ambulansare om det finns någon ramp eller bygel till alfa-båren för att fästa tex 2 sprutpumpar och en transportmonitor på? Min tanke är att den fästs över patientens ben eller vid sidan om benen på patienten. När vi transporterar framförallt IVA patienter är det ett problem med omflyttning av utrustningen och det vore bra om allt satt fast på ambulansbåren från avsändande avdelning upp till mottagande avdelning. Har för mej att det kan finnas antingen inom helikopterverksamheten eller i flygambulansen. Har någon tips på en färdig konstruktion kan ni väl lägga upp en liten post här. Tacksam för svar. Det är onödigt att uppfinna hjulet på nytt,

Z
Detta är troligen inte till nån hjälp men vad jag vet finns det inget sådant tillval som du eftersöker på marknanden i alla fall..

I Stockholm finns en speciell IVA-buss "MICU" som har ett speciellt underrede till ALFA-båren. Men jag misstänker att det ska få plats i en vanlig personbilsambulans??

//Tompa

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 15/7 2007 2:55

Även i skåne har vi en IVAambulans med allfa släde samt möjlighet att transportera patienten i en specialbyggd säng där all "IVAutrustning" finns monterat på. Det händeräven ibland att vi kör IVA transporter med vanlig ambulans och då finns det ju en del olika rör/ handtag där man kan fästa sprutpumparna.
att det finns nån anordning som den du efterlyser har jag aldrig hört talas om. Kontakta återförsäljaren eller tillverkaren och fråga.

Skriv svar