Bara för att man har gått ut ur bilen efter smällen innebär det inte att man inte har några skador. Jag har haft folk som gått runt med bruten nacke och nån med fotledsfraktur. Man har ju ett ganska rejält påslag av stresshormoner i kroppen efter en krock och känner inte alltid smärtan direkt. Man kan även ha distraherande smärta från andra ställen.ambulansbil112 skrev:Frågor:
Ska en traumapat med förlamning och cirkulatoriskt stabil gå som en prio 1? och i såfall varför?
Ska en patient som krockat i 70 km/h utan nack-ryggsmärta ligga på bräda?
Ska en patient som själv tagit sig ur bilen, gått och satt sig i en annan bil läggas på bräda??
Kan man någon gång bara sätta en halskrage?
Kör jag en patient med misstänkt spinalskada kör jag en mycket lugn 2.a.
Självklart kan jag köra en misstänkt spinalskada på bara amb madrass. Jag polstrar som vanligt och spänner fast pat med flera remmar. Givetvis kör jag lugnt och sansat, vill inte förvärra skadan.
Högenergitrauma är prio 1. Bara för att man är stabil för stunden betyder inte att man är det om 5 minuter. The golden hour!!
Jag vet inte hur du tänker när du lägger en traumapatient och spänner fast denne på den vanliga madrassen. Som Lipton sa, så om patienten kräker, kan du inte göra nåt, så patienten får kräka liggandes på rygg! Inte särskilt smart!! Hur spänner du fast patienten ordentligt på båren?
Halskrage är ingen fullgod stabilisering. Jobbar man enligt PHTLS som de flesta nog gör så säger de att om man sätter en krage så kör man hela balletten med bräda/motsv.
Jag förstår hur du tänker när du kör lugnt med en spinalskada, men du kan inte stabilisera patienten tillräckligt på båren! Vad händer vid en hård inbromsning eller en krock? jo patienten kommer till att röra sig ordentligt på båren. Detta slipper du med brädan. Ok för att den är hård men patienten tar nog det om ser till alternativet