Undrande ang. Syrgasmasker

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Anonymous

Undrande ang. Syrgasmasker

Inlägg av Anonymous » 25/10 2004 22:21

Undrande...

Undrar lite ang. syrgasmasker och vilken % halt o2 ger vid 5l respektive 10l o2?

Undrar också över % mask och om dessa används i ambulans?

Finns det något som kallas trauma mask? % sats?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 25/10 2004 23:51

Lite om syrgas!!!

Grimma:Ett måste i ambulanser. Används på litertal mellan 1-5 liter. 3 liter O2 ger en syrgas koncentration på ca 30 %. Detta skiljer dock mycket om patienten t.e.x. inte andas genom näsan. Anledningen att man inte ger syrgas på grimma mer än 5 liter är för att det blir obekvämt i näsan då det blåser. Teoretiskt sätt har jag inte hört att man inte kan ge mer syrgas via grimma. Vissa patienter med lungfibros har 7-8 liter O2 på grimma.

Oxygenmask:(Vanlig mask) Ger en maximal koncentration på 60 %. Andningsluften kommer till största del från luften(släpps i genom hål på masken)vid inandning. Bara den syrgas som finns i masken och som kommer i slangen under inandning kommer patienten till godo. Masken lämpar sig till patienter med bröstsmärtor där inte grimma ger tillräcklig saturation. Masken bildar ett deadspace och antalet liter syrgas bör därför inte understiga 5 liter/min för att undvika co2 retention(långtidsbehandling)

Multiventmask:(50 % mask) Mask för exakt administrering av syrgas. Ger mycket noggrann gasblandning. Ger syrgas i 6 st %-lägen mellan 24% och 50 %. Man ger antingen med 3 liter eller 6 liter syrgas. % antalet ställs in på masken.

Reservoarmask(Traumamask):Ett måste i ambulanser. Har reservoarpåse som fylls innan användandet. Backventil sitter till påsen. Används mellan 6 - 15 liter syrgas. Det viktigaste är att masken sluter så tätt som möjligt och att påsen hinner fyllas mellan varje andetag patienten tar. Börja alltid med 15 liter och sänk om det går. Är tätare än multimasken då det bara är 1 hål där luft släpps igenom jämnfört med multimasken som har två(har två men den ena har en ventil som hindrar att luft utifrån dras in vid inandning). Det patienten ska andas in är den rena syrgasen i påsen.Vid för låga flöden syrgas kan även denna mask teoretiskt ge co2 retention pga deadspace. Ger syrgaskoncentration på 75 - 100 %.

Nebulisatormask: (Turrmask) För administrering av läkemedel. Används i spannet 6-8 liter med luft eller syrgas. För låga flöden ger ingen gasbildning och vid för höga flöden uppstår problemet att syrgasslangen ploppar lös från väggen(syrgasnippeln) eller från själva masken.

Bra att veta är att grön förlängningsslang ger minskat och ökat tryck i slangen pga av sitt utseende. Ger en viss nedsättning av mängden syrgas som ges. Trycket på manometern visar trycket före och inte efter. Vissa plastnipplar för förlängningsslang kan också ge nedsatt flöde då de är för trånga. Sträva efter rak förlängningsslang utan plastnipplar/skarvar.

De här uppgifterna fick jag av våra medicintekniker som gjort egna tester. Uppgifterna kan därför tänkas skilja lite från tillverkarna. Rätta mig gärna om jag har fel eller glömt något.

Tack för ordet...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 26/10 2004 7:05

låter som en utförlig redogörelse om syrgas. Ett litet obs bara att man bör inte ge mer än 3 liter på grimma någon längre tid då det faktiskt kan förkomma barotrauma mot nässlemhinna pga av det höga trycket. men det måste väl givetvis bero lite på fabrikat, hålstorlek och dyl på grimman

Skriv svar