Transportventilator
Moderator: ambus
Transportventilator
Som utrustning i våra bilar har vi AmbuMatic ventilatorn för mekanisk ventilation under transporter med tubade patienter till universitetssjukhus bla eller under pågående hjärtstopp. Vid svårare lungsjukdomar kan vi ta med oss Servo 900 (med nackdelen att den är hemskt otymplig att ta med sig). Men nu undrar jag vad ni har för andra alternativ runt om i landet. Har ni Oxylog ventilatorn? är ni nöjda med den eller finns det andra lösningar?.
Hur har ni löst frågan med extra utrustning (sprutpumpar bla) och övervakning och fastsättande av densamma i bilarna vid transporter av patienter till något universitetssjukhus?
Hur har ni löst frågan med extra utrustning (sprutpumpar bla) och övervakning och fastsättande av densamma i bilarna vid transporter av patienter till något universitetssjukhus?
-
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 12/3 2004 5:45
Vi har både en äldre Oxylog och en Servo 900. Men det finns bättre och moderna ventilatorer...
Dräger har en mycket bra liten transportventilator, Oxylog 3000, som är valbar tryck- eller volymstyrd samt PEEP m.m. Bl.a. Uppsalahelikoptern har denna.
Dräger har även en i enklare utförande, Oxylog 1000, som passar utmärkt som standardventilator i ambulans.
Läs mer: http://www.draeger.com/MT/internet/EN/u ... pol_ec.jsp
Dräger har en mycket bra liten transportventilator, Oxylog 3000, som är valbar tryck- eller volymstyrd samt PEEP m.m. Bl.a. Uppsalahelikoptern har denna.
Dräger har även en i enklare utförande, Oxylog 1000, som passar utmärkt som standardventilator i ambulans.
Läs mer: http://www.draeger.com/MT/internet/EN/u ... pol_ec.jsp
Senast redigerad av 1 prehospital, redigerad totalt 11 gånger.
Oxylog har vi intrahospitalt på viss enheter såsom iva/thiva men tyvärr inte i prehospitalt bruk Hur har ni ordnat med fastsättning av den i bilen. Har ni producerat något fäste själva eller finns det färdiga anordningar?. Hur har ordnat det när ni kör med sprutpumpar och ev extra övervakning när det gäller fastsättande i bilen?
-
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 12/3 2004 5:45
Ventilator
Vi anväder en Breas LTV 1000 till "transportracken" vid sekundärtransporter med amb/HKP. Bra maskin, enkel att handha.
Intrahospitala transp oxylog 2000. I ambulanserna har vi inga ventilatorer i vårt län, västernorrland.
Intrahospitala transp oxylog 2000. I ambulanserna har vi inga ventilatorer i vårt län, västernorrland.
vi har olika bilar som vi åker med på transporter (s80, sprintern, äldre mercor samt snart den nya mercan från Backaryd). Därför blir det svårt att skapa någon direkt standard. Frågan som har blivit aktuellt är att det knappas kan bli krocksäkert genom att fästa sprutpumparna i stängerna i bilarna för att ta ett ex.
tack för det prehospital ska kolla upp det...vet att växjö och grannsjukhuset K-hamn kör något liknande också.
MB;: har du någon beskrivning på "transportracken" hur ser det ut?
tack för det prehospital ska kolla upp det...vet att växjö och grannsjukhuset K-hamn kör något liknande också.
MB;: har du någon beskrivning på "transportracken" hur ser det ut?
transportrack
Racken finns på anestesin s-vall. Den är konstruerad så att den fäster i fotänden längsmed alfabåren, här glider själva racken på fästet längs med båren, så att överflyttning av patient underlättas. Vår gamla rack fick vi lyfta av. Stagen upp från bårinfästningen till "apparatbordet" lutar någonstans kring 45 grader "mot huvudändan". Lite svårt att beskriva med ord. Jag ritar
____
/
_/__________Huvudända
Kommer inte ihåg hur många G den tål, men den skall tåla en kollision.
utrustning som sagt Breas LTV 1000, Brauns nya "mini" sprutpump x2, sug, O2.
____
/
_/__________Huvudända
Kommer inte ihåg hur många G den tål, men den skall tåla en kollision.
utrustning som sagt Breas LTV 1000, Brauns nya "mini" sprutpump x2, sug, O2.
transportrack
Jag tror att det är en mekanisk verkstad som står för kontstruktionsdesign och tillverkning tillsammans med klinikens MTA-ansvariga. MTA har kommit in och godkänt konstruktionen senare.
Är inte alldeles säker på MTA´s inblandning.
Är inte alldeles säker på MTA´s inblandning.
Vi har AmbuMatic ventilatorn i bilarna. Vi använde den vid hjärtstopp tidigare och hade då fäst en likadan skena som i bilarna på båren där vi satte ventilatorn. Fungerade bra.
http://www.med-worldwide.com/product4202.html
http://www.med-worldwide.com/product4202.html
-
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 12/3 2004 5:45
BREAS Medical AB
Företagsvägen 1
SE-435 33 Mölnlycke
Sweden
Tel: +46 31 86 88 00
Fax: +46 31 86 88 10
breas@breas.se
http://www.breas.com/offices.html
Företagsvägen 1
SE-435 33 Mölnlycke
Sweden
Tel: +46 31 86 88 00
Fax: +46 31 86 88 10
breas@breas.se
http://www.breas.com/offices.html
En oxylog kostar kring 40000:- om jag inte missminner mig helt. Vi hade en disskusion om detta för ett tag sen. De mer avancerade varianterna gör givetvis att det går upp i pris.
låter bra Mb...tyvärr vägrar vår MTA avdelning att godkänna någotting till ambulansen om inte företaget själva står för konstruktion och krocktest...
låter bra Mb...tyvärr vägrar vår MTA avdelning att godkänna någotting till ambulansen om inte företaget själva står för konstruktion och krocktest...
-
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 12/3 2004 5:45
BREAS är inte återförsäljare av LTV 1000 längre. Diacor i Norge har tagit över återförsäljarrollen i Norden: http://www.diacor.no/
Den kostar ca 148 000 NKK + moms.
Den kostar ca 148 000 NKK + moms.