Lifepack 15

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

angel81
Inlägg: 1
Blev medlem: 6/7 2010 15:16

Lifepack 15

Inlägg av angel81 » 6/7 2010 15:20

Hejsan!
Jag undrar bara i vilken utsträckning Lifepack 15 används prehospitalt inom ambulanssjukvården i Sverige.
Är intresserad av både synpunkter och erfarenheter av denna, positiva och negativa. Tacksam för massor med svar!!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Lifepack 15

Inlägg av Isidor » 27/8 2010 13:03

Vi har nyligen fått den i våra bilar i skåne och det finns nog både ris och ros...

Det är en bra maskin... så länge den står där den står för den är tung och otymplig. Tanken är att våra deffar (FR2) ska försvinna då de anses vara föråldrade och LP15 ska då ersätta. Problemet är att installationen i bilarna suger och har inte klarat skyddronderna som gjorts och får inte användas som deff ännu, och tur är väl det eftersom man idag måste luta sig över patienten för att nå knapparna. Ett annat aber är att det inte finns möjlighet att använda tangentbord till den, vilket är ett problem under färd då man inte ska springa runt i hytten utan sitta bältad. Nu är inte detta ett stort problem idag eftersom den sitter inom räckhåll... bara inte patienten lägger av under resan för vi kan ju inte deffa med den ;) Men den kommer inte att sitta där den sitter framöver.

Ett annat problem är EKG. Det stör mig lite att man inte kan se mer än en avledning i taget på den.

Ett stort minus är batteridriften... Två batterier som håller totalt 3 timmar och det finns ingen möjlighet till nätanslutning för kontinuerlig strömförsörjning.

Jag tycker personligen att det är en jättebra maskin med massor av funktioner och en robust konstruktion men den gör sig bäst där den står. Den är tung och otymplig och inte optimal för prehospitalt bruk.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Re: Lifepack 15

Inlägg av Tobbe » 27/8 2010 15:25

Örebro Län använder Lp1000 prehospitalt.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Lifepack 15

Inlägg av Isidor » 8/12 2010 21:59

Nu var det ju LP15 det var frågan om...

Är det verkligen ingen som har några synpunkter om den??

Skriv svar