Sida 1 av 1

Defibrillatorer

Postat: 22/3 2004 19:34
av ambus
Så öppnar jag denna sida högtidligt och pompöst men med respekt för alla med tekniskt insatta och intresserade!!! Välkommen!

En första fråga som uppstår är:

Har vi för mycket eller för lite eller lagom med medicinsk teknisk apparatur i våra ambulanser?

En annan fråga är :

Hur tekniska ambulanser ska vi ha? Mini-akuten? Syften? Risker?

Återkom med synpunkter!

//Ambus

Teknik

Postat: 22/3 2004 19:44
av Wernvik
En sak man kan ha i bakhuvudet är all ström som utrustningen gör åt. Vi får inte ha så mycket utrustning som är beroende av bilens strömförsöjning att vi överbelastar systemen med dålig tillförlitlighet som följd.

Dessutom avger dom, som Håkanbråkan tidigare uppmärksammat, stråning. Det kunde vara intressant om någon har mätt detta!

Strömförbrukning?

Postat: 30/3 2004 11:48
av Anonymous
Otroligt viktig fråga Du tar upp om strömförbrukningen. För ingen vill ju riskera att alla apparater (utan eget batteri) stannar och det blir mörkt i sjukhytten... Speciellt inte med en dålig patient...

Men hur många vet vilka extra marginaler vi har? Och vad som gäller i olika biltyper? Kan Du koppla in 50, 100 eller 200 Watt extra, eller mer, innan strömmen ändrar sig från laddning till urladdning under körning med normalt varvtal? Och om Du någon gång belastar högre - hur länge kan Du köra då innan allt mörknar?

Oftast inget problem - bilen står ju på laddning mellan turerna. Men så ibland får vi en långkörning med en apparatkrävande patient.

Hur många vet? Jag vet det inte, men vi är i färd med att ta reda på det!

bra insats!

Postat: 31/3 2004 18:49
av ambus
Meddela oss gärna när ni kommit på något "konkret mätbart" som kan appliceras i andra stations/ambulanssammanhang! Pinsamt om man skulle ladda ur bilen vid något larm för att man har för hög belastning med medteknisk apparatur! eller hur?

Har någon varit med om det i verkligheten?

Ström

Postat: 31/3 2004 21:04
av Wernvik
Det besta är nog att ha det som många av de nya ambulanserna, två batteri. Så att inte problemet uppstrå att om underhållsladdningen inte har fungerat ordentligt så går inte bilen att starta. Inte kul när man ska på ett larm....

All utrustning som är livsupperhållande som t.ex. deff måste ju ha batteribackup. Det är ju definitivt inte kul om den lägger av.

Vilka landsting har grepp på detta?

Postat: 1/4 2004 17:41
av Anonymous
Detta har ju diskuterats många år. Jag vet att det finns landsting, som har gjort tabeller på olika komponenters förbrukning.

Känner någon till var man kan få tag på sådana tabeller?

Två batterier är väl i dag en absolut nödvändighet. Hur och hur ofta kollar Ni batteriets kapacitet (som alla vet åldras batterier och tappar kapacitet t ex i kyla)?

O.K., med två batterier skall det gå att starta bilen. Men utrustning utan fungerande batteribackup kan lägga av. Utrustning, som medförs från sjukhus har inte så ofta väldigt taskiga accumulatorer eftersom användningen utan nätanslutning inne på sjukhuset oftast är kortvarig. Det är inte så kul om den utrustningen lägger av heller. Eller om det mörjar bli skymningsljus i sjukhytten...

Är detta ett verkligt problem eller ett teoretiskt? Åsikter? Vad vi vet är att om vi kör med t ex blåljus och helljus och en transportkuvös (utan eget fungerande och laddat batteri) så kan vi börja närma oss problem om vi glömmer dra ur anslutningen till värmeväskan för infusionslösningar (och med en personbilsambulans). Nåja, normalt inte vid korta köravstånd i hemlandstinget. Men vid längre regiontransporter.

Hur många landsting har instruktioner att koppla loss värmeväskan när den inte behövs (och att komma ihåg att ansluta den igen sedan...) om man skall ha mycket strömkrävande extrautrustning med sig?

Det finns idag "elektronik", som håller reda på och beräknar sådana här värden. Hur många landsting avser att införa sådan "elektronik"?

Re: Teknik

Postat: 23/6 2005 21:57
av larsev
Wernvik skrev:En sak man kan ha i bakhuvudet är all ström som utrustningen gör åt. Vi får inte ha så mycket utrustning som är beroende av bilens strömförsöjning att vi överbelastar systemen med dålig tillförlitlighet som följd.

Dessutom avger dom, som Håkanbråkan tidigare uppmärksammat, stråning. Det kunde vara intressant om någon har mätt detta!
När det gäller VOLVO S80 så har den ett två batterisystem där det ena batteriet enbart är ett startbatteri.
Generatorkapaciteten lär vara 180A eller mer.
År 2000 var vår största generator just på 180A (Jag har jobbat på VCC inom kraft).
Varje batteri lämnar åtminstone 680 CCA (cold cranking amps).
Dagens batterier med samma storlek ger upp till 800 CCA.
Max batteristorlek är H8