Pulsoxyometer

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

andreas

Pulsoxyometer

Inlägg av andreas » 30/11 2005 21:55

Hur fungerar en pulsoxiometer i praktiken? I boken "innan bakjouren kommit" står det om hur pulsoxiometern fungerar: "Metoden baseras på att man mäter mängden reducerat blod (inte syreinnehållande) med en färgstråle."

Jag förstår inte riktigt...

Man avläser ju på oxiometern hur mycket O2-mättnad det är i blodet tex 95%, men förstår jag det rätt då, att pulsoxiometern avläser att det finns 5% reducerat blod (inte syreinnehållande) och sedan omvandlar detta så att det visas att personen har en O2-mättnad på 95%??

krångligt....hoppas ni fattar vad jag frågar....

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 30/11 2005 23:00

Pulsoximetri (saturation) är ett beräknat värde. Ljusdioden på saturationsmätaren sänder ut pulserande ljus med olika våglängder. Ljuset absorberas olika beroende på hur många syremolekyler som är bundna till hemoglobinet i de röda blodkropparna. Därefter beräknas värdet.

När "pulsvågen" går genom fingret så ökar ljusabsorbationen och pulsoximeterna (saturationsmätaren) kan därför även känna av hur hög pulsen är. Pulsen kan dock påverkas av skakningar och rörelser som kan ge falska förhöjningar. Saturationen som visas i displayen visar värdet för syrgasmättnaden i pulsvågen vilket är den artäriella syrgasmättnaden. Man är därför beroende av att patienten har cirkulation i fingrarna för att få ett värde(kalla fingrar=dålig "pulsvåg"=inget saturationsvärde som är pålitligt).

100% saturation är omöjligt att ha. En del av syrgasen tas upp av hjärtat och "shuntas" vidare ut i aortan. 99,5% är mer likt sanningen oavsett hur mycket syrgas som patienten får :wink: .

Kolmonoxid har liknande ljusabsorbation som syrgas vilket medför att kolmonoxidförgiftade med låg syrehalt i blodet kan ha normala saturationsvärden.

andreas

Inlägg av andreas » 30/11 2005 23:28

ok...fattar tror jag...men jag tar det ett steg till..

Den personen som har (teoretiskt sett) 100 % SpO2, har alltså 4 st syre bundna till varje Hb-molekyl?

Vad händer om personen förlorar mycket blod. Antalet Hb-molekyler kommer ju då minska (och då även antalet O2), men mättnaden av de som fortfarande finns kvar är ju fortfarande 100%.. Kan man få hypoxi i vävnader även att pulsoxiometern säger att SpO2 är 100%? (vi förutsätter att personen har perifer genomblödning så att mätning med pulsoxiometern är möjlig)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/12 2005 0:30

I din modell borde man ha full syresättning på saturationsmätaren men hypoxi i vävnaden. Då förutsättar jag att lungfunktionen är opåverkad. Vid stor blödning med stor förlust av röda blodkroppar så räcker inte syret till ute i vävnaden. Vid en traumasituation ligger syrgasbehovet på runt 0.5-1 liter hemoglobinbundet syrgas som kan pumpas runt i kroppen varje minut. Då syrgasen inte räcker till så ökar hjärtat sin frekvens för att kompensera. Blodtrycket kommer att hållas inom normala gränser då arterioler och venoler stängs så cirkulationen koncentreras till livsviktiga organ.

Detta innebär en i stort sätt upphörd cirkulation perifert (tår, fingrar, hud mm). Därför får man inga(pålitliga) saturationsvärden vid mannifest chock. Patienten blir blek, kallsvettig, kall och den perifera återfyllnaden förlängs.

Vid blödning minskar antalet Hb molekyler. Alla andra ingredienser i blodet minskar i samma omfattning. Tar man blodprov (Hb) på en patient med akut blödning, snabbt uppkommen blödning så kommer Hb också att vara normalt. Efter en stund (1/2timme) efter att blödningen börjat så kommer Hb att börja minska. Ger man dropp kommer blodet att spädas ut vilket medför att koncentrationen av Hb blir lägre. Samtidigt gör utspädningen att antalet Hb molekyler som lämnar kroppen minskar. Men vätska kan också höja blodtrycket vilket kan leda till att blödningen ökar i omfattning.

Novisen//

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/12 2005 20:59

Som Novisen redan påpekat så kan man ha en fullgod saturation och hypoxi i vävnad under vissa förhållanden. Men detta torde ju inte vara ett problem om man bara kommer ihåg att slänga ett öga på patienten emellanåt och inte bara glo på apparaturen.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 3/12 2005 23:25

Tappa aldrig den kliniska blicken!

En kolmonoxid förgiftad patient med 100% i saturation bör ändå ha o2. Kolmonoxidmolekylen binder till hemoglobinet i stället för syret och därför tror SaO2 mätaren att saturationen är 100%.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar