Doctus

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Larsson748
Inlägg: 14
Blev medlem: 16/7 2005 10:31

Doctus

Inlägg av Larsson748 » 21/2 2006 22:45

Hej är det någon som vet om Doctus dragit igån sina brandmanna utbildningar? Har dom många på ambulansutbildningen? är lite nyfiken för en kompis som vill läsa till brandman eller ambulanssjukvårdare och bor i sundsvall

Anonymous

PAMB-utbildning

Inlägg av Anonymous » 22/2 2006 11:06

Doctus kör igång en 40 V ambulansutbildning den 27.2 i Torpshammar. Enligt uppgift finns det plats under förutsättning att man är behörig. Ring 0691-20140.

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 22/2 2006 12:28

Roligt att den får dras igång! :D Tråkigt när Räddningsverket har monopol på Brandmannautbildningen, vilket är helt fel. Om nu Doctus kan göra utbildningen likvärdig eller tom bättre, vilket jag tror dem kommer göra. Så finns det inga hinnder över att låta andra bedriva Brandmannautbildningen.

Bara att önska Lycka till.

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/2 2006 13:30

Crille skrev:Roligt att den får dras igång! :D Tråkigt när Räddningsverket har monopol på Brandmannautbildningen, vilket är helt fel. Om nu Doctus kan göra utbildningen likvärdig eller tom bättre, vilket jag tror dem kommer göra. Så finns det inga hinnder över att låta andra bedriva Brandmannautbildningen.

Bara att önska Lycka till.
Poängen med SMO är ju att SRV inte längre skall ha monopol på brandmannautbildning. Kommunerna har ju nu en chans att själva bestämma utbildningsnivån på sin operativa räddningspersonal. En möjlighet allt för få kommuner utnyttjar enligt min mening.

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 22/2 2006 14:21

Om man ska köra/åka ambulans idag måste man vara ssk. för att få jobb och VUB ssk för att få tjänst dvs. Doctus utb. leder ingenstans om du vill åka ambulans.

AuF

Inlägg av AuF » 22/2 2006 14:49

Åka ambulans behövs det inte mycke behörighet för :wink:

Och självklart finns det en marknad även för amb.sjv. 40% kommer (uppskattningsvis) fortfarande bestå av amb.sjv. Lättare att få jobb som ssk+vubb är det säkerligen förtillfället. Men man skall absolut inte nedvärdera amb.sjv utbildningen. Med den takt som det idag utbildas ssk så är det rätt tajt att få jobb även som ssk.

/Erik. sskstud T5

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 22/2 2006 19:09

I Stockholm kommer vi att få en brist på Ambulanssjukvårdare från 2007 och det kommer att bli svårt att rekrytera Ambulanssjukvårdare då utbildningsplatserna skurits ner.
Vi har för närvarande inga utbildningar i Stockholmsområdet.
Så den som funderar på att plugga till Ambulanssjukvårdare och vill ha arbete så kommer det med största sannorlikhet att finnas hos oss om något år.
Den som är intresserad kan kontakta någon av entreprenörerna i Stockholm för mer information.
AISAB , FALCK , SIRIUS , SAMARITEN.

Kenneth.
Aisab / City

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 23/2 2006 0:51

Lipton skrev:
Crille skrev:Roligt att den får dras igång! :D Tråkigt när Räddningsverket har monopol på Brandmannautbildningen, vilket är helt fel. Om nu Doctus kan göra utbildningen likvärdig eller tom bättre, vilket jag tror dem kommer göra. Så finns det inga hinnder över att låta andra bedriva Brandmannautbildningen.

Bara att önska Lycka till.
Poängen med SMO är ju att SRV inte längre skall ha monopol på brandmannautbildning. Kommunerna har ju nu en chans att själva bestämma utbildningsnivån på sin operativa räddningspersonal. En möjlighet allt för få kommuner utnyttjar enligt min mening.
Nähe, precis. Men Räddningsverket är ju dem som driver SMO utbildningen så vad är din poäng? ;)

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/2 2006 14:55

Crille: Min poäng är att vem som helst kan starta och bedriva en utbildning inom räddningstjänst! Om eleverna sedan får möjlighet till anställning beror ju som alltid på arbetsgivaren. Arbetsgivarna har ju dock gott om SMO-elever att välja mellan och kan därmed strunta i icke-beprövade utbildningar så som exempelvis Doctus utbildning.

johnjohn: Problemet med detta forumet är att människorna på det sällan inser att de pratar med varandra trots stora geografiska avstånd. Du bor troligtvis i ett landsting där situationen ser ut som du beskriver den. Men att då beskriva den som den allsmäktiga svenska övergripande sanningen är aningen fel.
Min erfarenhet är att det är fullt möjligt att få jobba med "bara" PUn men svårt att få en fast tjänst i varierande grader beroende på utbildning.

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 23/2 2006 17:20

Lipton: Klart att vem som helst kan starta en utbildning inom brand, men hur attraktiv är den för arbetsgivarna efter färdig utbildning?
Dem flesta kommuner söker enbart SMO elever. Det får ju folk att tvingas välja Räddningsverkets SMO utbildning= Monopol!
Men det Doctus vill, är att klassa sin egen utbildning som SMO utbldningen och på så vis få den attraktiv för både blivande studenter och arbetsgivare.

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/2 2006 18:52

Crille: Monopol innebär att ett enda företag har hela marknaden. Inte att konkurrenterna inte klarar att konkurrera. Microsoft hör till en gråson då de tagit för vana att köpa upp eventuella konkurrenter. :lol:
Anledningen till att de flesta kommuner bara söker SMO-elever är antingen ren okunskap och lathet eller att de måste ha möjligheten att vidareutbilda sin personal.
Och för att bli antagen på en vidareutbildning som SRV dock har ett visst monopol på eftersom det saknas alternativ så krävs SMO, eller en utbildning som bedöms likvärdig av SRV. Och för att de över huvud taget skall göra en sådan prövning så krävs att någon med annan utbildning sökt en vidareutbildning. Alltså blir ju resultatet att man inte vill gå en utbildning i regi av någon annan än SRV eftersom man med säkerhet inte innan kan veta huruvida man kan få jobb på grund av osäkerheten att kunna gå en vidareutbildning. Ungefär så... :wink:

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 23/2 2006 19:21

Lipton skrev:Crille: Monopol innebär att ett enda företag har hela marknaden. Inte att konkurrenterna inte klarar att konkurrera. Microsoft hör till en gråson då de tagit för vana att köpa upp eventuella konkurrenter. :lol:
Anledningen till att de flesta kommuner bara söker SMO-elever är antingen ren okunskap och lathet eller att de måste ha möjligheten att vidareutbilda sin personal.
Och för att bli antagen på en vidareutbildning som SRV dock har ett visst monopol på eftersom det saknas alternativ så krävs SMO, eller en utbildning som bedöms likvärdig av SRV. Och för att de över huvud taget skall göra en sådan prövning så krävs att någon med annan utbildning sökt en vidareutbildning. Alltså blir ju resultatet att man inte vill gå en utbildning i regi av någon annan än SRV eftersom man med säkerhet inte innan kan veta huruvida man kan få jobb på grund av osäkerheten att kunna gå en vidareutbildning. Ungefär så... :wink:

Precis Lipton! Men då är vi ju överens ju :lol:

Men vad tycker du om att andra, exempelvis Doctus tar sig an Brandmannautbildningen? Positiv? eller Negativ? Förklara ;)

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/2 2006 19:40

Crille: Min grundsyn är att konkurrens är bra!
Jag har dock ingen erfarenhet av Doctus. Däremot så tycker jag att det är bra om det finns alternativ till SMO eftersom SRV gjort grundfelet att skapa 2 halvdana utbildningar i en istället för två utbildningar som håller topp-nivå. Arbetsgivarna vill ju anställa brandmän som brandmän eller ingenjörer på de tänkta kontorsplatserna. Jag tror säkert att en SMO-elev klarar båda jobben utmärkt bra, men faktum är ju att det knappast behövs två års heltidsstudier för att lära sig operativ räddningstjänst. Och en brandingenjör kan göra mer än en SMOare som riskanalytiker på ett företag och därför är den mer attraktiv. De flesta som går SMO vill ju dessutom inte arbeta "bakom skrivbord".
Det är ju lite som SSK-utbildningens två delar, den praktiska och den akademiska. De flesta som går utbildningen (om inte alla) skiter ju fullständigt i möjligheterna att forska under deras fem första yrkesverksamma år. Då kan det i min mening vara valbart för de som vill.

Jag tror helt enkelt på tanken att destå kortare utbildningar desto mer lär man sig då man går dem för att man vill och inte för att man måste.

Larsson748
Inlägg: 14
Blev medlem: 16/7 2005 10:31

Inlägg av Larsson748 » 23/2 2006 21:27

Jag håller med lipton där att SMO utbildningen är lite för mycket av allt och de flesta som kommer ut får inte jobb som brandmän. Jag gick 15 v brandman heltid och tror att den skulle ha varit kvar istället och sedan haft en kurs till för att jobba förebyggande. Det jag egentligen undrade var för en kompis räkning som går 40 v ambulans utb och kommer inte få något jobb. Han är ju inte så sugen på att läsa 2 år SMo utan såg denna utbildning som en genväg lite grann. Är det någon som vet om och när de drar igång och om den blev studiemedels berättigad?

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 23/2 2006 21:43

Larsson748 skrev:Jag håller med lipton där att SMO utbildningen är lite för mycket av allt och de flesta som kommer ut får inte jobb som brandmän. Jag gick 15 v brandman heltid och tror att den skulle ha varit kvar istället och sedan haft en kurs till för att jobba förebyggande. Det jag egentligen undrade var för en kompis räkning som går 40 v ambulans utb och kommer inte få något jobb. Han är ju inte så sugen på att läsa 2 år SMo utan såg denna utbildning som en genväg lite grann. Är det någon som vet om och när de drar igång och om den blev studiemedels berättigad?
Jo, hört många tycker som tycker att det är "för mycket av allt", även många som väljer bort SMO utbldningen pga av det, och söker ssk istället. Tråkig att folk väljer bort utbildningen på grund av det.

Angående när den dras igång så vet jag inget konkret datum, men som du skriver så måste dem få klartecken för att bli studiemedelsberättigad. (Tillstånd) Men dem kommer göra allt för att få dra igång den så snabbt som möjligt när och om tillståndet kommer. Bara att hoppas på en succe i fall den startar :D

Skriv svar