ambulanssjukvårdare/förare

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

glenn

angående ambulanssjukvårdare!

Inlägg av glenn » 5/12 2007 15:58

Har tidigare läst Ambass inlägg på detta forum angående ambulanssjukvårdare och dess "medicinska överlägsenhet" över sjuksköterskor. Detta låter för mig väldigt märkligt. Jag vet inte... Ambass var du jobbar eller hur länge du jobbat men dina inlägg känns totalt vilseledande för de som inte arbetar inom vården.

Som sjuksköterska läser du 3 år på Högskola/Universitet och JA!!!!!!!! Vi läser en massa omvårdnad och vårdvetenskap som för mig också blir lite för mycket även om tanken men vårdvetenskapen är bra! Men ssk-utbildningen ska utgöra en grund för det kommande yrkeslivet.
Som sjuksköterska på en akutavdelning tar man hand om svårt sjuka patienter, det är ssk som hanterar läkemedel allt från Furix till adenosin, på en HIA avdelningen tas svårt cirkulatoriskt påverkade patienter emot oftast utan att en läkare följer med, en kort anmanes ges och beh. riktlinjer sedan är det vi som behandlar tex lungödemet, tolkar rytmer och gör bedömningar.

Kravet för att jobba inom ambulansen är i södermanland 1 år västmanland 2 år (tror jag) så då har ssk hunnit få erfarenhet. Många syrror som går tillambulansen har ju dessutom en vidarutbildning och har därmed ytterligare en djupare medicinsk kunskap och har även ytterligare erfarenhet av att vårda svåra patienter på IVA och op.

Många av de ambulanssjukvårdare jag pratat med tycker att utvecklingen går åt rätt håll och är inte alls bittra över att de nu inte hanterar läkemedel eller vårdar patienten. Sjuksköterskor som kommer till ambulansen får ju också introduktionsutbildningar, eller har ambulanssjukvårdare "hemliga" utbildningar som inte ssk får ta del av? Lite onödigt kan man ju tycka då de ändå "bara" ska köra ambulansen och assistera sjuksköterskan!

Långt inlägg men de jag vill säga är att... Ambass jag tor inte ens att du har stöd för det du säger av majoriteten av ambulanssjukvårdarna och jag förstår inte hur du kan tycka att de som har mest medicinsk kunskap är de som inte ens hanterar läkemedel? De som kommer från akuten och HIA , IVA och operation däremot tycker du saknar denna kunskap.

Men angående "paramedics" så är väl det något annat? om det skulle komma en sådan utbildning så skulle man ju kunna tänka sig att den skulle vara 2-3 år , vara förlagd givetvis på högskola och vara lite som "röntgen ssk" utbildningen, dvs om man sedan vill arbeta som ssk på sjukhus eller liknande så krävdes att man läser till ämen. Kanske vore detta bra jag vet inte men hur som helst så skulle AMBULANSSJUKVÅRDARE ändå vara på väg ut ur ambulanssjukvården AMBASS.

Jag vill dock avslutande säga att AMBASS, du har säkerligen en plats i ambulansvården och nya ssk kan säkerligen lära sig otroligt mycket av dig. jag vet ju inte hur länge du har jobbat men din erfarenhet är förmodligen obetalbar! dock så är "nya2 amb. sjukv. ute ur leken enligt min mening.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 6/12 2007 13:30

Glenn, du är ny på forumet va? Ambass motstånd mot prehospitala sjuksköterskor är välkänt, tyvärr tycker jag att hans inlägg känns meningslösa när han alltid tycke mycket utan att kunna ge några som helst belägg för det. (Ambass håller nog inte med!) De flesta har nog tröttnat på att bemöta hans argument då de inte är så konstruktiva, utan mer en attack på alla ambulanssjuksköterskor och en hyllning till all annan ambulanspersonal; Ambulanssjukvårdare, läkare och paramedics. Jag upplever precis som du att många duktiga och skickliga ambulanssjukvårdare tycker att utvecklingen går åt rätt håll och ser att ambulanssjukvården har utvecklats. Nåja, välkommen!

glenn

Inlägg av glenn » 7/12 2007 14:08

Putte skrev:Glenn, du är ny på forumet va? Nåja, välkommen!
Tackar.......... Japp är ny.
Har läst lite av Ambass övriga inlägg och förstår vad du menar. Blev bara så chockad över hans inlägg så jag var tvungen att kommentera:-)

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 7/12 2007 18:17

Inget att bli chockad över... Han kan säkert vara mycket övertygande i sina inlägg. Men det tar inte lång tid att se att mycket av hans snack är taget ur luften.

ssk2

Re: angående ambulanssjukvårdare!

Inlägg av ssk2 » 15/12 2007 15:00

glenn skrev:Har tidigare läst Ambass inlägg på detta forum angående ambulanssjukvårdare och dess "medicinska överlägsenhet" över sjuksköterskor. Detta låter för mig väldigt märkligt. Jag vet inte... Ambass var du jobbar eller hur länge du jobbat men dina inlägg känns totalt vilseledande för de som inte arbetar inom vården.

Som sjuksköterska läser du 3 år på Högskola/Universitet och JA!!!!!!!! Vi läser en massa omvårdnad och vårdvetenskap som för mig också blir lite för mycket även om tanken men vårdvetenskapen är bra! Men ssk-utbildningen ska utgöra en grund för det kommande yrkeslivet.
Som sjuksköterska på en akutavdelning tar man hand om svårt sjuka patienter, det är ssk som hanterar läkemedel allt från Furix till adenosin, på en HIA avdelningen tas svårt cirkulatoriskt påverkade patienter emot oftast utan att en läkare följer med, en kort anmanes ges och beh. riktlinjer sedan är det vi som behandlar tex lungödemet, tolkar rytmer och gör bedömningar.

Kravet för att jobba inom ambulansen är i södermanland 1 år västmanland 2 år (tror jag) så då har ssk hunnit få erfarenhet. Många syrror som går tillambulansen har ju dessutom en vidarutbildning och har därmed ytterligare en djupare medicinsk kunskap och har även ytterligare erfarenhet av att vårda svåra patienter på IVA och op.

Många av de ambulanssjukvårdare jag pratat med tycker att utvecklingen går åt rätt håll och är inte alls bittra över att de nu inte hanterar läkemedel eller vårdar patienten. Sjuksköterskor som kommer till ambulansen får ju också introduktionsutbildningar, eller har ambulanssjukvårdare "hemliga" utbildningar som inte ssk får ta del av? Lite onödigt kan man ju tycka då de ändå "bara" ska köra ambulansen och assistera sjuksköterskan!

Långt inlägg men de jag vill säga är att... Ambass jag tor inte ens att du har stöd för det du säger av majoriteten av ambulanssjukvårdarna och jag förstår inte hur du kan tycka att de som har mest medicinsk kunskap är de som inte ens hanterar läkemedel? De som kommer från akuten och HIA , IVA och operation däremot tycker du saknar denna kunskap.

Men angående "paramedics" så är väl det något annat? om det skulle komma en sådan utbildning så skulle man ju kunna tänka sig att den skulle vara 2-3 år , vara förlagd givetvis på högskola och vara lite som "röntgen ssk" utbildningen, dvs om man sedan vill arbeta som ssk på sjukhus eller liknande så krävdes att man läser till ämen. Kanske vore detta bra jag vet inte men hur som helst så skulle AMBULANSSJUKVÅRDARE ändå vara på väg ut ur ambulanssjukvården AMBASS.

Jag vill dock avslutande säga att AMBASS, du har säkerligen en plats i ambulansvården och nya ssk kan säkerligen lära sig otroligt mycket av dig. jag vet ju inte hur länge du har jobbat men din erfarenhet är förmodligen obetalbar! dock så är "nya2 amb. sjukv. ute ur leken enligt min mening.
I vissa delar håller jag med dig. Men ambass har många gånger fått rätt och lyfter du upp huvudet och ser ut i världen så är det inte många som har syrror i bilarna. Börja med att titta på Norden!

Jag tror inte heller på paramedicutbildningar men vill gärna se en mer medicinsk utbidning för oss syrror och betydligt hårdare krav för att göra oss trovärdiga. Dagens kravlöshet kommer slå tillbaka på oss alla.

Det här med att assistera sjuksköterskor blir inte trovärdigt då sköterskegrupperna ligger nära varandra i både arbete och lön. ambass kanske skulle göra mer nytta genom att jobba för en förändrad utbildning istället för att drömma om paramedic.

Jag tror också att ambulanssjukvårdare är på väg bort från sjukvården. Jag är säker på att vi ser fler läkare och ändras inte utbildningen till syrra får vi nog en paramedicutbildning ganska snart. Vad händer med dom som läst paramedicutbildning i Norge eller annat land? De saknar vad jag förstår omvårdnad och kan kanske inte få leg.

ambslusk
Inlägg: 14
Blev medlem: 14/1 2008 23:49

Inlägg av ambslusk » 15/1 2008 0:00

DENNA * PAJKASTNING.

Jag går Örebros utbildning till Amb.Sjv och ska fortsätta till syster. Perfekt. Sommarjobba lite på ambulansen. Perfekt.

Reglerna i Sverige säger syster och då är det syster.
Sluta grina era fjantar och utbilda er istället om ni vill jobba prehosp.

herregud vilket tjaffs.

Farmer

Inlägg av Farmer » 27/6 2008 22:56

Jo visst är det märklig stämning på detta forumet. Man vill liksom tro att folk inom denna bransch ska vara mogna människor.

Det är många som bevisat motsatsen, känner faktiskt att jag vill påpeka att det är både SJV och SSK som slänger ur sig diverse illalåtande uttalanden och argument tagna ur luften. Lite ironiskt att Isidor och SSK2 tycks hålla med mig då dom är några av dom som beter sig beklagligt här.

Nåja, det är kul att det kommer mer folk som man kan ha givande debatter med, så välkommen Glenn!!

Skriv svar