Bästa ssk-utbildningen?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

AuF

Inlägg av AuF » 2/6 2006 9:45

Läser nu termin 5 vid hälsouniversitetet i Linköping. Kan helt klart rekommendera.

Tyvärr finns ingen VUBB vid universitetet.

Lukke

Inlägg av Lukke » 2/6 2006 14:25

Utbildningen i Malmö e bra enl. min mening

Sussi

Inlägg av Sussi » 21/6 2006 13:01

vad är det för intagningspoäng i linköping,gbg och sthlm, någon som vet? runt 17 va?

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/6 2006 17:04

Utbildningen i Skövde lämnar mycket att önska enligt mig...

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Ett inlägg från en gam-mal gam... *smile*

Inlägg av ambus » 22/6 2006 0:21

Läste första året på Hälsohögskolan i Umeå 1994, och de två sista åren på HälsoUniversitetet i Linköping, och jag kan väl nämna att hade jag fått bestämma hade jag varit kvar i Umeå...kanske mest för kamraterna iofs... FAST det finns vissa poänger med Problembaserad inlärning (PBI)också...men vissa gånger gick det lite väl långt i det tänket och det gjorde ärligt talat det lite lätt PATETISKT i dessa lägen :oops: (Ex i basgruppernas struktur och basgruppsledarens beteende)

Alla universitet (Även sthlm & Gbg) har både sin baksida och framsida, eller hur?
Utbildningen har också en viss del i att "den blir lite vad man SJÄLV gör den till".

Min vidareutbildning var förresten precis en sådan, en utskälld ambulansVUB, men jag tyckte om den och lärde mig massor!!! Det var en del som utttryckligen bara gick den för att "få det på papper"( bara gled omkring), men då har man ju inte förstått ett (ursäkta) skit av vad detta jobb går ut på.
INSTÄLLNNGEN till mitt lärande för LIVET, det är det avgörande, sedan kan många saker påverka och göra oss mer eller mindre motiverade.
Jaa, det finns säkert undantag som bekräftar regeln, men i stort tror jag det är så här.

Sedan får vi aldrig någonsin glömma detta:
Sjuksköterskeutbildningen och dess kunskap är en FÄRSKVARA!!! :roll:

Tack för ordet.

ambus, Moderator
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 23/7 2006 22:47

Känner ngn till utbildningen i borås ?? e den bra ??

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 24/7 2006 15:23

Man ska nog inte lyssna så jättemycket vad gamla elever som gått utbildningen har att säga. Oftast är individens bedömning av utbildningen högst subjektiv och färgas ofta av hur utbildningen motsvarar de förväntningar och förhoppningar man hade innan man började.

Dessutom omformas utbildningarna ständigt. Litteratur byts ut, lärare byts ut, kurser läggs till och tas bort.
Så det enda man kan göra är att gå en termin eller två på någon av landets ssk-utbildningar. Är man inte nöjd kan man alltid byta studieort.

Nattpojken

Inlägg av Nattpojken » 21/8 2006 18:17

Trots det övre inlägget undrar jag om någon kan ge ris och ros över SSK-utbildningen vid Göteborgs universitet?

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

GU

Inlägg av SOS112 » 22/8 2006 12:32

Hoppas intensivt på att GU:s syster utbildning, och framförallt lärarna, är bra... börjar på torsdag (om igen).

Det jag hört om Sahlgrenska akademien är att de skall vara mer "forskningsinriktade", vad nu det innebär i praktiken återstår att ta reda på. Jag tror på devisen "det blir vad man gör det till".

Ingen annan skola var aktuell för mig iofs. med tanke på dagis o arbete osv osv.

lycka till med ditt val av studieort

Nattpojken

Inlägg av Nattpojken » 22/8 2006 20:59

Man får väl ta och gratulera till studieplatsen :)

Inte alls avundsjuk :mrgreen:

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 19/10 2006 20:09

Jag vet att Kristianstad har en högt ansedd ssk-utb. Om detta grundar sig på att man är väldigt vetenskapligt inriktad, mer än många andra skolor har jag hört, vet jag ej.

maki5836
Inlägg: 2
Blev medlem: 15/12 2006 16:08
Ort: Malmö

Inlägg av maki5836 » 15/12 2006 16:37

Är snart klar i Malmö, utbildningen anses hålla mkt hög kvalitet pga att den är så forskningsinriktad. Tycker att mkt av det vi lärt oss har varit ganska meningslöst. Så om bra kvalitet innebär bra förbredelse inför yrkeslivet så har Malmös utbilning ganska dålig kvalitet. Däremot kan jag redogöra för kvalitativ och kvantitativ metod och analysmetoder vid kvalitativa studier ;)
---------------------MacMac------------------------

Skriv svar