Bästa ssk-utbildningen?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

joakim_

Bästa ssk-utbildningen?

Inlägg av joakim_ » 21/5 2006 11:54

Hej

Folk säger hela tiden att kvalitén är olika på olika ssk utbildningar.
Vilken skulle ni säga är den bästa ssk utb. i landet och varför är just den den bästa?

ha det

Joakim

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/5 2006 11:55

Skolorna i sthlm har hög kvalitet, liksom gteborg. Andra har jag ingen erfarenhet ifrån..

manne

Inlägg av manne » 21/5 2006 12:02

Vad menas med kvalite i dessa sammanhang?

joakim_

Inlägg av joakim_ » 21/5 2006 12:12

kvalité i helhet. Jag har bara hört att kvalitén skiftar. Så jag vet inte faktiskt exakt vad kvalitén är... ngn som vet?

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/5 2006 20:00

manne skrev:Vad menas med kvalite i dessa sammanhang?
Skulle väl vilja sammanfatta det med förmåga att förbereda studenten för sin kommande yrkesroll.

AuF

Inlägg av AuF » 21/5 2006 20:42

Linköping håller en bra kvalite, annars är de som niklas säger att skolorna i gbg och stockholm håller hög kvalite.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: bästa ssk utbildningen?

Inlägg av AMBASS » 21/5 2006 21:23

joakim_ skrev:Hej

Folk säger hela tiden att kvalitén är olika på olika ssk utbildningar.
Vilken skulle ni säga är den bästa ssk utb. i landet och varför är just den den bästa?

ha det

Joakim
Cheers Joakim!

SSK utbildningen är sin grundstruktur inte en prehospital utbildning. Så om du vill arbeta prehospitalt globalt (även utanför Sverige) skulle jag råda dig att läsa en utbildning med internationell prehospital profil (finns ej i Sverige tyvärr). Vill du arbeta enbart i Sverige så kan du välja och vraka. Kontakta aktiva SSK och hör vad dem tycker! Passa på att fråga vad dem har i lön? Du ser, lönen speglar ofta graden av efterfrågan och utbildningens värde. Varför vill du bli SSK?

LYCKA TILL
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/5 2006 19:58

Lyssna inte på AMBASS.. VIll du jobba prehospitalt ska du utbilda dig till ssk.

Det är bara ambass innersta önskningar och det finns inte ens någon diskussion utanför detta forum om ett systemskifte. Jag tror på ett sådan.. Kanske om 15-20 år..

Men nu har vi kommit ifrån grundfrågan.. Varför måste alla frågor mynna ut till pajkastning om paramedics? Finns tusen trådar om detta!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 23/5 2006 8:58

Niklas Karlsson skrev:Lyssna inte på AMBASS.. VIll du jobba prehospitalt ska du utbilda dig till ssk.

Det är bara ambass innersta önskningar och det finns inte ens någon diskussion utanför detta forum om ett systemskifte. Jag tror på ett sådan.. Kanske om 15-20 år..

Men nu har vi kommit ifrån grundfrågan.. Varför måste alla frågor mynna ut till pajkastning om paramedics? Finns tusen trådar om detta!
Hej Niklas!

Detta är den globala verkligheten. Jag är tydlig med att göra skillnad mellan Sverige och andra länder i denna fråga. Det är fel att ge en presumtiv ambulansare bilden av att han/hon med en SSK utbildning skall kunna arbeta globalt prehospitalt. Lyft ditt huvud från Sverige, arbetsmarknaden är rörlig! Om det sedan skall ta 15-20 år för Sverige att underordna sig ett vinnande system är en helt annan sak.

((PARAMEDIC))
Blood Will Tell

AuF

Inlägg av AuF » 23/5 2006 9:29

hej ambass:

Med all respekt för din åsikt så är det trotts allt "bara" din åsikt. Man måste också inse att det finns många som tror på att utveckla vår sskvubb och ambsjv system. Finns många fördelar även med detta även om du inte håller med.

Sedan så börjar tråden med en fråga om bästa ssk utbildningen och slutar ändå med att paramedic kommer in i tråden. Hade kanske varit bäst om vi låter paramedic hålla sig i en tråd ?

Åter till ämnet...

MVH

Hemothorax
Inlägg: 14
Blev medlem: 31/5 2006 11:51

Inlägg av Hemothorax » 31/5 2006 11:55

Har hört att Linköping är bland de bästa. Bland annat för att de läser ihop med läkarstuderande, vilket förmodligen indirekt höjer kunskapsnivån och tempot. Läser själv inte där utan har bara hört detta via omvägar...

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 31/5 2006 13:23

Kalmar har under många år fått kritik får sin dåliga SSK-utbildning. Men de verkar ha tagit kritiken till sig då de gjort om kursplanen helt och hållet. Numera får man tex sin första praktik i termin 1, istället för i termin 3.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 2/6 2006 2:33

Hemothorax skrev:Har hört att Linköping är bland de bästa. Bland annat för att de läser ihop med läkarstuderande, vilket förmodligen indirekt höjer kunskapsnivån och tempot. Läser själv inte där utan har bara hört detta via omvägar...
Har hört mycket gott om Hälsouniversitetet vid Linköpings Universitet. Även en del vänner som studerar på andra delar av universitetet, men det genomsyras av en god mentalitet och en ruskigt bra stämning.

Universitetet som helhet är kalasbra, och jag har bara hört gott om läkarutb/sjuksköterskeutb! Har även sökt främst till just denna skola till höstterminen, tyvärr är chansen rätt liten att jag kommer in. Hur det står sig gentemot andra skolor kan jag inte svara på, det finns säkert flera andra skolor med lika utmärkt utbildning!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/6 2006 9:32

Vänder man sig till ett universitet med lång erfarnehet så borgar det för en bra utbildning.. Men studera utbildningsplanerna noga innan du söker!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/6 2006 9:33

Kontrollera också om skolan har den vidareutbildning dfu vill gå sen och om den är bra..

Det kan du ha nytta av när du ska söka sen..

Skriv svar