Hur svår är läkarlinjen?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 1/6 2006 13:00

Lipton skrev:aceofspades: Dr. Benton?? Är han inte lite för töntig för att ta som exempel?! :lol:
Jo det måste jag väl tillstå... Hade idétorka i skallprotesen för tillfället.
Vad sägs om dr Mengele? Eller varför inte dr Frankenstein. Där kan vi snacka om hybris... :lol:

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 2/6 2006 2:29

Det som är mest irriterande är att både Socialstyrelsen och VHS är för utökning med ca 300 platser per år vid läkarutbildningarna i Sverige. Detta höll Läkarförbundet med om och godkände, ända tills för ett par månader sedan då organisationen gjorde en helomvändning och återigen ansåg att vi skulle fylla behovet av utländska läkare som har noll koll. Varför inte prioritera och utbilda den egna befolkningen?

I dagsläget håller flera skolor (Umeå har infört, Uppsala fr.o.m VT-07) att ta bort lottningen och utöver 20,0 kolla på HP istället för att lotta bland eleverna. Detta är helt idiotiskt med tanke på att man precis konstaterat att HP elever klarar sig sämre, och att provet är allmänt kasst. Det mäter inte saker som är ett dugg värdefullt för läkarstudenter. Varför gör man då detta? Jo, regeringen skickade ut en skrivelse i vintras där man önskade att skolorna skulle minska lottningen, hur löser man detta? Jo, på billigaste sättet - att kolla på HP! Då slipper man dyra intervjuer som faktiskt kanske hade kunnat förbättra läkarkåren i längden.. Resultatet av denna ändring, som säkert kommer efterföljas av resterande universitet, kommer säkerligen bli att det krävs 20,0 i betyg samt 1,7 eller uppåt för att han en chans att bli antagen i intervjukvoten.

Nu ligger jag på 1,6 på HP och 20,0 i betyg, men helt ärligt tycker jag att det är mer rättvist att lotta än att gå på ett prov som man har bevisat totalt värdelöst.. Själv håller jag tummarna för antagningen till hösten, jag hoppas på att bli antagen innan regeringen och skolorna lyckas sabba antagningen ännu mer, och göra den ännu mer värdelös än den redan är..

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 2/6 2006 7:34

men zAjben: hur har utvecklingen gått kring att man inte fick räkna med betyg som man läst upp på komvux? var det inte tal om detta förut?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 2/6 2006 10:12

ohlstedt skrev:men zAjben: hur har utvecklingen gått kring att man inte fick räkna med betyg som man läst upp på komvux? var det inte tal om detta förut?
Det fanns en utredning som skulle sätta punkt för konkurrenskomplettering, d.v.s. att läsa upp betyg på Komvux (högre än från IG->G). Detta var dock ett förslag, och sade ingenting om att det skulle verka retroaktivt (vilket verkar osannolikt med tanke på hur resten av Sveriges juridiska samhälle är utformat, och även enligt utsago av politiker), och skulle med största sannolikhet endast gälla upptentning av nya betyg. Har du alltså redan tentat upp ett par ämnen så kommer du få söka med dessa, med största sannolikhet. Inget är dock skrivet i sten, och vi vet ju hur puckade beslut som genomförts tidigare.

Nåväl, utifrån den här utredningen skulle sedan ett förslag ha utformats och röstats igenom under våren, men det har inte inträffat och är "lagt på is" till efter valet. Tidigare var det sagt att förslaget skulle börja gälla fr.o.m. HT-07 men eftersom det är uppskjutet ytterliggare lutar det väl mer åt minst ett år extra.

Det finns som sagt ingenting som säger att konkurrenskomplettering kommer förbjudas, det var endast en formulering i en 130 sidor lång utredning som antydde detta, och utifrån utredningen som genomfördes har inget förslag utarbetats. Det är alltså inte säkert att frågan ens behandlas i det slutgiltiga förslaget. Jag tvivlar starkt på att det kommer verka retroaktivt (d.v.s. för människor som redan har konkurrenskompletteringar, som t.ex. mig), och även VHS sa att det endast skulle gälla _nya_ kompletteringar.

Jonas SSK

Inlägg av Jonas SSK » 2/6 2006 10:21

Där jag bor finns inte möjligheten att läsa upp betyg längre. Inte heller läsa kurser som man inte läste på gymnasiet. Komvux är nu bara för personer med ej kompletta betyg och eftergymnasiala utbildningar..

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 2/6 2006 12:41

Jonas SSK skrev:Där jag bor finns inte möjligheten att läsa upp betyg längre. Inte heller läsa kurser som man inte läste på gymnasiet. Komvux är nu bara för personer med ej kompletta betyg och eftergymnasiala utbildningar..
Notera skillnaden på att läsa OM en kurs och göra en prövning i kursen. Det har aldrig varit meningen att en person med godkänt i en kurs helt ska gå om kursen på Komvux, det är bara vissa kommuner som fulat sig med det för att kunna få utt bidrag och betalt för en extra elev när klasserna inte fylls. Att göra en prövning på kursen är däremot fortfarande tillåtet. Två helt olika saker.

Jonas SSK

Inlägg av Jonas SSK » 2/6 2006 13:41

Så går det inte till här!
Prövning i kursen görs på närmsta gymnasium om läraren har möjlighet och kursen fortfarande ges..

Blommig

funderar på att bli läkare

Inlägg av Blommig » 6/6 2006 13:59

Hej!
Här kommer en till som funderar på att bli läkare. Jag tycker att det är himla intressant med hur vi fungerar, ämnen som strömmar hit och dit och hur allting "klaffar". Jag har tidigare läst två år på psykologlinjen men det kändes inte riktigt rätt för mig.. Jag vill gå djupare, lära mig om hur människan funkar på cellnivå, och inte bara "människan som social och psykologisk varelse". Därför hoppade jag av psykologbanan och har sen pysslat med lite diverse. Jag har även besökt en del u-länder och sett hur sjuk- och hälsovård bedrivs i krigsdrabbade länder, och jag tror att det var det som fick mig att våga tänka tanken fullt ut - dvs att utbilda mig till läkare. Men problemet är att jag vet inte om jag kommer att klara det. Jag är intelligent på många sätt och vis, men jag har alltid haft svårt för saker och ting som har med siffror att göra. På senare år har jag kommit fram till att det har en hel del "biografiska" orsaker, och nu under våren har jag gått på komvux och läst en del naturvetenskapliga ämnen för att förbereda mig. Jag är övertygad om att även jag kan lära mig naturvetenskapliga ämnen, för det vore ju konstigt om jag är intelligent på många saker men helkorkad på just fysik/kemi osv.
Jag har dock lagt ner tanken på att läsa till läkare i sverige, eftersom man måste ha skyhöga betyg + bli lottad. Jag börjar närma mig 30, och det skulle väl ta mig några år att läsa upp alla betygen till den nivån. Jag skulle säkert klara det men som sagt, det skulle ta tid.. Därför har jag kollat upp möljigheterna att läsa i Danmark, och de har ju en särskild kvot där man kan bli antagen på basis av både betyg+arbetslivserfarenhet+övriga studier, samt intervju. Jag har varit på en sådan intervju nu i vår, så jag har en liten chans att komma in.
Hursomhelst så undrar jag om någon här på forumet har något råd till mig som har lite svårt för just det matematiska... Borde jag lägga ner "projektet", trots att jag har ett stort intresse? Hur mycket "uträkningar" är det på läkarlinjen? Är det svåra grejor? Jag är ju inte helt "blåst" på naturvetenskap, men jag har bara svårare för det än för andra saker. Och jag tror inte på det där att man måste ägna sig åt sånt man har automatiskt lätt för. Jag tycker att intresset är det som ska styra.
Barn och man finns inte i mitt liv, så jag har total frihet att lägga ner så mycket tid jag kan på det här. Råd tas tacksamt emot!!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 6/6 2006 17:44

Blommig: Du har helt rätt inställning. Jag tycker inte heller att du ska oroa dig för matten. Finns det bara vilja och tillräckligt intresse så tror jag att man kan klara av att utbilda sig till vadsomhelst.

Lycka till!! :wink:

Användarvisningsbild
Birger
Inlägg: 17
Blev medlem: 3/8 2005 2:22
Ort: Malmö / Lund

Inlägg av Birger » 23/6 2006 20:47

Tveklöst är det så att det största problemet med att plugga till läkare i Sverige är att komma in på utbildningen, ett klassiskt ordspråk säger "kommer du bara in så kommer du igenom även om det kan ta lite längre tid för vissa".
Såvida du inte insjuknar i en svår schizofreni eller begår svårare narkotika- eller våldsbrott så lär du inte bli avskiljd från utbildningen. (Dessutom, då byter man som regel studieort och problemet är löst.)
Tentorna går som regel att fixa med omtentor eller om-omtentor, därav "det kan ta längre tid".

Studierna, tja, titta på en och annan av de doktorer du ser ute på sjukhusen och fråga dig själv "är de så mycket klipskare än jag? Knappast." Även om det är tungt av och till framförallt under de prekliniska ämnena så finns det mycket stöd att hämta, framförallt från sina kursare.

I utlandet däremot? Lättare att komma in, på en del ställen mycket lättare.
Problemet är väl att i den europeiska universitetskulturen finns inte den mjukhet vi har blivit bortskämda med i sverige. Du har många tentor med korta intervall och tung studiebörda. Många universitet tar in "för många studenter" eftersom man räknar med att ett flertal kommer att falla ifrån under studietiden, ffa i början. En omtenta är regel, därefter - tja - det skiljer sig från land till land. Ibland är det slut efter första missade omtentan.

Är du sugen på ett schysst jobb med goda möjligheter att jobba var som helst i världen (i stort sett) och med möjlighet att styra din vardag med hjälp av intjänat komp och ledighet - fundera på läkaryrket, det är ibland roligare än det verkar.

Ride on!

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 24/6 2006 4:25

Många av dom som kommer in på läkarutbildningen idag är bra!
MEN borde det inte vara lite praktiska kunskapstest??? Har sett xxx antal som har tummen mitt i näven men hade säkert kommit med i MENSA.
Social kompetens lider vissa total avsaknad av, förhoppningsvis blir väl dom forskare. :wink:

"Förr i tiden blev snickarn ortoped"

Hemothorax
Inlägg: 14
Blev medlem: 31/5 2006 11:51

Inlägg av Hemothorax » 24/6 2006 12:47

Hallo! Jo, man läser/hör ofta argument som ovanstående... läkare som saknar social kompetens, läkare som inte borde jobba med människor osv. Men SSK då???? Det är ju Vi (ssk) som i första hand ska stå för patientkontakten?! OCH det är min mening att det finns precis lika många sjuksköterskor med total brist på social kompetens och med tummen felplacerad(...även om 60p omvårdnad läses, :shock: ), men det nämns nästan aldrig. Borde det inte i första hand införas div. praktiska prov/lämplighetstest på ssk.utb istället för läkarutbildningen? För läkaryrket tycker jag "social kompetens" är överskattat. Visst - den bästa av världar har ju ALLA vårdgivare max sociala förmågor, men det är i första hand inte läkarens uppgift att spela den sociala rollen. På sjuksköterskeutbildningen blir/blev vi jämnt matade med en ständig smutskastningkampanj mot läkare (och deras biomedicinska synsätt) och självinsikten är att jämföra med deltagare i "Idol 2005". Mycket pga av lärarnas under-dogbeteende och lillebororskomplex mot läkarna. Jag tycker innan man "sparkar uppåt", kan man gott ta sig en funderare om alla ssk är världsmästare i social kompetens, för det är ju till viss del det yrket handlar om... till skillnad från läkarna.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 26/6 2006 14:11

Hemothorax skriver om lillebororskomplex mot läkarna och jag kan berätta att detta är valigt blans oss syrror. Håller med om att vi kanske först skall fundera på om alla ssk är världsmästare i social kompetens innan vi ger oss på läkarna. En lärare till mig sa att bakom varje manlig syrra finns en önskan om att vara läkare. Jag tycker hon har fel. Men men men...

AuF

Inlägg av AuF » 26/6 2006 17:47

Klart * hon har fel. Mycke märkligt lärare.

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/6 2006 19:10

AuF skrev:Klart * hon har fel. Mycke märkligt lärare.
Nu gjorde du väl ett ganska fett antagande?? Men jag måste säga att jag själv tänkte exakt samma sak...

ssk2: Stämmer vår trångsynthet? Var läraren man eller kvinna?

Skriv svar