Läsa upp kurser?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Page

Läsa upp kurser?

Inlägg av Page » 7/8 2006 0:08

Hallo. Nu till hösten börjar jag energiprogrammet inr. sjöfartsteknik. Efter det blir det antingen sjöingenör eller ssk(amb). Om jag nu blir ssk ser jag att man ska ha:

Grundläggande behörighet samt Ma B, Sh A, Nk B (alt Fy A, Ke A, Bi A)

och av Sjöfartsteknik får man A i alla kurser.. Ma B kommer jag lika läsa som individuellt val, kanske Nk B, men, om jag nu inte läser Nk B, går det att läsa upp det efter gymnasiet? Är det något mer jag måste läsa upp eller är det bara tuta och köra sen :)?

Och, en sista fråga, anställs Narkossk i ambulanser? Är det lika lätt att bli anställd som om man är amb ssk?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/8 2006 19:52

I sthlm har nsk "företräde" före amb ssk. Men då ska man ha jobbat några år på huset..

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 12/8 2006 20:03

Ma B kan du läsa av i egen takt (några veckor) på distans på komvux.
Nk B är lite värre då kursen ej går att tenta av eller läsa på distans. Skälet är att det finns obligatoriska labbövningar i kursen som man måste deltaga i.
Så försök att läsa Nk B så fort du kan, som tillval eller så, sen kan du ta matten efteråt. :D

Cuthill

Inlägg av Cuthill » 21/8 2006 19:31

Jag läste in Nk B på distans, så det är fullt möjligt! De få laborationer man behöver utföra klarar man oftast med det man redan har hemma i köket!

Kika in på NTI-skolans webbplats för mer info: www.nti.se

Mvh
Cuthill

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 21/8 2006 21:36

aceofspades skrev: Nk B är lite värre då kursen ej går att tenta av eller läsa på distans. Skälet är att det finns obligatoriska labbövningar i kursen som man måste deltaga i.
Det är fel. Det går visst att tentera av kurser med laborationsmoment i. Det man får göra då är att göra dessa på speciella tillfällen utöver det resten som ingår i examinationen.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 25/8 2006 11:48

zAjben skrev: Det är fel. Det går visst att tentera av kurser med laborationsmoment i. Det man får göra då är att göra dessa på speciella tillfällen utöver det resten som ingår i examinationen.
Det är sant. Vad jag menade var att man inte kan tenta av i egen takt eftersom man måste gå och vänta på labbtillfällena, vilka jag f.ö. inte ger mycket för. De labbar vi gjorde innefattade en del avancerade moment som tex att elda magnesium, och titta på rödlök i mikroskop. Detta har visat sig vara oumbärliga kunskaper som jag haft nytta av varje dag under min ssk-utbildning. :wink:

Skippa labbarna!!

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 25/8 2006 15:35

aceofspades skrev:Det är sant. Vad jag menade var att man inte kan tenta av i egen takt eftersom man måste gå och vänta på labbtillfällena, vilka jag f.ö. inte ger mycket för. De labbar vi gjorde innefattade en del avancerade moment som tex att elda magnesium, och titta på rödlök i mikroskop. Detta har visat sig vara oumbärliga kunskaper som jag haft nytta av varje dag under min ssk-utbildning. :wink:

Skippa labbarna!!
Jo, det är sant. Men samtidigt så är labbarna kanske 2-3st på hela utbildningen. Och det borde man ju kunna klämma in? Det krävs faktiskt inte så stor förberedelse till labbarna mer än informationen som ges? Eller är jag helt ute och cyklar? :)

Cuthill

Inlägg av Cuthill » 27/8 2006 23:07

Detta har visat sig vara oumbärliga kunskaper som jag haft nytta av varje dag under min ssk-utbildning.
Ha ha ha! :D

Pri3st

Inlägg av Pri3st » 28/8 2006 16:03

Jag läste samma som dig sjöfart på gymnasiet och läste Matte B som I-val och Naturkunskap B läste jag in på komvux efter studenten.. Läser nu andra terminen till SSK :D

Lycka till! Hoppas du får en bra APU-plats, var själv på en 6000-tonnare i afrika. Läser du i Karlskrona?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 28/8 2006 18:19

Zajben: Du har så rätt. Det är ungefär lika avancerat som att brygga kaffe. :lol:

Page

Inlägg av Page » 1/9 2006 14:55

Pri3st skrev:Jag läste samma som dig sjöfart på gymnasiet och läste Matte B som I-val och Naturkunskap B läste jag in på komvux efter studenten.. Läser nu andra terminen till SSK :D

Lycka till! Hoppas du får en bra APU-plats, var själv på en 6000-tonnare i afrika. Läser du i Karlskrona?
Läser i Härnösand. Dock undrar jag om jag inte ska byta till OP istället eftersom jag har alltid velat gå Däck men pga färgblindhet måste jag gå Maskin vilket jag inte har så stort intresse för.. Det är trångt, varmt, stinker olja osv :P - och huvuddelen, man får inte se lika mkt som om man är uppe på Däck.

Pri3st

Inlägg av Pri3st » 1/9 2006 15:16

Page skrev:
Pri3st skrev:Jag läste samma som dig sjöfart på gymnasiet och läste Matte B som I-val och Naturkunskap B läste jag in på komvux efter studenten.. Läser nu andra terminen till SSK :D

Lycka till! Hoppas du får en bra APU-plats, var själv på en 6000-tonnare i afrika. Läser du i Karlskrona?
Läser i Härnösand. Dock undrar jag om jag inte ska byta till OP istället eftersom jag har alltid velat gå Däck men pga färgblindhet måste jag gå Maskin vilket jag inte har så stort intresse för.. Det är trångt, varmt, stinker olja osv :P - och huvuddelen, man får inte se lika mkt som om man är uppe på Däck.
Å andra sidan är du oftare ledig när ni är i hamn om du läser till motorman som jag gjorde, däckarna jobbar oftast för fullt med att lasta/lossa medans maskinarna kan gå iland om det nu inte är något stort jobb på huvudmaskin inplanerat. Det där som alla tror att man "får se så himla mycket" när man är till sjöss är bara bullshit! Det enda du ser är vatten! VATTEN!!! Det enda du ser på 3 veckor!!! När du väl är i hamn ser du bara en massa skitiga hamnar. Går du iland kommer du antagligen bara se en massa krogar.

Går du däck får du lära dig måla och knacka rost men är du i maskin får du lära dig något som du verkligen kommer ha nytta av även när du är iland -därför är maskinfolket mer eftertraktat till landbaserade yrken.

Skriv svar