Studiefrågor,

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Studiefrågor,

Inlägg av Anonymous » 11/8 2006 21:51

Jag är en tjej på 18år som har ett år av min gymnasieutbildning.
Jag läser samhällslinjen men inriktning samhälle. Jag är tämligen intresserad av att bilda mig direkt efter gymnasiet. Är intresserad av ambulansyrket. Tänkte att ifall man först utbildar sig till skutsköterska och sedan vidare till ambulansvårdare och akutomhändertagande. Har lite funderingar ifall det är så det funkar? Sen så är jag "rädd" över att fastna som sjuksköterska.. att jag helt enkelt inte får jobb som ambulanssjukvårdare. För sjuksköterska vill jag absolut inte bli. Kanske låter konstigt.. Men nu är det så det känns. Ifall någon har lite tips och råd vore jag tacksam. :)

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 11/8 2006 22:17

Det är ingen annan än du som bestämmer var du ska jobba. Det handlar om vilken ambitionsnivå man har.. endel säjer att "vilken tur du har som har ett sånt flått jobb".. Det handlar inte om tur, utan är i mitt fall 4år av dålig ekonomi och tentaångest, några "hundår" på en arbetsplats där man egentligen inte vill vara, men sen ger det flerfalldigt tillbaka, när man uppnår nåt man har haft som mål.
Jag skulle inte byta mitt jobb mot ett annat jobb där jag tjänade flera tusen mer i månaden, men bara trivdes "sådär"... Att trivas med sitt arbete är, åtminstånde för mig, det absolut viktigaste.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/8 2006 22:25

Vi måste reda ut begreppen..

Ambulanssjukvårdare; Ej universitet eller högskola. Underksöterska (omvårdnadsprogram) med några veckors vidareutbildning till ambulanssjukvårdare.

Sjuksköterska; universitets eller högskolestudier under tre år. Krävs för att ge läkemedel i amulans.

Ambulanssjuksköterska:
Sjuksköterska med vidareutbildning ett år för att jobba i ambulans.


Arbetsmarknaden ser ljus i för sjuksköterskor i ambulans.

För ambulanssjukvårdare ser det i vissa län kolsvart ut.. Men det kommer ändra sig.

VIll du ge läkemedel i ambulansen måste du läsa till sjuksköterska.

Nöjder du dig med att köra ambulansen och sköta teknisk apparatur och bårbärning så ska du läsa till ambulanssjukvårdare.

Jag kan inte säga vad du ska läsa. FÖr mig var det självklart at läsa till sjuksköterska eftersom jag vill vårda patienten imabulansen. Och det tycker jag inte man kan utan läkemedel..

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 11/8 2006 23:10

Tack för att ni hjälper. För tankarna måste redas ut. Det är Ambulanssjuksköterska jag vill bli :) Återigen Tack :)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 12/8 2006 0:51

Ambulansen är roligt, kanske till och med det roligaste jobb du kan ha. Men mitt tips är att du inte ska vara så rädd för sjuksköterskejobbet. Själv vet jag inget jobb som ger så stora karriärmöjligheter och ambulansen är en otroligt liten del av sjukvården. En klok kvinna sa att efter 8 år på samma arbetsplats kan du inte lära dig mer och jag är beredd att hålla med. Det är bra att ha ett mål men låt vägen dit ta dig på lite omvägar så blir du en mycket bättre ambulanssjuksköterska.

AuF

Inlägg av AuF » 14/8 2006 18:26

Tjenare.

Hade precis samma inställning som du. Ambulans var det enda jag kunde tänka mig. Men under utbildningen har jag faktist fastnat för andra delar av yrket. OP, IVA, hjärt, akuten mfl är alla avdelningar jag med nöje skulle jobba på i några år...

Page

Inlägg av Page » 15/8 2006 2:10

Till Niklas Karlsson.
Vad har du för utbildning? Ambulans ssk?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/8 2006 16:45

page:

nsk

Swedman

Inlägg av Swedman » 16/8 2006 0:51

Niklas,

Undersköterska med "några" veckors utbildning!!!
Sammanfattar det ditt förtroende för din kollega?
Innan ens vubben var på tal så handlade om nyexxade ssk med lägst 6 mån inom valfri inriktning. Fortfarande högaktuellt inom de flesta länen i Sverige.

Dessa som i 20 års tid med reell kompetens utgjort det enda alternativet, men även ett väl fungerande!
Vår högra hand när det brinner i knutarna...

Say no more

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/8 2006 9:28

Swedman: Jag reagerade också på Niklas ovanligt klumpiga formulering. Jag valde dock att inte kommentera det eftersom jag vet att så inte är fallet, även om han ofta är väldigt snabb att slå ned på dåliga ambulanssjukvårdare.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 16/8 2006 12:48

ack och ve över denna felskrivning Nicklas..en ambulanssjukvårdare läser vad jag vet idag 80 akademiska poäng eller 40 veckor efter omvårdnadsprogrammet. hur mycket läste vi under vår utbildning??????.....

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/8 2006 20:22

Jag åker helst med en erfaren uska. Jag har aldrig haft för avsikt att nedvärdera någon uska. Jag tycker 99% gör ett strålande jobb och jag skulle inte klara av att jobba utan honom eller henne. Jag anser också att "några veckor" är fullt tillräckligt utifrån vad jag vet att de klarar av efter avklarad utbildning.

Jag är själv usk i grunden och vet av erfarnehet att det är en väldigt kompetent profession.


Jag ville i mitt inlägg belysa skillnaderna i utbildning mellan våra yrkeskategorier.. Sen är det som med allt annat.. Erfarenhet på de uppgifter du ska utföra är det viktigaste. Men jag rekomenderar SSK utbildningn för jobb inom vår verksamhet.

Summa sumarum; Jag jobbar helst med en uska efterosm vi kan kompletera varnadra väldigt bra. Jag kan mitt och min kolega kan sitt. Jag respekterar i de flesta fall kollegan och vet att denne i de flesta fall respekterar mig!

AuF

Inlägg av AuF » 20/8 2006 18:40

hejsan.

En fråga angående 40v. för ambsjukvårdare, hur många är det egentligen som har läst 40v som är verksamma i yrket nu? Har de som läst 7 veckor eller 20 veckor läst upp sig till 40v för att få fortsätta eller hur ser det ut ?

Med tanke på att man ofta är väldigt snabb på att kritisera (med all rätt) de ssk som inte har vubb...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/8 2006 23:17

Jag skulle tippa att det är ca 100personer som läst 40veckors i Sverige. Gripet lite ur luften men jag tror inte jag är långt från verkligheten.

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/8 2006 20:40

Novisen: Jag tippar på det dubbla. :wink:

Niklas K: Dagens omvårdnadsprogram är ju inte vad det har varit, ungefär som dagens sjuksköterskeutbildning. Därmed är dagens USKor inte vad de med 20 år i yrket var när de var färdig heller.

Skriv svar