25:4

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Nattpojken

25:4

Inlägg av Nattpojken » 19/8 2006 15:48

En fråga angående 25:4
Är inte helt 100% på hur den "regeln" fungerar, men kan man använda sig av den för att komma in på först sjuksköterskeutbildningen, och sedan "ambulansutbildningen", om man inte läst matte B?

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 19/8 2006 16:24

Nej tyvärr. Kravet vad jag vet är idag att man skall ha vissa förkunskaper i Matte B, Engelska A samt Naturkunskap B för att kunna bli antagen till sjuksköterskeutbildningen.

25:4 är en regel som ger dig 0.5p för antagningen. Detta räcker inte långt så rekommenderas att skriva högskoleprovet några gånger så du kommer upp runt 1.0 på det. Då har du 1.5p att "tävla med" vid antagning.

Själv gjorde jag på följande sätt:

Hade ingen gymnasieutbildning. Läste in Ma B, En A och Nk B. Skrev högskoleprov 1 gång fick 0.8, hade ytterligare 0.5 tack vare 25:4 regeln. Fick därmed 1.3 vilket räckte för att komma in på KI i 2:a urvalet HT-03.

Har dock inte så bra koll på antagningpoängen på ex. KI idag.

När det gäller ambulansutbildningen (förmodar du menar amb vubben) behöver du bara ha Svensk Sjuksköterskelegitimation. Ett råd är att inte söka amb vubben på KI utan söka till Amb vubben på LTU (Luleå Tekniska Universitet) detta då det är extremt svårt att komma in med endast 10 utb platser på KI´s amb vubb.

//Tompa

Nattpojken

Inlägg av Nattpojken » 19/8 2006 22:28

Okej, blir till att läsa upp lite alltså :(

Finns det något som hindrar att man söker till "amb vubben" vid både KI och LTU?

(Antar att "amb vubben" är utbildningen som krävs för att arbeta som ambulanssjuksköterska?)

Tackar för det snabba svaret :)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 19/8 2006 23:19

SSK 3år
amb vubb 2år (från och med Vt -08 )

Du ska inte läsa till läkare direkt? ;-)
Jag menar, utbildningstiden blir ju den samma...

Nattpojken

Inlägg av Nattpojken » 19/8 2006 23:35

Cribbe skrev:SSK 3år
amb vubb 2år (från och med Vt -08 )

Du ska inte läsa till läkare direkt? ;-)
Jag menar, utbildningstiden blir ju den samma...
Ska de förlänga amb vubb till 2 år :shock:

Med andra ord 6 månader kortare utbildning än det krävs för att bli läkare, men ändå bara halva lönen... Jippi :roll:

Jaja man får väl lägga ner 1 år extra och bli lite fattigare. Man får ju trots allt ett roligt yrke.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 19/8 2006 23:37

Är inte det bara ett ryckte på detta forumet att den ska bli tvåårig? Jag har letat på nätet, men jag hittar inte det någonstans.

Och om det är så att den ska bli 2år, vad är det som ska förlängas? Är det det akademiska "omvårdnadsbiten" och innehålla en 20p D-uppsatts eller är det fler medicinska kurser?? Vem vill ha en master i omvårdnad om man är kliniker, kan man ju fråga sig.

Jag TROR (jag spekulerar bara) att om vidareutb. blir 2år så kommer grundutb. förkortas till 2 år, så den totala lästiden blir densamma, och man kommer att efter avslutad vidareutb. erhålla en magister i omvårdnad.

Nån som har en länk med mer info
Senast redigerad av 1 peder, redigerad totalt 19 gånger.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 19/8 2006 23:47

peder skrev:Är inte det bara ett ryckte på detta forumet att den ska bli tvåårig? Jag har letat på nätet, men jag hittar inte det någonstans.

Och om det är så att den ska bli 2år, vad är det som ska förlängas? Är det det akademiska "omvårdnadsbiten" och innehålla en 20p D-uppsatts eller är det fler medicinska kurser?? Vem vill ha en master i omvårdnad om man är kliniker, kan man ju fråga sig.

Nån som har en länk med mer info
Tror inte detta är ett rykte, enligt en personlig vän som arbetar på KI i stockholm kommer den att bli 2årig. Men i dagsläget är det lite oklart om det kommer att gälla alla sjuksköterskor. Det finns även funderingar på om den 1åriga skall finnas parallelt med en 2årig osv. Meningen med att öka till 2 år är att göra utbildningen jämförbar med motsvarande utbildning i andra EU länder. Man kommer att skrota det gammla hedliga poäng-systemet och enbart använda sig av europeisk standard på poängsättningen.

Kontentan är att det enligt EU regler måste finnas en masters utbildning, dock är inte högskolorna i sverige så säkra på att det skall gälla alla. En del vill ju verkligen inte skriva D-uppsats och då bör det inte vara tvingande.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 19/8 2006 23:50

Nattpojken skrev:Finns det något som hindrar att man söker till "amb vubben" vid både KI och LTU?
Nä det finns absolut inget som hindrar. Jag gjorde så, kom på 77 reserv på KI, kom in på första urvalet i Luleå.
Nattpojken skrev:(Antar att "amb vubben" är utbildningen som krävs för att arbeta som ambulanssjuksköterska?)
Ja!

Mvh Tompa

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 19/8 2006 23:53

peder skrev:Jag TROR (jag spekulerar bara) att om vidareutb. blir 2år så kommer grundutb. förkortas till 2 år, så den totala lästiden blir densamma, och man kommer att efter avslutad vidareutb. erhålla en magister i omvårdnad.

Nån som har en länk med mer info
Jag kan nog med säkerhet säga att man inte kommer att sänka utbildningstiden för grundutbildningen. Detta skulle vara ett steg tillbaka i utvecklingen. Dessutom skulle grundutbildningen inte längre kunna gälla i EU, detta eftersom det krävs ett vist antal poäng.

Nattpojken

Inlägg av Nattpojken » 19/8 2006 23:55

Tompa31 skrev:Kontentan är att det enligt EU regler måste finnas en masters utbildning, dock är inte högskolorna i sverige så säkra på att det skall gälla alla. En del vill ju verkligen inte skriva D-uppsats och då bör det inte vara tvingande.
Hur kommer det fungera då, om 1 extra år är frivilligt?
"Förtur" till jobb för de som går 2 år?

Att det kanske inte ska gälla alla undrar jag över.
Vem tar frivilligt ytterligare 1 år i skolbänken och ytterligare 1 år med csn-skulder?

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 20/8 2006 0:07

De som vill ha en Masters utbildning och har eventuella funderingar på ex. forskning i framtiden.

Mycket runt detta med 2årigt är inte klart än, och inte mycket har kommit ut offentligt. Så man kan mest spekulera.

Mvh Tompa

Nattpojken

Inlägg av Nattpojken » 20/8 2006 0:35

Tompa31 skrev:De som vill ha en Masters utbildning och har eventuella funderingar på ex. forskning i framtiden.
Forskning inom ambulanssjukvård?
Tompa31 skrev:Mycket runt detta med 2årigt är inte klart än, och inte mycket har kommit ut offentligt. Så man kan mest spekulera.

Mvh Tompa
Så sant. Man får helt enkelt hoppas på det bästa.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 20/8 2006 11:24

Nattpojken skrev:
Tompa31 skrev:De som vill ha en Masters utbildning och har eventuella funderingar på ex. forskning i framtiden.
Forskning inom ambulanssjukvård?
Ja varför inte? Det pågår fortfarande en del forskning inom ambulanssjuvård, framförallt i Borås om jag inte minns fel.

Meningen är att alla spec. utbildningarna skall åtminstonde ha möjlighet att erbjuda möjlighet till en "Masters".
Nattpojken skrev:
Tompa31 skrev:Mycket runt detta med 2årigt är inte klart än, och inte mycket har kommit ut offentligt. Så man kan mest spekulera.

Mvh Tompa
Så sant. Man får helt enkelt hoppas på det bästa.
He he... Beror ju på hur man ser på det. Det finns säkert en del som verkligen vill att den skall bli tvåårig och att den ger en Master.

Mvh Tompa

Nattpojken

Inlägg av Nattpojken » 20/8 2006 11:42

Tompa31 skrev:He he... Beror ju på hur man ser på det. Det finns säkert en del som verkligen vill att den skall bli tvåårig och att den ger en Master.

Mvh Tompa
Fullt möjligt. Leder det extra året till ett generösare lönebesked, så kan det nog vara värt det. På något sett borde ju tiden och pengarna man lägger ner kompenseras (Utöver glädjen med själva jobbet).

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/8 2006 23:14

OBS Rykte!!

Jag har bara hört från skolhåll att vubbarna skulle kunna bli på 60p men att de första 40p skulle vara oförändrade och att det då skulle bli frivilligt att skriva D-uppsatsen. Däremot innebär det enligt Bolongaavtalet att om man inte läser till magisternivå så ska utbildningen inte heller gälla i andra länder!?????

Skriv svar