Ungern vs England

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Ungern vs England

Inlägg av Anonymous » 3/9 2006 22:21

Hej

Jag är en 23 årig tjej som kommit in på läkarutbildningen i ungern och i england. Båda är 6 år långa. Men jag kan inte bestämma mig för var jag ska börja studera.

Kan för övrigt rekommendera ungern för er som vill plugga till läkare och är beredda att åka utomlands. Det är ganska lätt att komma in där, man gör ett intagningsprov i biologi, kemi eller fysik, och engelska.

Vad tror ni är bäst? Ungern eller England?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 3/9 2006 22:44

Jag hade valt England. Anledningen till detta är att jag tror att du får ut mer av de kliniska placeringarna eftersom du enklare kan kommunicera med patienterna, och det är ett enormt, enormt plus. Jag har även hört en del dåligt om lärarna på ex. Semmelweis, en hel del som inte riktigt bryr sig om den enskilda eleven, förstår man inte någonting som gåtts igenom på föreläsningen så är det "synd för dig" attityd.

Kan du gå i England så gör det!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 3/9 2006 23:15

Hej och tack för ditt svar.

Jag har tänkt på det också men å andra sidan är det ju en fördel att få lära sig ett nytt språk (man pluggar ungerska också)

Jag har också hört att dom är väldigt hårda mot studenterna, att vissa favoriseras och att man som student inte har samma rättigheter som i t ex Sverige.

Jag tror att utbildningen generellt är hårdare i Ungern än i England vilket kan vara både bra och dåligt. Du pluggar ju själv medicin, vad tror du?

Är det bättre med hårda krav eller inte? dvs ungern vs england

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 4/9 2006 7:18

Jag har precis börjat på T1 vid Linköpings Universitet, så jag har inte läst särskilt mycket medicin än ;) Däremot tror jag faktiskt att du får tillräckligt med arbete under prekliniska perioden utan att behöva lära dig ett helt nytt språk. Ungerska är också ett väldigt komplicerat språk från vad jag har hört, och kommer du verkligen ha nytta av det sedan när du är färdig? Det är givetvis bra med nya språk, men ifall du inte planerar att arbeta i Ungern efter utbildningen så lär det inte vara någon jättestor merit. Har du mycket tid över så kan du ju alltid läsa språkkurs bredvid studierna (vilket är väldigt imponerande om du klarar av :)) och kanske ta ett utbyte till något land.

I grund och botten tror jag att det är mycket vad man gör det till. Att utbildningen är hård i England, det kan jag nästan garantera dig, men i Ungern kanske den är onödigt hård. Du kan säkerligen plugga så det räcker och blir över i England också! ;)

Jag tror även att du får lättare att byta över till Sverige ifall du pluggar i England, har sett någon lista över prioriteringsordningar och jag har för mig att västra Europa prioriterades över östra Europa. Samtidigt får du tänka som en eventuell arbetsgivare. Vilket ligger närmast till hands, att anställa en läkare från England, eller från Ungern? Det här kanske är fördomsfullt, men jag tror att läkaren från England har ett bättre kort än vad läkaren från Ungern har, just för att England ligger "närmare" Sverige socialt och kulturellt.

Jag tror inte att du behöver oroa dig över att få för lite att göra, och känner du att du får för lite och göra så finns alltid möjligheten att fördjupa sig. Här var det ca 22% som kuggade T1-tentan förra terminen, och då läser vi ändå på svenska/engelska.

Det tillkommer ju en ekonomisk sida till det hela som borde vara väldigt intressant. I Ungern får du betala alla terminsavgifter plus boende och allt själv, medan i England får du betala en reducerad summa (var det 1200 pund per år, eller termin?), ifall jag inte minns fel. Du sparar alltså kanske 200,000 kr på att plugga i England.

Det kanske är väldigt många spridda tankar, men jag hoppas att du förstår min tankegång. Lycka till :)

Användarvisningsbild
Birger
Inlägg: 17
Blev medlem: 3/8 2005 2:22
Ort: Malmö / Lund

Inlägg av Birger » 5/9 2006 16:16

Jag håller med föregående talare.
I valet mellan Ungern och England, och om inte England skulle bli mycket dyrare hade jag solklart valt England.

Teoretiskt kanske du får mer på fötterna i Ungern men bekymret med språket slipper du väsentligen ifrån. Hur du än vrider och vänder på det är det dina "communication skills" som du har glädje av i framtida patientarbete, inte att kunna citronsyracykeln baklänges.

Problemet med omtentor är, såvitt jag förstår, väsentligen samma i England och Ungern. En omtentachans, någon enstaka gång två, sedan är det slut. För gott. Vi har blivit duktigt bortskämda i det svenska systemet med "platsgarantier" och omtentor. Kommer du väl in i Sverige kommer du igenom, dessutom billigt, detsamma gäller ju inte i utlandet.

Lycka till!
B.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/9 2006 20:55

Haha "kunna citronsyra-cykeln baklänges"! Den var rolig

Nä men det blev England tillslut. Dels p g a att lärarna i ungern inte vet vad pedagogik är och dels för att utbildningen i england också är känd för att vara bra. Kanske kan man plugga jättemycket själv om utbildningen inte är tillräckligt hår eller vad tror ni?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 8/9 2006 23:50

Johanna_84 skrev:Haha "kunna citronsyra-cykeln baklänges"! Den var rolig

Nä men det blev England tillslut. Dels p g a att lärarna i ungern inte vet vad pedagogik är och dels för att utbildningen i england också är känd för att vara bra. Kanske kan man plugga jättemycket själv om utbildningen inte är tillräckligt hår eller vad tror ni?
Ja, det är ju vad man gör det till. Men jag tror verkligen att du kan sluta oroa dig för att ha allt för mycket tid över. Det verkar lite som om du underskattar tempot på utbildningen ;)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 9/9 2006 8:42

Ja du har kanske rätt.

Jag var på akuten en gång och träffade en läkarstudent där som skulle undersöka mig. (Han pluggade på KI) Så jag berättade att jag oxå ville plugga medicin. Han sa "Gör inte det, det är inte värt det, man har inget socialt liv".

Han såg ut som ett vrak också trött och svart under ögonen så jag¨får vel tro på honom.

Nä det blir vel ingen dans på rosor men jag är mycket nyfiken på vilken nivå dom har på utbildningen i england. Min kompis har en engelsk make och han sa att standarden generellt sett var ganska låg i england (ang utbildning). Fast han hade inte pluggat iof..

boris7589

Inlägg av boris7589 » 14/11 2006 22:20

Är själv student vid University of Debrecen i Ungern och har blandade intryck.

+ Det är lätt att komma in men sållningen är stenhård de första två åren
+ Väldigt gedigen teoretisk utbildning då man har ett tämligen ålderstiget syn på läkarrollen, vi har bla löjligt omfattande tentor i Embryologi och Histologi något man i princip lagt ner på den svenska utbildningen.
+ Mycket engagerade lärare och stor möjlighet att välja extrakurser inom ens intresseområde
+ Gott om svenskar så man är aldrig ensam
+ Grymt billigt att bo och leva

- Ungrarna talar inget begripligt språk så man får lära sig en del ungerska
- 7290 USD om året i skolavgift
- Bitvis lite väl hård sållning då man har ett överintag av studenter
- Alla kurser läses paralellt så när terminen är slut tentar man 20-30 poäng på några veckor, jobbigt men bättre än det danska systemet ivf.

När det sen gäller hurvida en Ungersk läkare skulle ha svårare att få jobb så är det bara skitprat då man väl har en svensk läkarlegitimation så skiter arbetsgivaren i vid vilket universitet man fått den från då alla som är Leg skall hålla samma standard. Här är flera svenskar som går ut årligen och många av dem har fått tämligen prestiegefyllda ST tjänster direkt efter avslutad utbildning.

Skriv svar