Syrra i ambulans

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 14/9 2006 17:00

Perfekt Peder!!!!
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

AuF

Inlägg av AuF » 14/9 2006 17:49

Tror alla här är överens om att ett bra bemötande är viktigt. Men detta bemötande är inte speciellt mycket värt om man inte har den medicinska kundskapen, precis som peder är inne på så behöver inte det ena utesluta de andra. Men en adekvat utbildning är ju en grund för att kunna utföra sitt jobb på ett bra nivå. Nya sjuksköterkor utan vubb skall inte jobba i ambulansen. Man kan vara en hur bra sjuksköterska som helst ur omv synpunkt.

Sedan kommer lämplighet in. Precis som på äldreboenden och andra avdelningar finns det personer som inte borde vara i våden. Detta är ju knappast något fenomen som enbart finns inom ambulanssjukvåden. Vad gör man för "personlighets test" på dessa avdelningar ? För omhändertagandet på "vanliga" avd är väl precis lika viktigt ?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 14/9 2006 18:02

För att citera Mosby´s paramed....
Vem vill du helst bli vårdad av i en ambulans? Den som kämpar hårt för att betraktas som genomsnittlig, eller den som med adekvat kunskap och erfarenhet arbetar för att varje gång göra det bästa möjliga arbetet?

Tål att tänka på...

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/9 2006 22:13

Tomas: Har du inga yngre kollegor som får jättebra kontakt med äldre patienter under tiden du blinkar? Är de lämpliga? Eller är det bättre med de som inte kan knyta an till de flesta äldre patienter eftersom man ibland också kör barn?
En bra vårdare kan väl skapa en relation med alla patienter. Att det sedan finns undantag är väl självklart. De flesta vårdar ju helst inte anhöriga till exempel. Jag själv tycker nog att jag oftast får en god kontakt med de flesta patienter ganska omgående. Men sedan vet jag också ett flertal personer som har väldigt svårt för mina bestämda åsikter om saker och ting och det skulle aldrig falla mig in att vårda dem om det finns ett alternativ. Precis som jag inte vårdar yngre kvinnor om jag har en kvinnlig kollega som kan göra det istället, jag är ju där för patientens skull och om då patienten mår bäst av att jag håller mig ur vägen så gör jag det.

Slutligen så tror jag inte ett test skulle vara så svårt. Finns det ingen som du är helt säker på är lämplig? För då vill jag påstå att det är så att de man är tveksam om kan väljas bort tills man inte är tveksam. Dessutom trodde jag alla var enade om att personlig lämplighet för ambulanssjukvården innefattar både teoretiska och praktiska kunskaper och ett personligt sätt som gynnar patienterna?

syrran

Inlägg av syrran » 14/9 2006 23:07

En del verkar förstå vad jag menar en del inte. Det den senare delen inte föstår är att va ska man i sjukvården och göra om man inte är lämpig för det ??

Men vi gör så här eftersom detbatten innehåller så många delar..

Anser du att den som inte är lämplig att arbeta i sjukvården ska få göra det ? ja nu kommer ni ju att undra hur ska dessa tester ske ?

Men vi kan ju rada upp några små saker..
Sexförbrytare ?
Misshandelsdömda ?
Psykopater med diagnoser ?
Missbrukare (alla droger inkl alkohol )
Olika beteendestörningar så som ex manodepressiv ?
Tidigare dömda för vapeninnehav ?
Notoriska fyllkörare ?
Narkotikabrott ?


Dessa personer sorterar polisen bort ... men i sjukvården så gör man ingenting. Alla dessa kategorier arbetar inom sjukvården. Polisen tar ut en lista på vad man är dömd för ... sjukvården gör ingenting , dom ansställer alla som söker. Några av dessa hamnar i ambulanssjukvården..Vill du bli hämtad av en av dessa ?

Såå.... vad tycker ni ? Enligt mig så om man inte passerar sådant så har man inte på en SSK utb att göra överhuvudtaget. Men det tar man inte reda på. .... Finns det sådana i vården ? ja du kan va säker !!! Finns dom i ambulanssjukvården ? Ja naturligtvis.. vill du bli hämtad av en av dom ? knappast !!!!!!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 14/9 2006 23:10

Tråd låst.

Anledning:

Den här tråden har i stora bitar bestått av eprsonangrepp. Vi har redan tidigare konstaterat att detta ämne är svår debatterat då det väcker mycket känslor. Dessa tråda spårar oftast ur till pajkastning och det är inte vad jag anser hör hemma på ett seriöst forum!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst