Syrra i ambulans

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

syrran

Inlägg av syrran » 12/9 2006 14:11

zAjben skrev:
syrran skrev:Lipton: det kanske beror på att du har fel fokus som gör att du inte ser problemet...
Så alla människor som inte har samma uppfattning som dig är naiva och ser inte verkligheten som den egentligen är?
Inte alls. Men bara för att en person inte ser det som ett problem så är ju inte det samma sak som att problemet inte existerar.
Det var bara en fråga och ett tilfälle till reflektion.

Jag kan ju vända din fråga till att undra :
Är alla som ställer en fråga eller har ett tyckande automatiskt sådana som anser att alla andra är naiva bara för att dom inte håller med den som frågar ?

Jag utgår ifrån mig själv när jag tycker . Med så är det naturligtvis inte ett empiriskt faktum. Men det är vad jag anser och tycker. Om detta är ett fritt forum för reflektioner så torde ju detta vara tillåtet utan att jag för den skull tycker att alla andra är naiva.
Men ett empiriskt faktum som är enkelt att plocka fram är att största delen av ambulansens uppdrag består av att transportera människor till och från vårdinrättning. (undantaget de som har lagt ut detta på andra organisationer )
Men jag tycker ju mig redan få lite rätt här eftersom sakfrågan inte går att disskutera utan att jag blir påhoppad med det ena och det andra.
Jag försöker sätta människan i fokus och inte mediciner och vubbar hit och dit. Jag tycker mig nog också ha en del erfarenhet efter många år i yrket. Jag har sett många som sökt till sommaren men som har visat sig vara direkt olämpliga. Varför ? ja min åsikt är att man tar inte reda på om personer som söker sig till vårdutbildningar är lämpliga för att inneha det ansvar som yrket innebär.
Här i forumet disskuteras inte heller detta. Allt fokus ligger på vubbar och potenta läkemedel . Vilken vubb ska man ha för att administrera Rapifen ?
ja man ska inte ha nån alls om man inte är personligt lämplig för yrket till att börja med. lika lite kan en polis bära vapen om han inte är lämplig för det.
Sen tycker jag att kan man inte prata sakligt och hålla sig till ämnet utan personliga angrepp då ska man inte debattera överhuvudtaget.
Några tycker att ord som skrivs hör till personens sätt att vara . Spelar ingen som helst roll. Det drar ned forumets auktoritet över att vara ett proffsigt ställe där ambulanspersonal samlas . Sådant skall modereras bort omedelbart .
Nu är detta inte menat till dig men det kom nåt lite högre upp.
Klart är dock att detta verkar vara en otroligt het potatis . Vad det nu beror på överlåter jag till betraktarna att fundera på .
Varför har man sökt till ambulanssjukvården ? Ja är det för att ge läkemedel eller köra bil så fort som möjligt ?
Det är ju lika inom läkarkåren. Jag har träffat rätt många som inte borde inneha det yrket. Dom hade sannoligt inte fått det heller om man hade ett personligt lämplighetstest innan intagning.
Att inneha polisyrket går inte utan test . Men att åka ambulans och avgöra vem som ska leva eller dö det går bra utan några som helst tester.
Detta tycker JAG är fel !

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 12/9 2006 15:10

Jaaa.....
Het potatis.
Vissa tycker att man är usel att vårda omk det inte står ssk på legget.
Andra tycker att ssk inte skall ta hand om folk prehospitalt.

Om detta kan man tycka mycket.

Min valda sanning är att vi skall blanda ihop allt. En bra mix av allt ger styrka i mina ramar.
Jag håller med syrran till 100% vad gäller påståenden så som att man skall kolla hur man är som person innan man får tillträde till detta yrke.
Vi ser folk när de mår som sämst.
Då MÅSTE du ha lite takt och ton och sunt jäkla bondförnuft för att kunna ta hand om folk (ursäkta det burdusa språket).
Jag har jobbat med detta i 18 år nu. Jag kan ta folk. I olika situationer.
Och är stolt över att kunna tackla människor på ett bra sätt.

Och detta är inte något som man kan lära sig vid en skolbänk.
Eller få när man tar sin undersköterske-, sjuksköterske- eller läkarexamen!

Utan det kommer med åren och hur man är som person.
Och detta är något som jag starkt tycker att man vid en nyanställning skall ta hänsyn till.

Detta är min valda sanning!
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 12/9 2006 15:12

Varför skall de olika yrkeskategorierna i detta yrke hela tiden hoppa på varandra????

Varför inte jobba i samförstånd och i glädje???

Vi har ju valt detta jobb själva.....

Jobba MED varandra.
Inte MOT varandra.

Vi skall hjälpas åt....
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 12/9 2006 17:16

Tror alla är överenns om att amb arbete kräver folkvett och soc kompetens. Men dessa egenskaper hjälper inte en svårt sjuk-skadad patient nämnvärt. Det gör däremot kunskap i sjukvård och läkemedel. Kunskap får man genom utbildning och erfarenhet. Att som syrran jollrar om, talatala, gulla osv funkar inte bra hos denna patientkategori, man måste handla! Förövrigt är det väl självklart att SSK + VUB är bättre förberedda för sådana uppgifter.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/9 2006 17:17

Absolut killen. Och så är det i verkligheten. Den här debatten ser man bara här på ambulansforum. Tycker det är tragiskt men jag tror det i grunden är avundsjuka som ligger bakom.

Sverige har valt väg och det måste alla anpassa sig efter. Oavsett om man gillar det eller inte.

syrran

Inlägg av syrran » 12/9 2006 17:43

Innan man överhuvudtaget får komma i närheten av SSK utb och vubbarna så ska man vara personligt lämpad för det !

sjuksköterskan börjar nu klart visa att denne inte klarar av att föra en saklig debatt . Klankar dessutom ned på andra skribenter här. Det visar bara vilken person man är själv och dessa kommentarer är inte relevanta till vad som disskuteras.

Killeistockholm verkar ju ha förstått vart jag vill komma....
Att det ska va så svårt ? läs alla vubbar som finns . Det är väl otroligt bra men det är inte bra att ha vårdpersonal som har beteendestörningar och missbruksproblematik osv. Dessa personer gör man INGENTING för att försöka att sålla bort. Dessa kan sedan utan vidare ta hand om människor i nöd.
Fokuset ligger här på att ta hand om trauma hela tiden. Det finns bra mycket andra uppdrag som också kräver nåt av den som utför det. Det kan man inte lära sig i skolan.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/9 2006 20:41

Ja, jag tippar på att vi kör 80% taxikörningar. De är inte mindre viktiga.. Det är på denna patientkategori som den mesta utbildningen ska fokusera på..

Sedan finns det väl ingen verksamhet som är så uppstyrd som hur man tar hand om patienter med problem på A-E.. Det står glasklart i rutinerna hur vi ska behandla dessa patienter. Det är däremot svårt att få rutin på läkemedelshantering och andra tekniska saker. Då är det logiskt att de som har möjlighet att praktisera dessa kunskaper också är de som har ensamrätt på att använda sina kunskaper på patienterna?

Det får aldrig bli så att vissa professioner får arbetsuppgifter som de enbart har teoretiska kusnkaper i, hur högljudda de än är i debatten!

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 12/9 2006 23:04

Syrran: Du har klargjort din ståndpunkt. Personlig lämplighet är mkt viktigt för ambulansarbete. Håller med. Men du har också dragit in VUB:ar och utbildning i debatten som något negativt. Därav alla svar du fått. Låter som du är avis och bitter faktiskt.
Det finns många anställda i ambulanssverige som är hejare på att prata med patienterna och älskar prio 3 körningar. När det sedan blir allvar klarar de inte av situationen. Är man lämplig för yrket då?

syrran

Inlägg av syrran » 13/9 2006 0:05

Sjuksköterskan: Och du har visat din ståndpunkt med dessa ! Nu kommenterar jag inte dina inlägg mera !

Att som syrran jollrar om, talatala, gulla osv funkar inte bra hos denna patientkategori, man måste handla! Förövrigt är det väl självklart att SSK + VUB är bättre förberedda för sådana uppgifter

Syrran: Tror du skulle passa bättre som SSK på en psykavdelning. Där får du samtala och "puffa kudde" hela dagarna.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 14/9 2006 8:56

Varför skall folk alltid hoppa på varandra?
Fattar inte det.

Vi är här för att vi gillar att ta hand om folk.
Snälla. Tjafsa inte.
Arbeta tillsammans.
Hur svårt kan det vara?
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

syrran

Inlägg av syrran » 14/9 2006 10:55

Det underliga tycker jag är att om forumet ska försöka vara seriöst och informera så borde sådana påhopp modereras bort.

En annan sak är ju också att trots utbildning och vubbar så klarar en del inte av att debattera på ett vuxet och sakligt sätt .
Det man inte säger till en person när man står öga mot öga med dom ska man inte heller säga bara för att man sitter och skriver på internet.
Men å andra sidan så tror jag också att det speglar lite av hur det fungerar i verkligheten och det gör ju saken inte mindre viktigt. Att lämpligetstest vora rätt så bra. Sådana personer som hetsar upp sig sorterar man ju enkelt bort.

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 14/9 2006 12:03

syrran skrev:
En annan sak är ju också att trots utbildning och vubbar så klarar en del inte av att debattera på ett vuxet och sakligt sätt .
Det man inte säger till en person när man står öga mot öga med dom ska man inte heller säga bara för att man sitter och skriver på internet.
Men å andra sidan så tror jag också att det speglar lite av hur det fungerar i verkligheten och det gör ju saken inte mindre viktigt. Att lämpligetstest vora rätt så bra. Sådana personer som hetsar upp sig sorterar man ju enkelt bort.
Bra skrivet syrran!

Jag tycker också att detta forum många gånger spårar ur och det är synd. Kanske värt att tänka på att detta forum lätt uppfattas som ett av ambulansens ansikten utåt? Många av mina kollegor uppfattar dock detta forum som "pinsamt". Varför är det så?

En hel del här på forumet verkar tycka att det är viktigare att själv få slå sig för bröstet och framhäva sina egna kunskaper, istället för att ta del av andras.

Med vänlig hälsning

malle
Senast redigerad av 1 malle, redigerad totalt 14 gånger.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 14/9 2006 12:22

malle skrev:
syrran skrev:
En annan sak är ju också att trots utbildning och vubbar så klarar en del inte av att debattera på ett vuxet och sakligt sätt .
Det man inte säger till en person när man står öga mot öga med dom ska man inte heller säga bara för att man sitter och skriver på internet.
Men å andra sidan så tror jag också att det speglar lite av hur det fungerar i verkligheten och det gör ju saken inte mindre viktigt. Att lämpligetstest vora rätt så bra. Sådana personer som hetsar upp sig sorterar man ju enkelt bort.
Bra skrivet syrran!

Jag tycker också ett detta forum många gånger spårar ur och det är synd. Kanske värt att tänka på att detta forum lätt uppfattas som ett av ambulansens ansikten utåt? Många av mina kollegor uppfattar dock detta forum som "pinsamt". Varför är det så?

En hel del här på forumet verkar tycka att det är viktigare att själv få slå sig på bröstet och framhäva sina egna kunskaper, istället för att ta del av andras.

Med vänlig hälsning

malle
Håller med...

Nivån på detta forum är i det mesta mycket låg. Har hört från andra aktiva inom ambulanssjukvården att de därför inte längre ids ens öppna webbsidan.

Kombinationer som: Ambulansforum + Lekstuga, Ambulansforum + Gnällforum osv har i alla fall jag hört personlilgen på annat håll.

Städa upp och moderera inlägg 1000ggr hårdare skulle kanske få bort stora delar av problemet. Det finns faktiskt en hel del personer med mycket stora kunskaper där ute som skulle vara av stor glädje på ett forum som detta. Dock håller de sig härifrån.

//Tompa

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 14/9 2006 12:30

Vad är personlig lämplighet? Personlig lämplighet är för mig ett vitt begrepp. Personlig lämplighet för vem? Att sortera bort missbrukare eller psykopater är väl inte så svårt. Men vilken personliga lämplighet tilltalar patienten? Olika om du frågar mig. Kontakten mellan vårdaren är viktig. Har själv upplevt körningar med yngre kollegor som jag tycker är lämpliga inte får en bra kontakt med många patienter pga av deras ålder, ska man sortera bort dem ?. Jag med många kopplar ihop ålder med erfarenhet. När jag träffar en läkare så vill jag helst inte bli undersökt av en 25 årig AT läkare, diskriminerande javisst. Jag tror detta är ett ganska vanligt fenomen att känna så.

Jag vet inte om jag blivit mindre empatisk med åren men tittar jag tillbaka så tycker jag att jag pratade mer med patienterna eller om ni så vill ”puffade” kuddar ”. Det vill säga jag pratade mer och handlade mindre.

Det finns faktiskt en poäng i sjuksköterskans ibland sarkastiska svar. Ambulanssjukvård handlar mycket om taxitransporter och man hamnar i vardags lunken. När det väl händer något så havererar omhändertagandet. Det blir en så otrolig stress hos en del, oavsett patient kategori så blir det scoop n run, vårdaren kan helt enkelt inte hantera situationen, lämplig?

Jag arbetar ihop med en narkosläkare som många med mig tycker att han inte är ett socialt orakel. Men skulle jag komma in med någon av mina nära och kära så vill jag att han ska ta emot. Han är utan tvekan den mest vårdtekniskt duktig av alla narkosläkarna, en kliniker. Detta är för mig personlig lämplighet. // Tomas
intubera mera !!

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 14/9 2006 15:37

Märkligt att man i hela debaten om lämplighet använder medicinsk kunskap och social kunskap som två ytterligheter på samma skala. Har man det ena, kan man inte ha det andra. Jag tycker ofta att man även lägger akademisk kunskap och praktisk erfarenhet som två ytterlighter. Alla som har läst omvårdnad vet ju att "helheten är större än alla delarna tillsammans." Alltså, man kanske inte är lämplig om man inte besitter akademisk/teoretisk kunskap, medicinteknisk kunskap, har hög social kompetens och har erfarenhet...
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Låst