Är du sjuksköterska i grunden?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

syrran

Inlägg av syrran » 24/11 2006 0:02

Hörselkrav ??.. syntest ?? Nää.. ambulansen har inte några som helst krav . Dom tar inte ut nåt ur kriminalregistret heller..

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 24/11 2006 0:10

syrran skrev:Hörselkrav ??.. syntest ?? Nää.. ambulansen har inte några som helst krav . Dom tar inte ut nåt ur kriminalregistret heller..
Du låter bitter? Varför?

//Tompa

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/11 2006 20:27

Hej igen!

Har en fråga till er som har läst SSK-utbildningen på 3år.Andra får givetvis svara om ni kan.

1.Har inte läst fys,kem och bio i gymnasiet.Måste jag plugga dessa eller klarar jag mig med Ma,Sve,Eng? Tror jag läste att det räckte.Åsikter?

2.Är det mycket matte och svår matte under utbildningen?Är inte överförtjust i matte.Är det svårare än Ma B ?


Tack på förhand!

Edgar

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 28/11 2006 20:35

Edgar skrev:Hej igen!

Har en fråga till er som har läst SSK-utbildningen på 3år.Andra får givetvis svara om ni kan.

1.Har inte läst fys,kem och bio i gymnasiet.Måste jag plugga dessa eller klarar jag mig med Ma,Sve,Eng? Tror jag läste att det räckte.Åsikter?

2.Är det mycket matte och svår matte under utbildningen?Är inte överförtjust i matte.Är det svårare än Ma B ?


Tack på förhand!

Edgar
Svar 1: Om jag inte minns helt fel var väl Naturkunskap B minimikrav för att komma in på sjuksköterskeprogrammet.

Svar 2: Nä matten är inte svår. Räcker egentligen med de fyra räknesätten (+-*/). Det du behöver mattekunskaper till är läkemedelsberäkningen.

//Tompa

joakim_

Inlägg av joakim_ » 29/11 2006 10:32

Hej!

Tompa har rätt det enda man behöver läsa utöver den grundläggande behörigheten är just, Naturkunskap B. Håller på och läser den nu då jag efter gymnasiet tänkt läsa till ssk.

lycka till Edgar

manne

Re: Är du sjuksköterska i grunden?

Inlägg av manne » 29/11 2006 14:03

Meddelandet raderat.

//ComaGlove
/Moderator

Furix

Inlägg av Furix » 29/11 2006 14:35

Meddelandet raderat.

//ComaGlove
/Moderator

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 29/11 2006 16:08

Meddelandet raderat.

//ComaGlove
/Moderator

Hemothorax
Inlägg: 14
Blev medlem: 31/5 2006 11:51

Inlägg av Hemothorax » 13/12 2006 18:51

Hej! Jovisst är sjuksköterskeutbildningen en god början för att på sikt jobba prehospitalt. Observera att du absolut inte är redo att börja på ambulansen direkt efter ssk-utb. Har du inte jobbat på ambulansen tidigare (som ambulanssjukvårdare) bör du jobba minst något år på en vanlig vårdavdelnng för att få en viss yrkeserfarnehet för att sedan VUBa dig mot ambulansen.

Om sjusköterskeutbildningen är svår??? Jag kan bara svara för MittUniversitetet i Sundsvall, där jag själv läser. NEJ, den är patetiskt lätt och i störtsa allmänhet ett stort skämt. Men den är ett nödvändigt ont för att få sin legitimation som ssk. Förmodligen är utbildningen världens sämsta utbildning, och utbidlningen har i princip ingenting att göra alls med dom uppgifter du skall lösa som sjuksköterska eller verkligeheten inom våden i allmänhet. Därför är du absolut inte förbered för att ensam börja vårda akut sjuka eller skadade människor direkt efter examen, men som sagt en "nödvändig" början för att sedan kunna gå vidare o skaffa erfarenhet och såsmåningom vidarutbilda sig mot ambulans/prehosp.

Många av mina kollegor har börjat på ambulansen med en 20-40v ambsjv-utb, därefter läst till ssk och till sist VUBat sig mot ambulans. Men eftersom 40v ambsjv utb 'i storts sett' avvecklas är det kanske mer aktuellt att idag börj direkt på ssk-utb, jobba nått år o sedan VUBa sig. Lycka till!

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/12 2006 19:51

Hemothorax: Var inte rädd att verkligen säga vad du tycker om SSK-utbildningen! Vi tål nog att höra det... :lol:

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 13/12 2006 23:34

Hemothorax skrev:Hej! Jovisst är sjuksköterskeutbildningen en god början för att på sikt jobba prehospitalt. Observera att du absolut inte är redo att börja på ambulansen direkt efter ssk-utb. Har du inte jobbat på ambulansen tidigare (som ambulanssjukvårdare) bör du jobba minst något år på en vanlig vårdavdelnng för att få en viss yrkeserfarnehet för att sedan VUBa dig mot ambulansen.

Om sjusköterskeutbildningen är svår??? Jag kan bara svara för MittUniversitetet i Sundsvall, där jag själv läser. NEJ, den är patetiskt lätt och i störtsa allmänhet ett stort skämt. Men den är ett nödvändigt ont för att få sin legitimation som ssk. Förmodligen är utbildningen världens sämsta utbildning, och utbidlningen har i princip ingenting att göra alls med dom uppgifter du skall lösa som sjuksköterska eller verkligeheten inom våden i allmänhet. Därför är du absolut inte förbered för att ensam börja vårda akut sjuka eller skadade människor direkt efter examen, men som sagt en "nödvändig" början för att sedan kunna gå vidare o skaffa erfarenhet och såsmåningom vidarutbilda sig mot ambulans/prehosp.

Många av mina kollegor har börjat på ambulansen med en 20-40v ambsjv-utb, därefter läst till ssk och till sist VUBat sig mot ambulans. Men eftersom 40v ambsjv utb 'i storts sett' avvecklas är det kanske mer aktuellt att idag börj direkt på ssk-utb, jobba nått år o sedan VUBa sig. Lycka till!
Håller helt med dig!! Jag är grymt besviken på utbildningen. Den enda AHA! upplevelsen jag haft var när vi började göra C-uppsatsen. Kände direkt: AHA!! det är det här vi har läst till hela tiden, vi har förberett oss inför uppsatsen. Den sjukvård man lärt sig som man inte redan kunde har man fått på praktiplatserna, inte i skolan. deras HLR kompendium var från -93!!!!! Jag tog mitt ansvar och fixade nytt material, något de sa inte fanns! snacka om att vara verklighetsförankrade!!

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 13/12 2006 23:37

Hemothorax skrev:Hej! Jovisst är sjuksköterskeutbildningen en god början för att på sikt jobba prehospitalt. Observera att du absolut inte är redo att börja på ambulansen direkt efter ssk-utb. Har du inte jobbat på ambulansen tidigare (som ambulanssjukvårdare) bör du jobba minst något år på en vanlig vårdavdelnng för att få en viss yrkeserfarnehet för att sedan VUBa dig mot ambulansen.

Om sjusköterskeutbildningen är svår??? Jag kan bara svara för MittUniversitetet i Sundsvall, där jag själv läser. NEJ, den är patetiskt lätt och i störtsa allmänhet ett stort skämt. Men den är ett nödvändigt ont för att få sin legitimation som ssk. Förmodligen är utbildningen världens sämsta utbildning, och utbidlningen har i princip ingenting att göra alls med dom uppgifter du skall lösa som sjuksköterska eller verkligeheten inom våden i allmänhet. Därför är du absolut inte förbered för att ensam börja vårda akut sjuka eller skadade människor direkt efter examen, men som sagt en "nödvändig" början för att sedan kunna gå vidare o skaffa erfarenhet och såsmåningom vidarutbilda sig mot ambulans/prehosp.

Många av mina kollegor har börjat på ambulansen med en 20-40v ambsjv-utb, därefter läst till ssk och till sist VUBat sig mot ambulans. Men eftersom 40v ambsjv utb 'i storts sett' avvecklas är det kanske mer aktuellt att idag börj direkt på ssk-utb, jobba nått år o sedan VUBa sig. Lycka till!
Jag tycker dock att du gärna efter examen kan jobba ett tag på ambulansen innnan du börjar jobba på vårdavdelning eller dylikt. Det ger dej en liten grund att stå på inför jobb på vårdavdelningar. (Spelar ingen större roll egentligen var du börjar.)
Senast redigerad av 1 laban333, redigerad totalt 13 gånger.
IVA/NEO SSK

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 13/12 2006 23:38

Tompa31 skrev:
Edgar skrev:Hej igen!

Har en fråga till er som har läst SSK-utbildningen på 3år.Andra får givetvis svara om ni kan.

1.Har inte läst fys,kem och bio i gymnasiet.Måste jag plugga dessa eller klarar jag mig med Ma,Sve,Eng? Tror jag läste att det räckte.Åsikter?

2.Är det mycket matte och svår matte under utbildningen?Är inte överförtjust i matte.Är det svårare än Ma B ?


Tack på förhand!

Edgar
Svar 1: Om jag inte minns helt fel var väl Naturkunskap B minimikrav för att komma in på sjuksköterskeprogrammet.

Svar 2: Nä matten är inte svår. Räcker egentligen med de fyra räknesätten (+-*/). Det du behöver mattekunskaper till är läkemedelsberäkningen.
//Tompa
Jaså?
IVA/NEO SSK

Furix

Inlägg av Furix » 14/12 2006 0:06

Jag tycker dock att du gärna efter examen kan jobba ett tag på ambulansen innnan du börjar jobba på vårdavdelning eller dylikt. Det ger dej en liten grund att stå på inför jobb på vårdavdelningar. (Spelar ingen större roll egentligen var du börjar.)
Jag skulle föredra att börja på en vårdavdelning framför ambulansen (om det är upp till mig alltså). För det första tror jag det är en större omställning att gå från ambulans till vårdavdelning än vice versa (från att ha en patient till 10-12). För det andra har man en hel bunt kollegor runt sig hela tiden samt en läkare för det mesta. För det tredje kan det vara bra att fila på vissa kunskaper (såsom PVK och fri luftväg) under mer eller mindre ordnade förhållanden innan man råkar hamna i ett dike med en hypovolem patient.

I och för sig, vad vet jag... har ju aldrig jobbat i en ambulans, bara mina antaganden =)

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 14/12 2006 1:15

laban333 skrev:
Tompa31 skrev:
Edgar skrev:Hej igen!

Har en fråga till er som har läst SSK-utbildningen på 3år.Andra får givetvis svara om ni kan.

1.Har inte läst fys,kem och bio i gymnasiet.Måste jag plugga dessa eller klarar jag mig med Ma,Sve,Eng? Tror jag läste att det räckte.Åsikter?

2.Är det mycket matte och svår matte under utbildningen?Är inte överförtjust i matte.Är det svårare än Ma B ?


Tack på förhand!

Edgar
Svar 1: Om jag inte minns helt fel var väl Naturkunskap B minimikrav för att komma in på sjuksköterskeprogrammet.

Svar 2: Nä matten är inte svår. Räcker egentligen med de fyra räknesätten (+-*/). Det du behöver mattekunskaper till är läkemedelsberäkningen.
//Tompa
Jaså?
Jaså?

(om du nu har nått att säga så gör det i stället!)

Ps. Som vanlig grundutbildad ssk är mattematikkunskaperna i behov av att vara speciellt avancerade. Som jag skrev i mitt förra inlägg. Kanske några fler områden som du behöver mattekunskaper (läkemedelsberäkning, beräkning av dropphastighet/infusionstid).

Kan tänka mig att du dock behöver lite mer avancerade mattekunskaper om du läser ex. anestesivubb eller liknande.

//Tompa

Skriv svar