Läkare, ett yrke med framtiden för sig...

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Läkare, ett yrke med framtiden för sig...

Inlägg av AMBASS » 6/11 2006 17:59

Hej!

Många skriver till mig om läkarutbildningar i utlandet och vi har tidigare debatterat frågan på detta forum. Nu kommer snart St. George’s University till Sverige för att rekrytera kommande studenter. Den 16 november kommer dem hålla informationsmöte på Grand Hotell i Stockholm och detta är ett perfekt tillfälle för dig som är intresserad att lyssna på vad dem kan erbjuda för utbildningar. Var kritisk! Ställ frågor? undersök hur de som studerat innan lyckats få arbete. Ta referenser. Räkna på kostnaderna och jämför med andra utbildningar. Se annonsen i dagens DN (Dagens Nyheter den 6/11).

Tyvärr tycks ju Sv. Läkarförbundet strypa alla försök till nya utbildningar i Sverige (är ju i sig helt sjukt och paradoxalt). Att behovet av läkare finns och kommer öka är ju solklart, men jag tror att SLF oroar sig för lönestrukturen och statusen. Att Örebro blev nekade att dra igång ännu en svensk läkarutbildning är ju ett skrämmande bevis på att skråandan når ända in i maktens rum. Nu får nationen dock ca 120 platser till men alla som kan räkna inser att det kommer bli en läkarbrist som i slutet bara drabbar patienterna. Vi får hoppas att en ny ST tar sin form för akutläkare och vem vet kanske ser vi snart en ST för prehospital medicin.

Så vem vet nästa gång du loggar in på Ambulansforum kanske du har påbörjat dina studier.

Länk till St. George’s:
http://www.sgu.edu

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 7/11 2006 15:23

Ja.. Det är tråkigt att man inte utökar läkarutbildningen i Sverige mer.. Antalet plats här på Linköpings universitet har ju faktiskt bara fördubblats per termin under de senaste fem åren.

Jag tycker inte heller att Örebro ska ha Läkarutbildning. Varför? Jag tycker att det är fel plats helt enkelt. Det bedrivs redan utbildning för kandidater på Örebros sjukhus, och vart ska alla kandidater från Linköping ta vägen om Örebro ska ha alla sina studenter där? Det finns helt enkelt inte sjukvårdsunderlag för att driva mer läkarutbildning i regionen. Hellre isåfall att man utökar och satsar på de befintliga universiteten. Vad har jag hört från äldrekursare så är redan alla sjukhus här i närheten av Linköping fyllda till bristningsgränsen med kandidater, och man skickar allt fler studenter över länsgränsen. Och då har inte de nya kullarna som är ännu fler studenter nått sin kliniska utbildning!

Eller vad säger du om den redan planerade utökningen med 350 platser per år mellan 2006-2008? 120 platser var väl bara ökningen nu till HT-06? Jag är inte emot att utöka platserna, men man kan i alla fall försöka göra det med kvalitén i baktanken, inte bara massproduktion.

Men visst: Arbetssituationen för oss blivande läkare är inte dålig, men jag tror faktiskt att den är något överdriven. Det ska tydligen inte vara svårt att få jobb som läkare (t.ex. på vårdcentral), men att få ST-tjänst ska vara desto svårare och det är många som får vänta.

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/11 2006 11:49

zAjben skrev:Hellre isåfall att man utökar och satsar på de befintliga universiteten.
...
Jag är inte emot att utöka platserna, men man kan i alla fall försöka göra det med kvalitén i baktanken, inte bara massproduktion.
Som sjuksköterskestudent måste jag påpeka att du talar emot dig själv. Det finns ingenting i att utöka antalet platser genom att öka storleken på klasserna som talar för att kvalitén blir bättre, snarare tvärtom.
Dessutom kanske man även får offra lite för att få den utbildning man vill ha och då göra vissa kliniska studier på andra orter än de i närheten av skolan?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 9/11 2006 14:11

zAjben skrev:Ja.. Det är tråkigt att man inte utökar läkarutbildningen i Sverige mer.. Antalet plats här på Linköpings universitet har ju faktiskt bara fördubblats per termin under de senaste fem åren.

Jag tycker inte heller att Örebro ska ha Läkarutbildning. Varför? Jag tycker att det är fel plats helt enkelt. Det bedrivs redan utbildning för kandidater på Örebros sjukhus, och vart ska alla kandidater från Linköping ta vägen om Örebro ska ha alla sina studenter där? Det finns helt enkelt inte sjukvårdsunderlag för att driva mer läkarutbildning i regionen. Hellre isåfall att man utökar och satsar på de befintliga universiteten. Vad har jag hört från äldrekursare så är redan alla sjukhus här i närheten av Linköping fyllda till bristningsgränsen med kandidater, och man skickar allt fler studenter över länsgränsen. Och då har inte de nya kullarna som är ännu fler studenter nått sin kliniska utbildning!

Eller vad säger du om den redan planerade utökningen med 350 platser per år mellan 2006-2008? 120 platser var väl bara ökningen nu till HT-06? Jag är inte emot att utöka platserna, men man kan i alla fall försöka göra det med kvalitén i baktanken, inte bara massproduktion.

Men visst: Arbetssituationen för oss blivande läkare är inte dålig, men jag tror faktiskt att den är något överdriven. Det ska tydligen inte vara svårt att få jobb som läkare (t.ex. på vårdcentral), men att få ST-tjänst ska vara desto svårare och det är många som får vänta.
Hej!

Den planerade utökningen räcker inte på långa vägar och är ej heller en kvalitétsgaranti för brukarna. Den oro du känner för linköpings studenter är ju av organisatorisk art och går enkelt att lösa. Detta handlar om vilja och organisation. Självklart skall Örebro få starta en läkarutbildning då de uppfyller kraven för utbildningen. Att klinikerna skulle vara fyllda till bristningsgränsen med kandidater kanske mer vittnar om att den kliniska utbildningen måste utlokaliseras i större omfattning.

När vi pratar om kvalité skall vi även erinra oss att den svenska utbildningen inte är någon Topp-off-the-line. Vi måste inse att läkarutbildningen inte får bli en "udda" skråutbildning utan en allomfattande läkarutbildning som kan stå sig mot andra läkarutbildningar i Europa och världen. Sverige behöver fler läkare, så enkelt är det...

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 9/11 2006 15:35

Lipton skrev:
zAjben skrev:Hellre isåfall att man utökar och satsar på de befintliga universiteten.
...
Jag är inte emot att utöka platserna, men man kan i alla fall försöka göra det med kvalitén i baktanken, inte bara massproduktion.
Som sjuksköterskestudent måste jag påpeka att du talar emot dig själv. Det finns ingenting i att utöka antalet platser genom att öka storleken på klasserna som talar för att kvalitén blir bättre, snarare tvärtom.
Dessutom kanske man även får offra lite för att få den utbildning man vill ha och då göra vissa kliniska studier på andra orter än de i närheten av skolan?
Problemet med stora klasser för oss är väl att man blir tvungen att åka långt bort, vilket vi redan får göra. Jag har primärvårdsplacering ca 1 timme ifrån Linköping med bil. Jag kommer säkerligen att bli placerade både i Örebro och Jönköping inom sin tid. Men det är väl ändå lättare att under en administrationer jämnt fördela 150 personer, och se till att alla får vettiga samt rättvisa placeringar, än att ha två skolor som konkurrerar med varandra? Det var i alla fall så jag resonerade. Det fungerade bra med 40 personer per klass, och det fungerar med 80 personer som det är nu också. Man får helt enkelt fördela eleverna över en större yta, men man kan också göra det så rättvist som möjligt. Det kräver en annan typ av organisation, och andra resurser. Det viktiga är att man inte bara försöker klämma in ökningen på samma ställe, utan att man utökar organisationen att omfatta fler sjukhus. Jag kanske är helt ute och cyklar, men det var i alla fall så jag resonerade.

För min del spelar det egentligen ingen roll eftersom jag aldrig skulle påverkas av att Örebro skapar en läkarutbildning personligen. Det tar ett tag att dra igång, och sedan är det en fördröjning på innan klasserna kommer upp på kliniska delen av utbildningen.

Och det gör inte mig någonting att jag får åka någonting. Tvärtom. Jag ser fram emot att få åka till Jönköping och Örebro eftersom jag hört att båda dessa placeringar är riktigt kalasbra. Min placering på vårdcentral utanför Linköping är också strålande, och helt klart värt att åka en bit extra för.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 9/11 2006 17:06

zAjben skrev:
Lipton skrev:
zAjben skrev:Hellre isåfall att man utökar och satsar på de befintliga universiteten.
...
Jag är inte emot att utöka platserna, men man kan i alla fall försöka göra det med kvalitén i baktanken, inte bara massproduktion.
Som sjuksköterskestudent måste jag påpeka att du talar emot dig själv. Det finns ingenting i att utöka antalet platser genom att öka storleken på klasserna som talar för att kvalitén blir bättre, snarare tvärtom.
Dessutom kanske man även får offra lite för att få den utbildning man vill ha och då göra vissa kliniska studier på andra orter än de i närheten av skolan?
Problemet med stora klasser för oss är väl att man blir tvungen att åka långt bort, vilket vi redan får göra. Jag har primärvårdsplacering ca 1 timme ifrån Linköping med bil. Jag kommer säkerligen att bli placerade både i Örebro och Jönköping inom sin tid. Men det är väl ändå lättare att under en administrationer jämnt fördela 150 personer, och se till att alla får vettiga samt rättvisa placeringar, än att ha två skolor som konkurrerar med varandra? Det var i alla fall så jag resonerade. Det fungerade bra med 40 personer per klass, och det fungerar med 80 personer som det är nu också. Man får helt enkelt fördela eleverna över en större yta, men man kan också göra det så rättvist som möjligt. Det kräver en annan typ av organisation, och andra resurser. Det viktiga är att man inte bara försöker klämma in ökningen på samma ställe, utan att man utökar organisationen att omfatta fler sjukhus. Jag kanske är helt ute och cyklar, men det var i alla fall så jag resonerade.

För min del spelar det egentligen ingen roll eftersom jag aldrig skulle påverkas av att Örebro skapar en läkarutbildning personligen. Det tar ett tag att dra igång, och sedan är det en fördröjning på innan klasserna kommer upp på kliniska delen av utbildningen.

Och det gör inte mig någonting att jag får åka någonting. Tvärtom. Jag ser fram emot att få åka till Jönköping och Örebro eftersom jag hört att båda dessa placeringar är riktigt kalasbra. Min placering på vårdcentral utanför Linköping är också strålande, och helt klart värt att åka en bit extra för.
Jag vidhåller att detta är organisatoriska problem som enkelt går att lösa. SLF vill iaf inte se fler läkare! Gissa varför? Inte är det brukarperspektivet de skyddar iaf. Vill SLF behålla läkaryrkets särart och status borde de istället jobba för mer internutbildningar och låta bli att ha synpunkter på den öppna marknaden. Idag slinker ju mängder av olämpliga individer igenom just pga det faktum att det råder BRIST! Inte känner jag någon verksam läkare som är arbetslös iaf. Ett överskott skulle vara bra för att få en dynamisk och brukarvänlig marknad. En stark lönerörelse behöver ju sedan inte hindras av detta. Syrrorna har ju sett det bana åt andra hållet så frågan är inte helt lätt.

Men vi måste vara eniga om att det skulle vara bra med fler utbildningar och fler kliniker att välja på...

((AMBASS))
Blood Will Tell

boris7589

Inlägg av boris7589 » 14/11 2006 22:08

Är själv läkarstudent i utlandet och St George må ha mysigt klimat men problemet är att utbildningen inte är godkänd av socialstyrelsen utan man måste efter slutförd utbildning göra kunskapsprov och AT i sverige samt läsa kurser i samhälls och författningskunskap. Då är det nog bättre att göra USMLE testerna och satsa på en amerikansk läkarleg för att sedan byta den mot en svensk (om man nu måste jobba i sverige).

Vill ni bli läkare så kan jag istället rekomendera Ungern, det är lätt att komma in men utsållningen är stenhård så det är dina kunskaper och din pluggvilja snarare än betygen från gymnasiet som spelar roll. Efter slutförd utbildning blir man Ungersk leg läkare vilket bytes rakt av mot en svensk Leg, det kan dock vara lämpligt att göra AT frivilligt då patientkontakten blir lidande när man endast har halvtaskiga kunskaper i språket.

För de som är intresserade så maila borsiin@gmail.com

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 14/11 2006 22:25

boris7589 skrev:Är själv läkarstudent i utlandet och St George må ha mysigt klimat men problemet är att utbildningen inte är godkänd av socialstyrelsen utan man måste efter slutförd utbildning göra kunskapsprov och AT i sverige samt läsa kurser i samhälls och författningskunskap. Då är det nog bättre att göra USMLE testerna och satsa på en amerikansk läkarleg för att sedan byta den mot en svensk (om man nu måste jobba i sverige).

Vill ni bli läkare så kan jag istället rekomendera Ungern, det är lätt att komma in men utsållningen är stenhård så det är dina kunskaper och din pluggvilja snarare än betygen från gymnasiet som spelar roll. Efter slutförd utbildning blir man Ungersk leg läkare vilket bytes rakt av mot en svensk Leg, det kan dock vara lämpligt att göra AT frivilligt då patientkontakten blir lidande när man endast har halvtaskiga kunskaper i språket.

För de som är intresserade så maila borsiin@gmail.com
Bra skrivet Borsiin!

Hur trivs du? Vad kostar det? Är det mycket salskrivningar? ((AMBASS))
Blood Will Tell

AuF

Inlägg av AuF » 15/11 2006 23:11

Är nog läge för läkarförbundet att utöka antalet intagningsplatser omgående! Bristen på läkare gör att bemanningsföretag kan ta ut enorma summor i avgift för sina "hyr doktorer". Detta fenomen håller på att sänka sjukvården. Hur normalt är det att ge en läkare 230 000 för 4 veckors arbete ? Är det försvarbart när man ställer det emot vad usk och ssk tjänar ?


Ne, här har läkarförbundet ett verkligt ansvar att ta.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 16/11 2006 18:15

Varför skulle de förstöra en gyllene arbetsmarknad för sina medlemmar?!Sån´t passar de sig noga för, kolla bara den massiva läkarkritiken mot att även läkare ska omfattas av den nya arbetstidslagstiftningen.

AuF

Inlägg av AuF » 17/11 2006 13:36

Sjävklart kommer dom inte göra det. Tycker bara hela situationen med hyrläkare är helt sjuk.

boris7589

Inlägg av boris7589 » 27/11 2006 21:10

[/quote]

Bra skrivet Borsiin!

Hur trivs du? Vad kostar det? Är det mycket salskrivningar? ((AMBASS))[/quote]

Trivs utmärkt även om jag är på den jobbigaste terminen av utbildningen. Här är rätt gott om svenskar nere (30st totalt). Avgiften till skolan är 8000 USD per år och vill man kan man låna allt som merkostnadslån från CSN. Under den teoretiska delen av utbildningen är där en del skriftliga salstentor men i många ämnen har man kombinerat skriftliga och muntliga tentor.
Första terminen av utbildningen är pest då man bara läser kemi+fysik+statistik men från termin 2 börjar det roliga. Upplägget är lite annat än sverige då en del professorer har en aningen förlegad kunskapsyn vilket gör att där är mycket detaljkunskap så det krävs rätt mycket av en som person för att se den stora bilden. Positivt är dock att vi har mycket kompetenta lärare och det är ofta professorer som både ger föreläsningar och seminarier.

Skolan har antagningsprov vilka göres i sverige (det är en agent som gör proven i sverige och kommer man in får man betala en avgift för test+hyra för att ha honom som extrapappa första halvåret) eller på plats i ungern om man kan fixa allt själv.

Skriv svar