sjuksköterska m.m.

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

JohanZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 8/3 2006 19:34
Ort: karlstad
Kontakt:

sjuksköterska m.m.

Inlägg av JohanZ » 9/11 2006 17:57

Måste man ha gått OP för att kunna utbilda sig till sjuksköterska? Måste man arbeta som SSK innan man kan söka ambulans VUB?
mvh Johan

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 9/11 2006 18:27

Svar nej och nej. Du behöver inte ha gått OP för att söka SSK, det spelar ingen roll om du gått OP eller inte, även om du säkert ligger en hel del före. Du kan ju alltid söka, men om du kommer in är en annan sak. Det beror helt på hur många det är som söker.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 9/11 2006 22:11

Olika skolor har olika urvalskriterier. Jag skrev högskoleprovet och kom in på både grundutb. och anestesiutb. på samma högskoleprov.

Det är helt klart lättare att komma in på VUB:en genom högskoleprov eller antal akademiska poäng om man har lite arbetserfarenhet som sjuksköterska.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

aceofspades

Re: sjuksköterska m.m.

Inlägg av aceofspades » 9/11 2006 23:06

JohanZ skrev:Måste man ha gått OP för att kunna utbilda sig till sjuksköterska? Måste man arbeta som SSK innan man kan söka ambulans VUB?
Har märkt bland mina kurskamrater att de som har gått OP och kanske dessutom jobbat några år har blivit lite arbetsskadade. De har redan kommit in i den typiska "så funkar det inte på våran avdelning"-mentaliteten. Dessutom är det lite synd att de måste lära sig bädda sängar och byta blöjor igen. Något som de kanske gjort dagligen i flera år.
Nej, min åsikt är att det kan vara ibland att vara helt nollad i skallen å man slipper träna bort de fula ovanorna.

Beträffande Vubben skiljer det sig lite från ort till ort. På vissa ställen finns inga krav på yrkeserfarenhet, fast man tycker kanske att det borde det.

Vattenstorm

Inlägg av Vattenstorm » 10/11 2006 21:56

Söker du på betyg så måste du ha läst Samhäll A, Matte B samt Naturkunskap b (alternativt Kemi, Fysik, Biologi A). Nu kanske dina betyg är från "äldre" betygssystem och så vidare, men det brukar gå att räkna om på nå vis.

Annars är som sagt högskoleprovet en väg, men du måste ju även då ha läst ämnena för att komma in.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 10/11 2006 22:54

[quote="Vattenstorm"]Söker du på betyg så måste du ha läst Samhäll A, Matte B samt Naturkunskap b (alternativt Kemi, Fysik, Biologi A).quote]

Alternativt OP... har man gått OP så behöver man inte läsa naturkunskap B utan man kan tillgodo räkna sig det.

Det finns 7 olika sätt att ta sig in på högskolan om inte jag minns fel. gå in på högskoleverkets hemsida, där står allt du behöver veta.

Vattenstorm

Inlägg av Vattenstorm » 10/11 2006 22:55

Jo, men på frågan lät det som personen i fråga inte gått OP...det var bara därför jag tänkte att det där med särskilda behörigheten kunde skrivas ut lite tydligare.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 10/11 2006 23:57

peder skrev:Olika skolor har olika urvalskriterier. Jag skrev högskoleprovet och kom in på både grundutb. och anestesiutb. på samma högskoleprov.
Vad hade du för resultat på HP för att komma in på anestesivub? Hur länge hade du arbetat efter SSK utbildningen?

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 11/11 2006 11:14

Jag hade runt 1,3 på HP och jag jobbade ca 3 månader som ssk innan jag började på anestesi. (tog examen på våren och började plugget igen på hösten).
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Lipton

Inlägg av Lipton » 11/11 2006 12:00

Jag hade 1,2 på HP och kom in på sköterskeutbildningen i gruppen på som sökte på HP+arbetslivserfarenhet. Jag hade dock inte jobbat något... :lol:

Skriv svar