Vubbar

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

AuF

Inlägg av AuF » 21/1 2007 4:19

Ligger en del i vad du säger. Är man inte sjúkt trött på folk som säger att ssk utbildningen lika gärna kunde vara på 1år. Likt många andra utbildningar är den ju vad man gör den till, speciellt inom PBL. Är ju inte direkt nåt specifikt för ssk. Se tex på de läkarutbildingar som har PBL...

Var nån på forumet som sa att; kundskap är inget man får utan tar :wink:

banan

Inlägg av banan » 21/1 2007 10:17

Visst, tycker man det är kul att lägga 70 % av tiden på att att leta artiklar , lära sig skriva korrekt enligt APA-manual, referera korrekt och vad allt det innebär, kasta bort tiden på C-uppsats ,så är det ju upp till var och en. Sen tillkommer ju alla kurser i flummig vårdvetenskap.
Själv har jag aldrig hört (upplevt) något positivt om detta.

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 21/1 2007 12:39

Cortex skrev:Nu är det på tiden att de slänger in en slant extra i de vubbade sjuksköterskornas månadslöner ;) Har man gått i skolan så länge så ska det vara värt det...
Välkommen till Stockholm och AISAB där får du extrabetalt för att du har VUB... Det är så att beställaren (Landstinget) betalar extrapengar till entreprenörerna som anställer VUBSSK. Sedan är det så att från 2008 så måste SSK i Ambulans ha VUB.. AISAB betalar ut dessa pengar till sina VUBSSK Hur dom andra 3 entreprenörerna Falk,Sirius,Samariten gör vet jag inte.. Summan är runt 2000:- per månad och anställd...

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 21/1 2007 12:54

Hur hög är grundlönen i Stlm för en person utan erfarenhet, men med VUB?
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 21/1 2007 15:27

peder skrev:Hur hög är grundlönen i Stlm för en person utan erfarenhet, men med VUB?
Cirka 24.000:- inklusive tillägget beroende på erfarenhet och hur bra man är på att löneförhandla samt behovet av personal.

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 21/1 2007 18:29

Vad är det som säger att man skall ha vub utb. som syrra i ambulans 2008.

banan

Inlägg av banan » 21/1 2007 18:35

stones skrev:Vad är det som säger att man skall ha vub utb. som syrra i ambulans 2008.
En del stationer har det som krav. Varför vet jag inte.

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 21/1 2007 20:04

stones skrev:Vad är det som säger att man skall ha vub utb. som syrra i ambulans 2008.
Krav av beställaren i Stockholm (Landstinget) SSK i Ambulans skall ha VUB från 2008.. Lokal bestämmelse... men tror att det kommer att bli så i hela landet så småningom. Kan vara så att man tänker avveckla Akutbilarna nästa Upphandlingsperiod med start 2010.. Och vill då ha SSK med högre kompetens än Grundutbildad syster..

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 23/1 2007 13:02

JOCKE skrev:Det jag har hört är att vubbarna kommer förlängas eftersom det ska ingå en magisterexamen i dem. Varför man ska förlänga grundutbildningen har jag ingen aning om.
Vubben är redan till nästa år en magisterexamen på vissa ställe t.ex. Borås. Den är dock inte förlängd. Något förvillande är att man samtidigt går över på internationella poäng och varje poäng blir 1,5 så utbildningen är på 60p i stället för 40p men fortfarande bara ett år och lika långa kurser.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 23/1 2007 14:55

Ska man skriva en D-uppsats på 20 p då?? hur ska man hinna med det?? det blir ju bara en termin att klämma in det andra innehållet på. Vi har totalt 18 veckors praktik, så med det nya systemet skulle det innebära att man ska lära sig fysiologin, anestesi, akutsjv, trauma, katastrof etc på 2 veckor...... Det kommer bli 2 intensiva veckor må jag säga....
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Skriv svar