Behöver råd ang utbildningen

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 1/2 2007 17:23

Jag menar inte att jag har någonting emot folk med tatueringar på underarmarna, men jag är väl medveten om att det finns människor som placerar människor i precis det fack du talar om AuF. Det jag syftade på var att arbetar du på många andra arbetsplatser så har du möjlighet att även skyla en tatuering på underarmen, men arbetar du på sjukhus så blir det i alla fall för tillfället ganska svårt eftersom det är kortärmad klädsel som gäller på många ställen.

För min egen del får ni tatuera er vart ni vill! Det kan vara jättesnyggt med tatueringar och det är ingenting som säger att en person är mindre lämplig för att denne har tatueringar.

Det verkar som om du brusar upp mot mig AuF, och det var inte alls meningen att trampa dig på tårna. Jag har, åter igen, ingenting emot människor som är tatuerade. Jag känner många människor med tatueringar och har ingenting alls emot dem. Jag gav helt enkelt min syn på situationen och jag tror tyvärr att mycket fördomar finns kvar även idag.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 2/2 2007 8:07

Ja jag har en tatuering på underarmen, det var nån som nämde att det inte skulle vara stötande? vad anses som stötande? själv har jag en döskalle med två horn på underarmen som jag gjorde i min ungdom ingen tatuering som jag idag tycker e supersnygg precis men nu sitter den där och det får den göra, stör min inte precis.
När jag har jobbat innom äldreomsorgen så har nån dam påpekat tatueringen nån gång och frågat vad de e förnågot, då har jag bara svarat att det är "han där nere" också var den saken ur världen....
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/2 2007 11:39

ohsltedt: Du har inte funderat på att sätta "han där uppe" på andra armen och låta dina sidor dra fingerkrok för att se vem som vinner? :lol:

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 2/2 2007 16:57

Lipton skrev:ohsltedt: Du har inte funderat på att sätta "han där uppe" på andra armen och låta dina sidor dra fingerkrok för att se vem som vinner? :lol:
hehe god tanke undra om det skulle bli en god fajt... men nu e det färdigtatuerat för min del så tyvär segrar han där nere eller varför inte hon där nere om man ser det ur ett genusperspektiv =)
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 2/2 2007 17:11

GoldenHour skrev:Bara den inte är stötande så ska den inte vägas in i bedömningen av personens lämplighet. Finns väl mycket mer som kan störa en person: hårfärg, ringar, sminkning, frisyr.... You name it. Den som är bäst i test eller har vickat längst ska ha jobbet om inga extrema faktorer ligger till grund
Man kan dock fråga sig vad som ska anses stötande och i så fall vem som har rätten att bedöma detta. Om tex piercing anses stötande tycker jag att en tatuering faller i samma fack. Jag vet inte om vi kommit så långt ännu att tatueringar, piercing mm. har blivit helt accepterat. Jag har aldrig fått några kommentarer om mina tatueringar ifrån patienter, men det har hänt att kollegor kommit med små diskreta kommentarer...

Skriv svar