prao ambulans- eller brandsta

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

ulrik

prao ambulans- eller brandsta

Inlägg av ulrik » 8/2 2007 21:23

hej jag går i 8:an i stockholm och ja ska praoa snart och ja undrar om man tar emot prao-elever på ambulans- eller brandstation, och i så fall vad får man göra får man åka ut på utryckningar?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 8/2 2007 22:46

Tvivlar starkt på att du får följa med utt på utryckning med ambulansen. När jag sökte praktikplats för några år sedan fick jag höra att det var 18 års gräns av försäkringsskäl, och jag tror inte att det har ändrats.

På stationen kan du säkert få vara, och där kan du säkert få lära dig en hel del också. Vet att vissa brandstationer tagit emot prao-elever från grundskolan som är på stationen, dock fick inte dessa följa med ut på larm utifrån vad jag har hört.

Lycka till!

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 9/2 2007 5:07

Zajben har rätt! Känner du igen någon så kan du kanske få vara på stationen och kanske ta en tur i brandbilen eller ambulansen när det inte är larm. Jag gjorde min första praktik på ambulansen i åttonde klass. Ta kontakt med chefen och presentera dig artigt så kanske det går vägen. Håller tummarna för dig

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 9/2 2007 7:44

Jag pryade på en brandstation när jag gick i 8:an fick följa med på utryckningar när tillfälle gavs men självklart fick jag inte åka med förstabilen, och nån trafikolycka fick jag sitta kvar i bilen men det var spännande ändå för en 14 åring.... men jag tror att jag bara var med på 3 utryckningar under 2 veckors tid, men det var väldigt lärorikt att vara på stationen...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 10/2 2007 21:03

Att vara prao på en brandstation är nog inget problem... Att åka med på larm är nog värre. Det kanske var lättare för några år sedan men nu tror jag inte att det går. På ambulansen kan jag till 100% säga att man inte får vara prao om man går i 8an... Minsta åldern för att vara där är 21år, undantaget de som går räddningsgymnasiet.

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 11/2 2007 8:45

Vad jag vet så brukar de som gör värnplikten som sjukvårdare få några veckor på ambulansen d.v.s. vid en ålder på 18 år.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 11/2 2007 12:19

JOCKE skrev:Att vara prao på en brandstation är nog inget problem... Att åka med på larm är nog värre. Det kanske var lättare för några år sedan men nu tror jag inte att det går. På ambulansen kan jag till 100% säga att man inte får vara prao om man går i 8an... Minsta åldern för att vara där är 21år, undantaget de som går räddningsgymnasiet.
Då kan jag säga att om föreståndaren anser det okej och är på bra humör så kan jag säga till 100% att inget sätter stopp för det. Jag vet att högstadielever hospiterar inom ambulanssjukvården, dock utan att åka på prio....

Skriv svar