Vad innebär sjukvårdsutbildningen i lumpen?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

JohanZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 8/3 2006 19:34
Ort: karlstad
Kontakt:

Vad innebär sjukvårdsutbildningen i lumpen?

Inlägg av JohanZ » 12/2 2007 16:09

Vad är det för typ av sjukvårdsutbildning som alla får under sin GSU? Alltså jag menar inte bara för sjukvårdare utan den utbildningen på drygt en vecka som alla får oavsett befattning. Kan man få liknande utbildning som vanlig civil person? Hur då i så fall?
mvh Johan

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 12/2 2007 17:06

Liknande kan du få av rödakorset. Den innehåller HLR/L-ABC om jag inte misstar mig, kanske lite mer fokus på skador som kan uppkomma i det militära.

snobbo

Inlägg av snobbo » 12/2 2007 17:07

Jag tror inte att du kan hitta någon utbildning som är exakt lik som den du nämner i ett färdigt packet. Men kurser i HLR och första hjälpen finns och det är ju framförallt det som den veckan innehåller.

JohanZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 8/3 2006 19:34
Ort: karlstad
Kontakt:

Inlägg av JohanZ » 12/2 2007 17:27

Anledningen till att jag frågar är att jag ligger hemma i hög feber till och från samt är magsjuk så jag kan inte delta i "sjukvårdsveckan"

Förresten vad brukar det kosta med Röda korsets kurs?
mvh Johan

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 12/2 2007 17:46

Du va mig en ambitiös en, tror säkert att nån kan gå igenom det med dig i lumpen när du frisknar till....

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 12/2 2007 18:38

Har för mig att Röda Korsets kurs kostar en 400kr..

JohanZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 8/3 2006 19:34
Ort: karlstad
Kontakt:

Inlägg av JohanZ » 12/2 2007 18:39

zAjben skrev:Har för mig att Röda Korsets kurs kostar en 400kr..
Hur många timmar är den på?
mvh Johan

jorgenssk
Inlägg: 19
Blev medlem: 20/11 2006 20:58
Ort: Haninge

Inlägg av jorgenssk » 12/2 2007 20:28

kurserna nu inom röda korset är HLR/FH 6 timmar och sen ett tillvalsämne på 2 timmar tex sår och brännskador. Men det går att få bara FH/HLR på 6 timmar om man vill det men sår och brännskador är väl bra att kunna ta hand om....

Jepz00r
Inlägg: 42
Blev medlem: 15/3 2007 14:33

Re: Vad innebär sjukvårdsutbildningen i lumpen?

Inlägg av Jepz00r » 16/3 2007 13:08

JohanZ skrev:Vad är det för typ av sjukvårdsutbildning som alla får under sin GSU? Alltså jag menar inte bara för sjukvårdare utan den utbildningen på drygt en vecka som alla får oavsett befattning. Kan man få liknande utbildning som vanlig civil person? Hur då i så fall?
Hej!
Försvarsmaktens sjukvårdsutbildning som alla soldater tar del av är så kallad, "Kamrat-hjälp". Den innehåller första hjälpen utan sjukvårdsutrustning, ex L-abcde och HLR.

Tjänstgör du som sjukvårdare får du "Akut sjukvård i fält", 10 högskolepoäng: Innebär typ att du kan ge kvalificerad första hjälpen. Kursen innehåller 5p teori, annatomi och fysiologi och 5p praktiska poäng, 2-4veckor praktik på civilt sjukhus.

"Kamrat-hjälp"s utb är framtagan av försvarsmaktens hälsocenter, så den är ju unik. Dock finns det säkert liknande civilt. Men "akut sjukvård i fält" 10p kan du läsa på universitetet.

Hemothorax
Inlägg: 14
Blev medlem: 31/5 2006 11:51

Inlägg av Hemothorax » 26/11 2007 17:58

Jag kan bara uttala mig för jägar- och spaningsförbanden (läs: Karlsborg). Det sjukvårdskoncept (ungefär som PHTLS, ATLS etc) som tillämpas där heter TCCC (Tactical Comat Casulty Care) och kommer ifrån de amerikanska specialförbanden. Detta koncept är ganska nytt och innehåller en del vitala skillnader från alla civila ABCDE-koncept. Det är uppbyggt som en 3-stegsraket där det första steget kallas "Care Under Fire". Detta första steg är kamrathjälp och skall kunnas av alla enskilda soldater. Detta är inte ABC utan snarare CBA, alltså tvärtom. Enligt den senaste skadestatistiken från dagens konflikter beror ungefär 60% av alla behandlingsbara dödsorsaker på förblödning/cirkulationssvikt o då främst från extrimiteter. Alltså det viktigaste är stoppa stora blödningar(med tamponad och/eller avsnörande förband). Ungefär 25% av de behandlingsbara dödsorakerna beror på ventilpneumothorax eller dyl. Alltså kommer "B-breathing" som nästa steg... (endast ca 5% beror på luftvägshinder varför liten kraft samlas mot detta problem). Dock är hela "care under fire"-delen som ett "Livsfarligt Läge" i L-ABC(DE). Detta innebär att sjukvården är sekundär. Det allra viktigaste är att komma i skydd, få den skadade i skydd, besvara elden etc etc. Alltså ingår även mycket lyftteknik av skadad o liknande. Mycket här är sunt förnuft för den tänkande människan. Har du bra befäl (med en sund och realistisk verklighetsuppfattning) kommer dessa moment att ingå i alla skjutövningar och stridsövningar resten av tiden, så du kommer få gott om tid att mängdträna dessa moment! Lycka till!

Hemothorax
Inlägg: 14
Blev medlem: 31/5 2006 11:51

Inlägg av Hemothorax » 26/11 2007 18:00

här är en länksamlng och litetext i ämnet: http://www.armystudyguide.com/content/p ... y--2.shtml

AuF

Inlägg av AuF » 26/11 2007 19:05

Låter ju mycke märkligt att börja med C. Knappast så att A, luftvägshinder är den vanligaste dödsorsaken civilt, dock en förutsättning för att kunna behandla C. Spelar ju mindre roll om du får kontroll på blödningen om din kamrat ligger utan fria luftvägar. Tar ju inte många sekunder att ordna den med enkla hjälpmedel. Borde väl vara den samma militärt ?

/ Från Auf, som inte ens gjort lumpen :?

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/11 2007 20:48

AuF: Saker och ting är inte alltid som man lärt sig. Dessutom är det antagligen som Hemothorax säger väldigt nytt. Jag lärde mig att som alltid börja på A när jag gjorde lumpen. Däremot känns det mer logiskt att börja på C just när det gäller regelrätta krigsskador. Faktum är ju att mycket skiljer sig mellan penetrerande och trubbigt trauma och ser man till stridssituationer så handlar det nästan uteslutande om penetrerande trauma.
Betänk också att Hemothorax refererar till specialförband vilket torde innebära att sjukvården är tänkt att bedrivas på egen hand uteslutande i stridssituationer. Min värnplikt syftade snarare till att utöka den civila sjukvården vilket innebar att vi utgick ifrån trubbigt trauma då detta är en mångt större patientgrupp i krig än i fred. Vågar inte säga det säkert eftersom jag tycker det låter smått otroligt, men jag har för mig att trubbigt våld var vanligare än penetrerande. Detta gäller ju hur som helst dock inte specialförband.
Slutligen så handlar det ju i grund och botten om grundläggande utbildning. När man praktiserat det ett tag så är man ju inte lika hårt bunden efter bokstäverna utan då bedömer man flera saker samtidigt och prioriterar utefter vad man hittar.

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 30/11 2007 12:56

Under värnplikten får man lära sig L (livsfarligt läge), ABC, och då ingår till exempel tryck mot carotis, femoralis, vilket egentligen hör till C, men är direkt livshotande

Lipton: Hur många poäng anatomi/fysilogi läser man under SSK-utbildningen. Är det inte 10? Jag läste 5p anatomi (+akutsjukvård) under lumpen, spelar den utbildningen någon som helst roll när man börjar plugga, bortsätt från kunskaperna då?

Skriv svar