Utbildningsfrågor m.m

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Danne
Inlägg: 3
Blev medlem: 1/3 2007 0:37
Ort: Uppsala
Kontakt:

Utbildningsfrågor m.m

Inlägg av Danne » 1/3 2007 0:56

Hejsan!
Jag är ny på forumet här så jag hoppas inte jag jag postar något som varit uppe många gånger tidigare.Hoppas även att det finns någon uppsala kunnig person här då jag bor i uppsala.

Jag har bestämt mig för att om något år börja läsa till sjuksköterska (pluggar in sista ämnet som jag saknar på komvux nu) och målet är att jobba som amb-ssk gärna i uppsala.

Jag tycker mig ha läst någonstanns att man måste jobbat minst 1år heltid som ssk på sjukhus innan man kan söka till ambulans? men jag har också läst om ssk-studenter som vikarierat i som amb-sjukv? Går det att efter avslutat utbildning som sjuksköterska och någon akutsjukvårds utbildning att jobba som sjukvårdare i ambulans och få erfarenheten därifrån för att sen bli amb-sjuksköt? Verkar vara mycket olika från län till län det här tycker jag. :D

Har även jobbat heltid som taxiförare i ca 3år och undrar om det är en speciellt bra merit för yrket eller tas det som vilken arbetslivserfarenhet som helst?

Tacksam för svar!
/daniel

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 1/3 2007 9:02

Krav på tidigare erfarenhet som ssk skiljer sig nog beroende på vilken ort man bor i. Själv fick jag en timansställning som ssk i ambulans direkt efter min examen.

När det gäller den erfarenhet inom taxi verksamheten så har du bra kunskaper när det gäller lokalkännedom. Vilket behövs när det brinner i knutarna.

Att satsa på ambulansverksamheten är ett bra val. Personligen så skulle jag nog inte vilja byta till något annat.

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/3 2007 21:04

Som legitimerad sjuksköterska är man alltid detta, även på fritiden. Därmed kan man inte vara anställd som ambulanssjukvårdare. Däremot kan man tänka sig en möjlighet där man är anställd som sjuksköterska men arbetar utan några generella direktiv på läkemedel annat än syrgas, vilket i så fall skulle innebära samma behandlingsmöjligheter som en ambulanssjukvårdare. Dock är en stark rekommendation från många, mig bl.a., att man arbetar någon annastans ett tag först för att komma in i rollen som sjuksköterska och inte arbetar i ambulans utan ambulansspecifik utbildning. Valet är dock fortfarande ditt, och din arbetsgivare.

När det gäller erfarenheten som taxi-chaufför så är detta helt upp till arbetsgivaren. Visserligen är, som redan är påpekat, lokalkännedom en positiv egenskap. Möjligheten finns dessutom att arbetsgivaren ifråga är väldigt framsynt och faktiskt tar vara på din rimligtvis väl utvecklade trafikvana. Jag skulle i alla fall anse dig mer lämplig bakom ratten än någon som bara använder körkortet för att komma in på krogen.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 2/3 2007 12:17

ang. arb. livs erf. så är det upp till skolan att bestämma om det behövs eller inte...alla utbildningar vill ju fylla alla utb. plattser för att utbildningen ska gå ihop ekonomiskt... detta leder väll tyvär till att man i vissa fall skulle kunna komma in på en amb. utb. utan arb. livs erf.

hörde mig för lite ang. narkos vub. och bla i Skövde behövde man inte ha någon arb. livs erf.

tycker du ska försöka få insikt i vad en sjuksköterska gör rent generellt och omvårdnads mässigt... Arbetsförmedlingen brukar ha ganska bra beskrivningar på deras hemsida....

Lycka till!!!

Ps. I uppsala län måste man ha C-körkort som på många andra plattser om man inte klarar dispens kraven, men det kanske du redan viste Ds.
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Danne
Inlägg: 3
Blev medlem: 1/3 2007 0:37
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Danne » 5/3 2007 21:04

Tack för svaren!
Ja det är väl bara vänta o se hur det går till här då

Skriv svar