Dags för ny utbildning.

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Borde utbildningen till ambulanssjukvårdare vara akademisk och leda till en legitimation?

Nej
15
58%
Ja
11
42%
Vet ej
0
Inga röster
 
Antal röster: 26

Lipton

Dags för ny utbildning.

Inlägg av Lipton » 30/9 2004 17:38

Var länge sedan jag var här då min anslutning vart nere ett tag.
Blir ju dock inte ett dugg förvånad när jag kommer tillbaka, detta eviga gnatande om vem som hör hemma i vårdhytten.

Jag läste på gymnasiet ett program med inriktning på akutsjukvård och räddningstjänst. Tog studenten samtidigt som första SMO-klassen började och därmed var karriären på sprut-och-tut-sidan rätt så förlorad redan innan den börjat. Jag ville helt enkelt inte lära mig att jobba med brandskydd på ett företag motsvarande för att få jobba som brandman.

Alternativet till karriär var alltså på vårdsidan. Just i skrivande stund är det ett himla tjöt om att ambulanssjukvårdare inte har något intresse för vidareutbildning. Det vill jag väl hålla med om att de flesta inte har. De som hade det är ju inte ambulanssjukvårdare längre, eller så är de på väg att bli SSK.
Mitt val efter gymnasiet stod alltså mellan en ettårig utbildning, som jag personligen kände skulle ge mig mer kunskaper om PreHospital Akutsjukvård än någon annan då befintlig utbildning. Dock så skulle arbetssituationen efteråt då sett svår ut med en del vick och svårt att få någon form av fast anställning (borträknat akutmott. som USK).
Eller så kunde jag sätta mig tre år i skolbänken och läsa en utbildning som ger en Kandidatexamen (Helt onödigt i ambulans) i omvårdnad (praktiseras visserligen i ambulans men sjukvården är ju något viktigare).
Gissa vad jag valde?

Om tre år är jag utbildad SSK och kan därmed få jobba i ambulans men det jag kan som berör yrket har jag fått av icke akademiska utbildningar (bortsett från en tio-poängare från VPL-tiden).

Såhär en bit in i utbildningen så förstår jag varför diskussionen uppstår. Jag menar det är ju inte konstigt att en del SSK tror att de är bättre. De har ju fått det intutat i huvudet under tre hela år på sin utbildning. Minst en gång per föreläsning får vi lära oss att vi är bättre än de flesta eftersom vi får en akademisk utbildning och därmed har karriärmöjligheter.

Jag förstår helt enkelt inte varför det skall vara så svårt att skapa en utbildning som är relevant för yrket. Jag menar jag hade ju hellre haft en kandidatexamen inom prehospital akutsjukvård än omvårdnad. Och om jag någon gång i framtiden kommer använda mina möjligheter till karriär (dvs forska) så skulle jag ju hellre skaffat mig en Fil. Mag / Fil. Dr. i akutsjukvård än omvårdnad.

Dessutom tycker jag att det skulle säkra kvaliteten och vidareutveckla ambulanssjukvården mer än vad en syrra/bil gör.

Är jag ensam om mina åsikter.
Är nyfiken på vad folk tycker.
Svara gärna med text, och inte bara på omröstningen. Jag har säkert inte tänkt på allt.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 30/9 2004 18:44

Vad går du på för skola? Vilka idioter till lärare du verkar ha! Där jag gått så får man mer höra om hur underlägsna vi är läkarna. Aldrig ett ord om att vi skulle vara bättre än någon annan.. Använd inte din erfaranhet från din skola för att smutskasta en utbildning som passar för sitt syfte (kanske inte hos dig, men på de flesta andra skolor.)

ssk utb är kanske ingen höjdare för prehospital vård. Men det är lite vad man gör det till.. Det går att välja till bra akutkurser, som ex katastrofmedicin, arytmier, farmakologi, klinisk farmakologi, smärtkurser osv osv.

Sedan har vi vubbarna.. myyycket medicinsk kunskap får man! Magisterexamen i medicinsk vetenskap (kan man läsa så att den är klar nästan samtidigt med kand. examen), där är det myyyyyycket medicin!

Man kan jobba på ex HIA med att tolka arytmier hela dagarna och bara jobba med de patienter som ofta är knepiga prehospitalt och där få mycket erfaraenhet av de mediciner som ansvänds på fältet. Det ger bra erfarenhet innan man sätter sig i bilen.

Jobba på anestesin för att få mycket kunskaper om högpotenta värdefulla lm.
Det är väl inte så många ställen som fortfarande anställer nyutexaminerade ssk?

Ingen är speciellt duktig som nyutexaminerad.. Men det kommer! Tror ni inte?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 30/9 2004 20:44

Problemet med en speciell ambulansutbildning är att man blir låst just med ambulansjobbet. Det finns förmodligen ingen som har arbetat i ambulans till sin pension, kroppen tar slut. Vad gör man med dessa veteraner?? Man ska komma ihåg att sjuksköterskeutbildningen är en grund utbildning,vidareutbilda sig får man göra sedan.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 1/10 2004 10:42

Tomas skrev:Problemet med en speciell ambulansutbildning är att man blir låst just med ambulansjobbet. Det finns förmodligen ingen som har arbetat i ambulans till sin pension, kroppen tar slut. Vad gör man med dessa veteraner?? Man ska komma ihåg att sjuksköterskeutbildningen är en grund utbildning,vidareutbilda sig får man göra sedan.
Vissa län har ju sjuktransporten att slussa in "gamlingar" som känner att det är dags att trappa ner. Dagliga transporter och förhoppningsvis lite mindre tunga lyft.

Perfekt för både ssk och usk.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/10 2004 12:41

Tomas:

Precis vad jag menade, men jag har en förmåga att inte kunna uttala mig kortfattigt

Ssk utbildningen är ingenting man ska gå för att jobba i ambulans. Man går den för att kunna vidareutbilda sig och då kunna verka inom många delar av vården därbland ambulansen. Där är vi överlägsna uskorna!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 1/10 2004 15:35

Niklas Karlsson skrev:Tomas:

Ssk utbildningen är ingenting man ska gå för att jobba i ambulans. Man går den för att kunna vidareutbilda sig och då kunna verka inom många delar av vården därbland ambulansen. Där är vi överlägsna uskorna!
öhh kan du förklara dig lite bättre?? Det verkar som om du är ute på hal is om jag förstår dig rätt.

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/10 2004 18:13

Jag läser i Skövde. Och visst jag håller med om att utbildningen är vad man gör den till. Men jag förstår inte varför kunskap förvärvad på Högskola/universitet är mer värd än kunskap förvärvad någon annanstans.

Och jag förstår inte varför en specifik ambulansutbildning skulle låsa någon till jobbet. Om utbildningen läggs upp rätt så behöver man ju inte komplettera med så jättemycket för att kunna jobba som syrra på huset om man nu anser att det är att komma vidare.
Niklas Karlsson skrev:Tomas:

Ssk utbildningen är ingenting man ska gå för att jobba i ambulans. Man går den för att kunna vidareutbilda sig och då kunna verka inom många delar av vården därbland ambulansen. Där är vi överlägsna uskorna!
Vad går man om man vill jobba i ambulans då? För finns det en bättre utbildning så tvekar jag inte en sekund... :?:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/10 2004 21:25

Jag menar att man har större chans att få vettiga sjukvårdsjobb utanför ambulansen om man är ssk än usk. Anestesin, HIA, IVa osv..

Jag hävdar att den bästa tbildningen för att jobba på ambulans är ssk MED vidareutbildning.

Utbildning förvärvad på universitet är bättre än annan utbildning för att den är unik? Vart kan du läsa farmakologi, oändliga kurser i medicin, katastrof medicin osv annars?
Det man lär sig på ambsjv utb kan man lära sig på universitet.. Inte tvärtom!

Lipton, du gör helt rätt som pluggar ssk. Men den kunskapen du får där räcker inte. Man ska ha erfarenhet från yrket (akutvård) och eller vidareutbildning också.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 1/10 2004 23:54

Niklas Karlsson skrev: Jag hävdar att den bästa tbildningen för att jobba på ambulans är ssk MED vidareutbildning.
.
Jaha herr Karlsson, vad säger du om ambulanssjukvårdarutbildningen då?
Och vad säger du om en Usk som jobbat på tex akutmottagning i 10 år och börjar jobba i en ambulans?
Och även om du så har utbildningar högt och lågt kanske du ändå är totalt inkompetent ute på fält och även i sjukhusmiljö.
Personlig lämplighet spelar stor roll.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/10 2004 14:52

Man kan inte jämföra äpplen och päron. Jag skrev att den bästa utbildningen var ssk med vub med lika lång erfarenhet i yrket (säg tio år om du vill) som den man jämför med

Vet att de finns uskor på akut, anestesi. Men hia har jag aldig sett någon. har iofs bara jobbat på tre olika hus..

Min utbildning säger inte mycket om mig som person. Men det gör inte en ambsjv heller.. Däremot så horde jag veta mer om läkemdel osv än en nyutex ambsjv, då jag har läst myyyycket mer medicin än honom/henne

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/10 2004 19:32

Niklas Karlsson skrev:Utbildning förvärvad på universitet är bättre än annan utbildning för att den är unik? Vart kan du läsa farmakologi, oändliga kurser i medicin, katastrof medicin osv annars?
Det man lär sig på ambsjv utb kan man lära sig på universitet.. Inte tvärtom!

Lipton, du gör helt rätt som pluggar ssk. Men den kunskapen du får där räcker inte. Man ska ha erfarenhet från yrket (akutvård) och eller vidareutbildning också.
Jag har läst viss farmakologi på gymnasienivå också. Och när det gäller katastrofmedicin så har jag läst mer på gymnasienivå än vad jag sett att kursutbudet på någon högskola erbjudit (Borås borträknat, och visst. Jag har väl inte letat ihjäl mig).

Och tack Niklas, uppmuntran är aldrig fel. Och jag vet att erfarenheter är viktigare än utbildning och allt det där. Men min poäng från början var ju att en utbildning direkt till ambulansyrket skulle ge just det. Erfarenhet.

Om man får drömma så skulle väl det ulitimata vara att man fick börja med sjuktransporter eller liknande. Och sedan komma vidare uppåt allteftersom man kompetenshöjer sig själv. För om man jobbar ett dygn och sedan är ledig i två så har man ju alla möjligheter i världen att plugga vid sidan av. Om sen det tar fyra och ett halvt år innan man är syrra så gör väl inte det något. Jag menar då har man inga studielån och kan dessutom kanske skaffat sig erfarenheter genom att exempelvis åkt med som extrapersonal under de fyra åren. Dessutom så har jag lärt mig det mesta genom att prata med de jag jobbat ihop med.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/10 2004 13:56

vad har du för arbetsuppgifter?

Skriv svar