Dags för ny utbildning.

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Borde utbildningen till ambulanssjukvårdare vara akademisk och leda till en legitimation?

Nej
15
58%
Ja
11
42%
Vet ej
0
Inga röster
 
Antal röster: 26

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/10 2004 15:45

Låter som ett bra uskjobb. Däremot skulle jag hellre joba där som ssk, då man har mer ansvar, medicinsk behanding, tyder ekg osv.

Visst finns det bra uskjobb men de är nog svårare att hitta en ett sjyst ssk jobb?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 3/10 2004 20:44

AA organisationer där det förrekommer renodlade sjuktransporter är väl, tror jag väldigt begräsade, detta är väl bara förbehållet de större städerna. Dessutom så tycker jag det är slöseri med kompetens att sitta och köra sjuktransporter med fyra år på högskola och lång erfarenhet. Bättre är att redan från början jobba halva tiden i ambulans och halva tiden på huset för att sedan då inte kroppen håller arbeta heltid på huset.

micke SSK

Ang utbildning

Inlägg av micke SSK » 6/10 2004 23:59

Ja, det här är en "het potatis", med att man nu skall höja kompetensen i ambulanssjukvården till 1 Sjuksköterska/ ambulans.
Högst personligen anser jag att ambulanssjukvårdarens erfarenhetsbaserade kompetens i mycket högre utsträckning borde tas till vara, att man nu "fråntar" delegeringarna förefaller inte det optimala tillvägagångssättet.
Dock måste jag framhålla några saker som verkar glömmas bort:
Liksom inom den slutna vården är patientsäkerhet och god omvårdnad några epitet som vi alla jobbar för att säkerställa. Ambulanssjukvården är lite speciell, då det ställer mer krav på egenansvar och påhittighet, man blir mer problemlösare. Arbetsmiljön är ju också annorlunda. Men i övrigt är det faktiskt mycket lite som skiljer från jobbet på tex en akutmottagning.
Att Socialstyrelsen nu beslutat att vårdens förlängda arm, dvs vi inom ambulanssjukvården, skall kompetenshöjas gör att vissa rynkar på ögonbrynen och uttalar sig negativt om oss Sjuksköterskor.
Utvecklingen går framåt, man skall skära ned på akutbilarna i Stockholm (vilket man också kan diskutera), men detta medför ju naturligt att utbildningsnivån i den enskilda ambulansen också måste höjas.

Vissa uttrycker att de anser att införandet av Ssk i ambulansen inte är rätt sätt... Men det är iallafall ett bra steg på vägen. Som jag tidigare skrivit är lång erfarenhet absolut inte samma sak som kompetens..Träffat på ambulanssjukvårdare som isåfall borde vara mycket kompetenta, men som jag inte skulle vilja vårda en anhörig till mig!
Visst, detta gäller ju inte alla, men jag anser att erfarenhetsbaserad kunskap inte är allt, och det räcker inte alltid! En teoretisk grund gör att den erfarenheten man förvärvar i arbetet bättre utvecklas.

Slutligen kan jag säga att trots att jag månar mycket för de ambulanssjukvårdare som följer med utvecklingen och gör ett kanonjobb, är jag så otroligt trött på att fortfarande få försvara att jag som Sjuksköterska gör ett MYCKET bra jobb, mycket tack vare att jag utbildat mig!! Ambulanssjukvårdare och Sjuksköterska i ambulans är ett team, hoppas alla kan inse det!!

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 14/11 2004 9:45

Om man får drömma så skulle väl det ulitimata vara att man fick börja med sjuktransporter eller liknande......

Lipton, Den mest kompetenta ambulansbesättning består av en ambulanssjuksköterska med erfarenhet inom den slutna vården och arbetar halvtid på hia, iva eller akuten + en erfaren anestesisjuksköterska som arbetar halvtid på anestesin och resten på ambulansen. Då har du både topp och bred i akutambulansen. Vad lär man sig av att arbeta i transportambulans??

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/11 2004 10:18

Tomas skrev:Om man får drömma så skulle väl det ulitimata vara att man fick börja med sjuktransporter eller liknande......
Är det du som tycker så eller citerar du mig? För jag tycker så men med det du skrivet nedan tycker jag verkar motsäga detta...
Tomas skrev: Lipton, Den mest kompetenta ambulansbesättning består av en ambulanssjuksköterska med erfarenhet inom den slutna vården och arbetar halvtid på hia, iva eller akuten + en erfaren anestesisjuksköterska som arbetar halvtid på anestesin och resten på ambulansen. Då har du både topp och bred i akutambulansen. Vad lär man sig av att arbeta i transportambulans??
Jag håller med dig, men bara eftersom det inte finns en bättre utbildning. Jag menar jag har inte läst en termin än och redan har jag tio poäng som är helt onödiga, inte bara i en ambulans utan även inom övrig sjukvård. Studieskulderna växer och jag tycker att jag kan göra mer av min tid än att lära mig omvårdnadsdefinitioner utantill.
När det gäller TP-ambulans då? Om du citerat mig så menar jag att utbildningsnivån inte behöver vara så hög och att man därmed kan ha ett jobb under tiden man pluggar. Man lär sig att ta patienterna på ett sätt det inte finns några högskolekurser i. Och om man dessutom bor i samma lokaler som akutambulanserna så lär man sig mycket av personalen som arbetar där mellan körningarna. Man får dessutom vana av att köra fordonet.
Dessutom finns det väl inget hinder att en TP-ambulans kan vara utrustad med larmanordning för att vid exempelvis en större trafikolycka kunna börja med att svänga förbi närmaste sjukvårdinrättning och hämta sjukvårdsgrupp. Har förstått från många att det ibland kan vara ett bekymmer att få ut dem. Dessutom så blir man ju ytterligare några händer på plats som kan arbeta med patienterna (jag förutsätter att man åker två i bilen och inte bara en som jag har förstått att det skall köras här hemma). Det är ju sällan dåligta att vara fler än patienterna.
När man fått iväg de flesta till sjukhuset och läget har lugnat ner sig så händer det ju dessutom att det finns oskadade personer vars transportmedel är skrot som dessutom borde ta sig till sjukhuset för att kollas upp. Kan ju dessutom ha småskador. Då står man inför ännu ett logistikproblem som kan lösas av transportambulansen.
Erfarenhetsmässigt så är det väl också självklart att man lärt sig gigantiskt mycket under en sådan dag.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 14/11 2004 12:22

Ursäkta var lite otydlig skulle förstås ha skuggat citatet, ja det var ett citat. Om jag får "drömma" så ser jag att den bästa och mest kompetenta ambulansbesättningen ser ut som vg se citat .

Lipton, Den mest kompetenta ambulansbesättning består av en ambulanssjuksköterska med erfarenhet inom den slutna vården och arbetar halvtid på hia, iva eller akuten + en erfaren anestesisjuksköterska som arbetar halvtid på anestesin och resten på ambulansen. Då har du både topp och bred i akutambulansen. Vad lär man sig av att arbeta i transportambulans??



Lipton man lär sig förmodligen mer om akutsjukvård under skarpa situationer inne på huset än runt fikabordet på ambulansstationen. Jag vet inte vad du har för bakgrund men när man väl har fått in foten i ambulanssjukvården så vill man inte dra den därifrån, det förstår jag mycket väl. Men jag tycker att du ska gå sjuksköterskeutbidningen färdigt arbeta ett tag inom slutenvård gå sedan och vidareutbilda dig, förslagsvis anestesi. Arbeta sedan 50/50 med ambulans/ anestesi. Då blir du en komplett ambulanssjuksköterska. .

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 14/11 2004 13:00

Lipton, din tanke om differensierad ambulanssjukvård är inte dum. Idag används kompetent personal och ambulanser som har utrustning som ett mindre akutrum till att transportera liggande mellan olika kommunala inrättningar slöseri med resurser. Jag har inte hela biten, men förmodligen så skulle de bli dyrare att ha två skilda organisationer som sköter liggande transporter och ambulanstransporter.

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/11 2004 10:19

Tomas: Min tanke gick ju inte ut på att skilja organisationerna åt. Utan ha samma organisation fast med olika bilar. Och visst blir det säkert dyrare, innebär ju mer personal och fordon som rullar. Men efter vad jag förstått så har landstinget skaffat en transportbil till Lidköping som körs av en av de ordinarie i personalen och det tycker jag är slöseri med resursen. Jag menar bilen är ju tänkt att köra patienter för sjuka för taxi men för bra för ambulans. Vad gör man som ensam sköterska om patienten blir sämre. Syrgas skulle ju tydligen finnas men skall man ta första bästa P-ficka för att administrera den då? Jag tycker att man borde jobba två på bilen, blir ju tråkigt att köra själv en hel dag. Detta är visserligen bara mina åsikter men jag har fattat det som att de delas av några. Sen så har jag ju inte full insikt i vad som händer så jag vet ju inget säkert.

Självklart lär man sig mer på huset än runt fikabordet. Min tanke vara ju inte att man skulle komma direkt från gymnasiet och börja jobba på transportambulansen, men jag tycker att den kan vara ett bra komplement och en bra väg in för ny personal.

Jag har väl inte riktigt fått in foten. Gick räddningsgymnasie på gymnasiet vilket var kul och lärorikt men gav ingen formell kompetens. Står som inringningspersonal på akutmottagningen (vilket är enormt lärorikt).
Får tacka för uppmuntran, men du behöver inte oroa dig för mig. Enda som kan hindra att jag är färdig syrra om 2,5 år är ett erbjudande om att få jobba med sjukvård inom försvaret i ett år. Då dröjer det 3,5 år.

Skriv svar