utbidningen i örebro...

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Zebas

Inlägg av Zebas » 9/8 2007 20:21

Jag är en av de 8 som tog examen som ambulanssjukvårdare vid örebro universitet ni i våras, ska berätta hur det ligger till med allt.
Av oss 8 som gick ut så jobbar 4 inom ambulans, 2 akuten och 2 gör något annat.
Vi blir garanterade platser på ssk. programmet i örebro, endast örebro. Vi hoppar in på termin 3 och har då 3 terminer + 10 veckor kvar att läsa innan vi är systrar.
Våra första tre terminer var nästan identiska med sskprogrammet i örebro. Vår sista termin läste vi istället bla. katastrofmedicin, prehospital akutsjukvård och ambulansteknik.
Tror jag har svarat på de flesta frågorna här, något ni undar så är det bara att höra av er.

Va rädd om varandra

Får lägga till oxå att det var vi som blev garanterade platser på sskutb. det finns inget som säger att de som går ut efter oss kommer att bli erbjudna samma sak

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/8 2007 8:23

Zebas: Kan du inte passa på att berätta lite om praktiken också? Min uppfattning är att det blev något problematiskt för er då universitet och landstingen runtomkring var överens om att utbildingen var en bra idé för cirka tio år sedan och att landstingen därför var något ovilliga att släppa till praktikplatser när utibldningen väl startade. Hur ligger det till, vet du något om det?

Zebas

Inlägg av Zebas » 10/8 2007 10:05

Hej
Under hela utbildningen så hade vi 2v praktik inom äldrevården, 4v sjukhus och ca 9v ambulans. Det du skriver känner jag inte till, min uppfattning var att det var inga problem alls för oss att få praktikplatser. Många av stationerna visste inte om utbildningen men såfort man förklara hur utbildningen såg ut så var det inga problem. Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag hade inga problem att fixa praktikplats och bemöttes väll på stationen och vad jag hört så gäller det för mina kurskamrater också.

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/8 2007 23:33

Ok. Var det någon som gjorde ambulanspraktiken i omgivningarna av örebro då? Låter lite småkonstigt att ni fick jaga platserna själva?

Zebas

Inlägg av Zebas » 12/8 2007 12:27

Nej tror inte att det var någon som var i örebro trakten, men det kan ha att gör med att ingen av oss kom där ifrån, det var ingen som sökte praktikplats där. Jag tycker inte att det är fel att ordna praktien själv, hela universitets grejen går ju ut på egen ansvar, tror oxå att handledaren/stationschefen uppskattar om jag själv ringer och frågar om praktikplats än att någon lärare eller liknade ringer och säger " hej vi har en killer här som behöver praktikplats". Vill sedan stationen prata med någon ansvarig så fixade vi bara kontakten där imellan, inget svårt med det.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 12/8 2007 13:14

Eget ansvar= universitetsgrej? När jag läste ssk så fick vi inte befatta oss med praktikplatserna alls. Vi fick lämna önskemål om placering men det var allt.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 12/8 2007 13:49

Två personer gjorde praktik på Lindesbergs lasarett. USÖ och Karlskoga kan jag inte svara för.

Och visst är det smart att fixa praktiken själv, då kan man styra själv och få komma tilla avdelningar som annars inte tar elever, eller att man kan prata till sig en plats på en avdelning som redan har fullt. Avdelningar har ofta större kapacitet att ta elever än man kanske talar om för skolorna. Så att prata och marknadsföra sig själv kan ge resultat.

Tobbe
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/8 2007 10:05

Zebas: Skillnaden med det här att ringa själv och att skolan ringer är också att man kan bli stående utan praktikplats då landstinget redan lovat bort placeringen till en annan skola genom centrala beslut som enhetschefen inte visste om. Därför får sjuksköterskestudenter vanligtvis inte befatta sig med att själva ordna praktikplatser. Men om det är som jag hörde att landstinget inte var intresserade så verkar det ju logiskt att skolan ej kunde gå centralt för att ordna placeringar.
Var ni något i Norrland också? Har fått för mig att ni hade en stor del av utbildningen i Härnösand. Stämmer det?

Zebas

Inlägg av Zebas » 14/8 2007 13:23

Du har helt rätt Lipton, vår sista termin var förlagd till Sandö, som ligger ett par mil ifrån Härnösand. På Sandö finns även en av räddningsverkets brandmansutb. Räddningsgym. har också sina lokaler förlagda där. Helt perfekt miljö att göra övingar på, hade flera övningar tillsammans med brandmännen, var mycket uppskattat från både deras och vår sida.

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/8 2007 10:09

Zebas skrev:Du har helt rätt Lipton, vår sista termin var förlagd till Sandö, som ligger ett par mil ifrån Härnösand. På Sandö finns även en av räddningsverkets brandmansutb. Räddningsgym. har också sina lokaler förlagda där. Helt perfekt miljö att göra övingar på, hade flera övningar tillsammans med brandmännen, var mycket uppskattat från både deras och vår sida.
Ahh... ok. Tror det är ganska ungefär fyra mil från Härnösand. Har själv bott där tre år för en av ovan nämnda utbildningar. Övade ni aldrig ihop med gymnasiet?

Zebas

Inlägg av Zebas » 15/8 2007 11:00

Nej jag tror inte att vi gjorde någora övningar med gymnasiet, vi gjorde mest övningar med brandmännen, hade även några övningar tillsammans med deltidsbrandmänn som var där på utbildning.

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/8 2007 18:19

Zebas skrev:Nej jag tror inte att vi gjorde någora övningar med gymnasiet, vi gjorde mest övningar med brandmännen, hade även några övningar tillsammans med deltidsbrandmänn som var där på utbildning.
Synd. Om inte annat så gick ni miste om de mest professionella skademarkörer man kan hitta! :lol:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 30/9 2007 13:47

Om man har möjlighet så tycker jag att om man vill jobba i sthlm så ska man vänta till efetr nästa upphandling innan man söker. Jag tror nämligen att man under en övergångsperiod kommer att fasa ut alla amb sjv (tyvär) och köra två ssk. Sedan om båda ska vara vubbade eller inte vet jag inte. Klart verkar det iaf vara att det är prehospsyrror man koimmer anställa efter det och inget annat.

banan

Inlägg av banan » 30/9 2007 17:03

JOCKE skrev:Eget ansvar= universitetsgrej? När jag läste ssk så fick vi inte befatta oss med praktikplatserna alls. Vi fick lämna önskemål om placering men det var allt.
NEj för faaen! Läser man på "hög"skola blir man automatiskt omyndigförklarad. Och jävlar om man försöker göra livet lättare för dom stackars "lärarna" och fixar praktikplats själv. Då tar man ifrån dom det enda ansvar dom har.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 30/9 2007 23:27

Ja det verkar nästan så. När man skulle ut på prao i grundskolan, fick man själv ordna platsen där man ville. När man 10 år senare ska praktisera för att verkligen lära sig nåt så är man inte ens "gammal nog" att välja vilken stad man ska va i. Inte lustigt att de hade ett helsicke var enda gång vi skulle ut i praktik. i var ju bara 110 st.

Skriv svar