Högskoleverkets utvärdering av SSK-utb/VUB
Moderator: Wernvik
Högskoleverkets utvärdering av SSK-utb/VUB
Ny rapport från HSV som publicerades 24/4 2007:
Sjuksköterskeutbildningen är en av de stora utvärderade utbildningarna och finns vid sammanlagt 26 lärosäten. En generell svaghet är att man inte lyckats anpassa utbildningen till dagens utmaningar: Dagens ohälsosituation och samhälle ställer nya krav på vårdpersonalen. Den verksamhetsförlagda kliniska utbildningen har lågt satta mål samt brister i struktur, innehåll och handledarkompetens. 40 procent av sjuksköterskeutbildningarna i landet ifrågasätts. Men det finns också positiva exempel där utbildningen fungerar mycket väl: utbildningarna vid Högskolan i Borås, Högskolan i Jönköping, Lunds universitet och Sophiahemmet Högskola får särskilt beröm av Högskoleverkets bedömargrupp.
Också vid utbildningen till specialistsjuksköterska har den verksamhetsförlagda utbildningen stora problem. Utbildningen ges i många fall på en nivå som är för låg i förhållande till de kunskaper studenterna har när de börjar utbildningen.
Om utbildningen generellt:
http://www.hsv.se/download/18.5b73fe551 ... _del01.pdf
Läs mer om respektive lärosäte:
http://www.hsv.se/download/18.5b73fe551 ... _del02.pdf
Sjuksköterskeutbildningen är en av de stora utvärderade utbildningarna och finns vid sammanlagt 26 lärosäten. En generell svaghet är att man inte lyckats anpassa utbildningen till dagens utmaningar: Dagens ohälsosituation och samhälle ställer nya krav på vårdpersonalen. Den verksamhetsförlagda kliniska utbildningen har lågt satta mål samt brister i struktur, innehåll och handledarkompetens. 40 procent av sjuksköterskeutbildningarna i landet ifrågasätts. Men det finns också positiva exempel där utbildningen fungerar mycket väl: utbildningarna vid Högskolan i Borås, Högskolan i Jönköping, Lunds universitet och Sophiahemmet Högskola får särskilt beröm av Högskoleverkets bedömargrupp.
Också vid utbildningen till specialistsjuksköterska har den verksamhetsförlagda utbildningen stora problem. Utbildningen ges i många fall på en nivå som är för låg i förhållande till de kunskaper studenterna har när de börjar utbildningen.
Om utbildningen generellt:
http://www.hsv.se/download/18.5b73fe551 ... _del01.pdf
Läs mer om respektive lärosäte:
http://www.hsv.se/download/18.5b73fe551 ... _del02.pdf
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Inte för att jag läst SSK men....
90%? Vad grundar du det på?
90% TROR att dom vet vad dom kommer att syssla med efteråt men kommer att göra något helt annat.
Jag tror det är en bra med en bred utbildning ( minus omvårdnad) innan folk börjar jobba prehospitalt. Prehospital medicin är ju faktiskt mycket mer än dramatiska algoritmstyrda traumafall. 99% procent av tiden är ambulansarbete en rätt allmänmedicinsk och för att inte tala om socialmedicinsk sysselsättning.
90%? Vad grundar du det på?
90% TROR att dom vet vad dom kommer att syssla med efteråt men kommer att göra något helt annat.
Jag tror det är en bra med en bred utbildning ( minus omvårdnad) innan folk börjar jobba prehospitalt. Prehospital medicin är ju faktiskt mycket mer än dramatiska algoritmstyrda traumafall. 99% procent av tiden är ambulansarbete en rätt allmänmedicinsk och för att inte tala om socialmedicinsk sysselsättning.
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Hej Niklas,
99%??? Precis som du så drog jag till med en siffra som inte är helt förankrad i verkligheten...
Vad jag menar är att ambulansarbete är en bred 'specialitet' där man ju kan råka ut för problemställningar rörande allt från kirurgi och medicin till psykiatri, missbruksvård och ja tom reumatologi.
Och turerna är ju allt från rena transporter till urakuta tillstånd. Min poäng är att ambulansmedisin är sjukt brett och att en bred utbildning är ett bra utgångsläge för ett sådant jobb.
Jag har jobbat prehospitalt, på akutmottagningar, på sjukhus och i dom mest perifera distrikten som tänkas kan. Min erfarenhet är att jag haft mer hjälp av ambulansarbetare med erfarenhet från flera olika områden än vad jag haft av diverse traumafreaks och andra hot-shots jag jobbat med. Och detta även vid mer akuta tillstånd.
Hmmm inser att jag är och nosar på en debatt som rasat här på AF ett tag........
99%??? Precis som du så drog jag till med en siffra som inte är helt förankrad i verkligheten...
Vad jag menar är att ambulansarbete är en bred 'specialitet' där man ju kan råka ut för problemställningar rörande allt från kirurgi och medicin till psykiatri, missbruksvård och ja tom reumatologi.
Och turerna är ju allt från rena transporter till urakuta tillstånd. Min poäng är att ambulansmedisin är sjukt brett och att en bred utbildning är ett bra utgångsläge för ett sådant jobb.
Jag har jobbat prehospitalt, på akutmottagningar, på sjukhus och i dom mest perifera distrikten som tänkas kan. Min erfarenhet är att jag haft mer hjälp av ambulansarbetare med erfarenhet från flera olika områden än vad jag haft av diverse traumafreaks och andra hot-shots jag jobbat med. Och detta även vid mer akuta tillstånd.
Hmmm inser att jag är och nosar på en debatt som rasat här på AF ett tag........
Efter att ha läst utvärderingen av "min" utbildning på Linköpings universitet kan jag inte annat än instämma.
Det är både för mycket och för lite av det goda. Tyvärr upplever jag att man tappar fokus från det (som jag anser är det) väsentliga inom omvårdnad, anatomi/fysiologi, patofysiologi, m.m. för att i stället ägna mycket tid till pedagogiska konstgrepp inom PBL.
Forskningsanknytningen vi har upplever jag som ganska "påklistrad". Den forskning som tydligen bedrivs på skolan har jag inte fått höra något om förens i denna rapport. De föreläsningar vi har i vetenskaplig arbetsmetod känns således som ett "nödvändigt ont" då de helt saknar sammanhang med resten av terminens innehåll.
Men visst finns det bra saker också, men det är ju så lätt att fokusera på det negativa tyvärr. Det som är bra är att det är ett fritt arbetssätt och det finns några riktigt bra handledare och lärare.
Det är både för mycket och för lite av det goda. Tyvärr upplever jag att man tappar fokus från det (som jag anser är det) väsentliga inom omvårdnad, anatomi/fysiologi, patofysiologi, m.m. för att i stället ägna mycket tid till pedagogiska konstgrepp inom PBL.
Forskningsanknytningen vi har upplever jag som ganska "påklistrad". Den forskning som tydligen bedrivs på skolan har jag inte fått höra något om förens i denna rapport. De föreläsningar vi har i vetenskaplig arbetsmetod känns således som ett "nödvändigt ont" då de helt saknar sammanhang med resten av terminens innehåll.
Men visst finns det bra saker också, men det är ju så lätt att fokusera på det negativa tyvärr. Det som är bra är att det är ett fritt arbetssätt och det finns några riktigt bra handledare och lärare.
.:: www.sjukvardare.se ::.
SSK utb är bedrägeri
60 poäng omvårdnad i propotion till 5 poäng vardera av kurserna farmakologi, patofysiologi och anatomi. (gäller hälsohögskolan i Jönköping)banan skrev:sköterskeutbildningen skulle behöva göras om från grunden
Allt prat om att "Höja statusen" är ju rent bullshit! Vilken status? Sjuksöterskeutbildningen borde kraftigt komprimeras till 4 terminer med adekvat inehåll. Jämför med polisutbidningen. Det är ingen "akademisk" utbildning, utan en yrkesutbildning som ger aspiranterna de kunskaper som förväntas av en nybakad.
Jag kände mig blåst efter 3 år på högskola när jag ej fått utbildnig om de mest basala kunskaper som förväntas av en sjuksköterska. Skulle definitivt ej ha tillräkliga erfarenheter att jobba inom ambulansen i alla fall.
Om det nu kan kallas status att kunna sina omvårdnadsteoretiker så är det inte mycket till status.
Re: SSK utb är bedrägeri
Polisutbildningen kommer att förändras inom kort. Precis som sjuksköterskeutbildningen kommer den att bli treårig och resultera i en akademisk examen. Borås högskola, som var en av fyra högskolor som pekades ut som lämpad för att hysa polisutbildning i framtiden, använder i sitt strategidokument för utbildningen alla de ord vi har lärt oss att älska (?) såsom profession, forskningsanknytning, reflektion osv.SSK skrev:Allt prat om att "Höja statusen" är ju rent bullshit! Vilken status? Sjuksöterskeutbildningen borde kraftigt komprimeras till 4 terminer med adekvat inehåll. Jämför med polisutbidningen. Det är ingen "akademisk" utbildning, utan en yrkesutbildning som ger aspiranterna de kunskaper som förväntas av en nybakad.
http://www.hb.se/polisutbildning/dok/St ... 061127.pdf
Nej, att SSK-utbildningen är akademisk är nog inget som kommer att ändras i framtiden, tvärtom ..
Nej det är nog snarare på andra hållet, att forskningen kommer bli en ännu större del i utbildningen.
Jag är grymt besviken på utbildningen. Högskolan i Kristianstad är en av de högst ansedda i landet... Jag undrar hur man bedömer det? Inte kan det vara studenternas utvärderingar som ligger till grund.
Jag är grymt besviken på utbildningen. Högskolan i Kristianstad är en av de högst ansedda i landet... Jag undrar hur man bedömer det? Inte kan det vara studenternas utvärderingar som ligger till grund.