Kan man läsa ssk-utbildningen parallellt med annan

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

zzzimon

Kan man läsa ssk-utbildningen parallellt med annan

Inlägg av zzzimon » 15/5 2007 16:12

Sjuksköterskeutbildningen verkar intressant men efter att ha hört en del inlägg verkar den inte så givande. Nån som vet om utbildningen är väldigt krävande eller om man skulle kunna läsa en annan utbildning parallellt för att garantera sig åtminstone någon bra utbildning. Är det mycket obligatorisk närvaro på ssk-utbildningen, eller räcker det att läsa i böckerna, och därimellan plugga sin andra utbildning, t.ex. 15 poäng av något annat per termin (Man får ju plugga max 45p per termin enl nya poängsystemet vad jag förstått)

mvh Simon

banan

Inlägg av banan » 15/5 2007 16:36

Den är psykiskt krävande på pga irritationsmoment .
Annars kan du utan problem plugga en 120 poängare på sidan om om du vill. Beror lite på vad du har för vårderfarenheter tidigare.
Praktiktiden och vissa lektioner kräver naturligtvis närvaro.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 15/5 2007 19:02

Jag hade ju inte satsat på att läsa för mycket vid sidan av. Det är lite i perioder hur mycket man är i skolan och hur mycket tid man behöver lägga ned.

klerty

Inlägg av klerty » 15/5 2007 19:43

Som tidigare talare sa så tycker jag nog inte det är lämpligt att läsa mer. Det är klart ibland har man mindre att göra men det där går i perioder med ojämna mellanrum.

Fråga till Zzzimon: Om du inte tycker det verkar givande varför söka?
Om du verkligen tycker det verkar vara ett intressant yrke så har du inte så många vägar att välja på. Är detta vad du vill så varför läsa något vid sidan av för att få åtminstonde en bra utbildning?
om du nu vill bli sjuksköterska så har du ju ingen nytta av en utbildning som inte har med området att göra.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 15/5 2007 22:42

Sök inte en utbildning du inte vill läsa! Är man inte motiverad att göra något så blir man heller inte bra på det.

Det finns så många som vill läsa till sjuksköterska och platserna räcker inte på långa vägar, så vill du inte läsa ska du heller inte ta upp en plats och stå i vägen för någon som verkligen vill.

När jag läste i Kristianstad var det ca 4 sökande per plats och vi var 117st i klassen!

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 16/5 2007 8:00

Precis. läs inte en utbildning om du inte är motiverad! Om du är motiveras så är det bättre att jobba lite extra under tiden för att dryga ut kassan och skaffa dig erfarenhet. När du sen är klar ssk kan du läsa fristående kurser i medicin eller omvårdnad om du vill fördjupa dig.

SSK

Inlägg av SSK » 16/5 2007 10:23

Det är ju i alla fall långt i från ett heltidsarbete som vissa av lärarna påstår. Däremot kan ju vissa kurser kräva lite mer.

Som svar på frågan om det räcker att läsa böckerna: Det är mer givande att gå på föreläsningen. I synnerhet om du vill klara tentan. De flesta lärarna baserar ju tentan på de som sagts på föreläsningara. Instuderingsuppgifter och gamla tentor brukar ju ge en fingervisning om vad man har att vänta sig.

zzzimon

Inlägg av zzzimon » 16/5 2007 12:04

klerty skrev:Fråga till Zzzimon: Om du inte tycker det verkar givande varför söka?
Om du verkligen tycker det verkar vara ett intressant yrke så har du inte så många vägar att välja på. Är detta vad du vill så varför läsa något vid sidan av för att få åtminstonde en bra utbildning?
om du nu vill bli sjuksköterska så har du ju ingen nytta av en utbildning som inte har med området att göra.
Ja, det är en bra poäng. Jag är väldigt intresserad av att läsa något inom vård, men det kändes som när jag läste andra inlägg att sjuksköterskeutbildningarna var för långa och skulle kunna kortas ner, som att det alltså skulle vara mycket dötid på utbildningarna som man bara satt av, som inte gav mycket. Jag har hört att t.ex. lärarutbildningen kan vara så. Därför tänkte jag att man skulle kunna läsa något parallellt.
Men jag tror säkert inte det stämmer, utan att de flesta om inte alla av landets sjuksköterskeutbildningar är väldigt bra.

Lipton

Re: Kan man läsa ssk-utbildningen parallellt med annan

Inlägg av Lipton » 25/5 2007 10:58

zzzimon skrev:Sjuksköterskeutbildningen verkar intressant men efter att ha hört en del inlägg verkar den inte så givande. Nån som vet om utbildningen är väldigt krävande eller om man skulle kunna läsa en annan utbildning parallellt för att garantera sig åtminstone någon bra utbildning. Är det mycket obligatorisk närvaro på ssk-utbildningen, eller räcker det att läsa i böckerna, och därimellan plugga sin andra utbildning, t.ex. 15 poäng av något annat per termin (Man får ju plugga max 45p per termin enl nya poängsystemet vad jag förstått)

mvh Simon
Jag läste 40-veckors ambulansutbildningen samtidigt som andra året på SSK-utbildningen. Så visst går det. Dock hör ju utbildningnarna hyfsat till samma ämnesområde och dessutom hade jag pluggat massor av akutsjukvård tidigare.

Robin

Inlägg av Robin » 25/5 2007 18:42

Hej Lipton!

Intressant. Trodde inte att det var möjligt att läsa en vub innan ssk-examen är klar?! Hur löser man det rent byråkratiskt så att säga? Kan helt klart tänka mig att göra likadant om nu KI tillåter det...
Blir det inte problem om det krockar med praktik och så?

klerty

Inlägg av klerty » 25/5 2007 19:01

Robin skrev:Hej Lipton!

Intressant. Trodde inte att det var möjligt att läsa en vub innan ssk-examen är klar?! Hur löser man det rent byråkratiskt så att säga? Kan helt klart tänka mig att göra likadant om nu KI tillåter det...
Blir det inte problem om det krockar med praktik och så?
Jag skulle tro att Lipton syftar på ambulanssjukvårdarutbildningen på 40 veckor som ej är en vidareutbildning på sjuksköterskenivån utan man kommer in som undersköterska.

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/5 2007 13:16

Attans vad snabb du är klerty! :wink:
Det stämmer att det var ambulanssjukvårdarutbildningen som jag läste.

Robin: Den enda fördelen med att läsa en sjuksköterskeutbildning med minimalt praktiskt innehåll är väl i så fall att man faktiskt kan läsa en utbildning med massor av praktiskt innehåll vid sidan av och ändå få ihop det. Var helt enkelt så att jag inte hade någon praktik från SSK-utbildningen under det året.

klerty

Inlägg av klerty » 27/5 2007 14:20

Lipton skrev:Attans vad snabb du är klerty! :wink:
Det stämmer att det var ambulanssjukvårdarutbildningen som jag läste.
19 Minuter det är en lång väntan när man ställer en fråga :D

Skriv svar