Vilket är bästa sjuksköterskeskolan i Stockholm?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

zzzimon

Vilket är bästa sjuksköterskeskolan i Stockholm?

Inlägg av zzzimon » 21/5 2007 14:53

Hej
Vad jag förstår finns 4 sjuksköterske-utbildningar i Stockholm:
1. Sophiahemmet
2. Röda korset
3. Karolinska
4. Ersta högskola

I högskoleverkets nyliga rapport över granskade högskoleutbildningar
http://www.hsv.se/download/18.5b73fe551 ... _del02.pdf
så fick Sophiahemmet särskilt beröm, och även Ersta till viss del, medan övriga ssk-utbildningar kritiserades.

Här är kommentarerna i rapporten om resp. skola:
1. Sophiahemmet
Vi bedömer utbildningens förutsättningar, genomförande och resultat som mycket tillfredsställande, likaså kvaliteten i den verksamhetsförlagda utbildningen.
Utbildningen är väl sammanhållen och innehåller en tydlig progression. Den kliniska träningen är omfattande och väl integrerad med den teoretiska kunskapen.



2. Röda Korsets högskola:
Röda Korsets högskola är en populär högskola med många högpresterande
studenter. De verkar dock inte få tillräcklig stimulans för att utvecklas.
Delar av utbildningen ger ett nästan gymnasialt intryck med stark styrning av studierna. Målen är otydliga, greppet om huvudämnet omvårdnadsvetenskap
är svagt, undervisningen känns något otidsenlig och examinationerna verkar vara alltför många och ofta med en inriktning som ifrågasätts av studenterna. Vi kan inte se något tydligt samband mellan forskning och utbildning.


3. Karolinska:
Vi bedömer utbildningens förutsättningar, genomförande och resultat som otillfredsställande, likaså kvaliteten i den verksamhetsförlagda utbildningen.
Ämnet omvårdnad behöver förbättrad struktur och tydlig progression. Det är angeläget att en sjuksköterska tar det övergripande ansvaret för ämnet
omvårdnad i den påbörjade uppdelningen i teman – ämnet är redan i dag otydligt och riskerar att splittras än mer om inte en medveten satsning görs.


4. Ersta:
Vi bedömer utbildningens förutsättningar, genomförande och resultat som utmärkta. Kvaliteten i den verksamhetsförlagda utbildningen är tillfredsställande.



Sophiahemmet får ju väldigt bra respons. Är det någon som läser där nu, och som kan instämma?
Röda korset är som skrives förmodligen den mest populära utbildningen med flest sökande per plats. Men rapporten är väldigt kritisk mot den. Är det någon på detta forum som läser där just nu, och kan kommentera kritiken. Jag tycker just Röda korset låter intressant eftersom den lyfter fram internationella aspekter och de 7 principerna om alla lika värde och solidaritet över gränserna, men frågan är hur mycket det dyker upp i utbildningen.
Och ev. ni som läser på de andra två skolorna. Vad tycker ni?
Det vore kul att höra lite kommentarer.

mvh Simon[/i]

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 21/5 2007 18:25

Kan det inte vara svårt att få en bra bedömning av skolorna? Det är ju inte många som har erfarenhet från mer än en skola.

Titta istället på studieplanen för de olika skolorna och se vilket upplägg som passar dig bäst.
Den dagen du ska söka jobb så struntar arbetsgivaren fullständigt i vilken skola du gått på.

Beaver

Inlägg av Beaver » 4/7 2007 20:31

Nä men man behöver ju inte ha gått på två skolor för att kunna säga vad man tycker om en.

Om jag går på en skola som jag tycker inte fungerar kan jag ju säga det, även säga hur jag trivs.

Tar upp denna tråd igen då jag själv har börjat kolla mig för..

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 4/7 2007 21:22

Då har du ju erfarenhet från just den skolan, ja. Men hur vet du hur de andra fungerar då?

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/7 2007 23:19

JOCKE skrev:Då har du ju erfarenhet från just den skolan, ja. Men hur vet du hur de andra fungerar då?
I Beavers fall tror jag att han utan att ha varit med om en dags undervisning på en "vanlig" gymnasieskola ändå med största säkerhet kan säga att hans är bättre! :)

Min erfarenhet av högre utbildningar såhär långt är följande, jag rekommenderar inte Skövde till någon mer än de som likt mig bor i närheten och vägrar flytta. Vad gäller Jönköping så upplevde jag deras omvårdnadsenhet som lite liknande ett gymnasie. Det var mycket utifrån lärarnas idéer för dagen istället för enligt den fastställda kursplanen. Denna uppfattning bildades dock på ungefär tre föreläsningstillfällen, sedan pajade jag ledbanden i foten och fick hoppa av den kursen så jag är väl egentligen inte fullt berättig till den åsikten. :P

banan

Inlägg av banan » 5/7 2007 10:46

Vilka på högskoleverket bedömmer utbildningarna?

Beaver

Inlägg av Beaver » 5/7 2007 11:49

Nä det stämmer fullt och fast att jag inte vet hur det fungerar på andra högskolor om jag går på en. Men jag kan väl ändå beskriva hur det är att gå på just den skola jag går på.
Ex: Jag tycker den skola jag går på nu, fungerar bra för vi har en nära kontakt med lärare och andra elever. Vi tillämpar även PBL som fungerar bra då vi är lärmedvetna elever och har lärare som till fullo behärskar PBL.

Nu har jag beskrivit min skola mycket kortfattat så som jag upplever den, vilket intryck fick man av det där? Om man jämför med en beskrivning såsom:

Den skola jag går på nu tycker jag fungerar dåligt vi elever har inget inflytande i undervisningen utan vi får reda på att kap 1-4 skall läsas tills på fredag sedan har vi skriftlig tentamen på det. Vi får ingen kunskap i hur vi själva skall ta reda på fakta utan får endast följa lärarens direktiv.

Båda dessa beskrivningar är såklart färgade av den elev som går där och dennes uppfattning men det kan ändå vara n bra information till den som vill börja på en skola. För man kan ju inte direkt läsa på skolornas hemsidor för de är ju verkligen propagandamaskiner.
Sedan är det klart att jag som framtida elvev skall söka info om skolan själv på deras hemsidor och det tror jag att vi är många som gör. Men om man läser där, jaha de läser omvårdnadsteori ??? slår slint i skallen på mig, inte vet jag vad det betyder... Om det är när man lär sig bädda sängar eller om det är hur man bemöter en patient.
Vart ett litet utlägg där men vad jag menar är att det är lätt att läsa sig snurrig på deras hemsidor, men samtidigt så kan man inte heller bara lite på någon som säger att en skola är bra, utan man måste kombinera de två och sedan bestämma sig själv men man skall ha så goda förutsättningar att bestämma sig att chansen att välja fel blir liten.

Till Lipton: Jo det kan man lugnt säga :lol:

Sofung

Re: Vilket är bästa sjuksköterskeskolan i Stockholm?

Inlägg av Sofung » 23/12 2007 1:35

zzzimon skrev:Jag tycker just Röda korset låter intressant eftersom den lyfter fram internationella aspekter och de 7 principerna om alla lika värde och solidaritet över gränserna, men frågan är hur mycket det dyker upp i utbildningen.
[/i]
Jag går inte på Röda Korset själv men har två polare som gått där men bytt till Karolinska. De säger att det bara är fin-snack med internationaliseringen och de 7 grundprinciperna. Visst är RK en internationell organisation men de menar att det inte speglas i utbildningen i nån högre utsträckning.
Jag har som sagt inte ngn erfarenhet av RK men jag tycker att Karolinskas internationalisering är väldigt tillfredsställande och jag trivs mkt bra där överlag.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/12 2007 23:44

Man kan ju fråga sig, vad som gör en viss högskola bättre än en annan.
I Kristianstad, där jag gick, var skolledningen mycket stolta över att deras sskutb höll en hög standard jämfört med de flesta andra i landet. Hur bedömer man detta?? Någon sa att det beror på hur mycket vetenskap utbildningen innehåller, vad vet jag...

Oavsett vilken skola man väljer, kommer det bara en sak ut av det i slutet, ett papper som säger att du är sjuksköterska.
Arbetsgivarna struntar fullständigt i om du har läst i Kristianstad eller du har läst i jönköping.

Beaver: När du gnäller över att du får reda på att ni har prov på fyra kapitel en vecka senare, kan jag inte annat än småle. Att jämföra en gymnasieutbildning med en högskoleutbildning går inte. På högskolan handlar det om att själv söka kunskap i diverse litteratur, vetenskapliga artiklar, mm. Man vet vilket ämne/område man ska ha tenta i men hur du skaffar dig kunskapen för detta är upp till dig. Dessutom har man som regel ett par andra arbeten som ska redovisas samma vecka.

GOD JUL!

Beaver

Inlägg av Beaver » 24/12 2007 11:39

Hej!

God Jul på er alla!

Jag ler lite granna tillbaka ;) för jag gnällde inte över det utan om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag beskrev två skol beskrivningar för att visa skillnaderna mellan hur man kan färga beskrivningar av saker och ting.

Jo jag fattar att det inte går att jämföra, men på den skola jag går nu så tror jag i alla fall att jag ligger lite närmare högskolans arbetssätt än om jag hade gått på ett gymnasium utan problembaserat lärande.
Vi jobbar med ett område under 2 veckor exempelvis och då har vi kanske kemi, biologi samt räddningstjänst som är sammankopplade inom detta område. Exempelvis syrautsläpp vid tankbilsolycka. Under dessa två veckor har vi ungefär 3 "lektioner" resten av tiden så arbetar vi i mindre grupper som själva ska söka fram informationen så att hela gruppen ska klara av att redovisa en kunskapsnivå som ligger på rätt nivå med ett övergripande mål som vi får reda på i början av området.

Menmen det är en annan historia!

God Jul

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/12 2007 1:30

Isidor: Inte heller jag kan annat än småle. Jag har ju erfarenhet av både högskoleutbildning och är en något äldre variant av den gode Beaver. Därför kan jag säga att rent generellt så håller just denna gymnasieutbildning en alldeles fantastiskt mycket högre nivå än en högskoleutbildning, generellt talat alltså. Jag har inte sedan i mellanstadiet förväntats ta så lite initiativ till eget lärande som jag fått göra på de högskolekurser jag läst. Visst, på mellanstadiet kanske läraren var mer aktiv i undervisningen och faktiskt hade en hyfsad förmåga att engagera eleverna till att intressera sig för undervisningen, något som tyvärr högskolelärarna ofta saknar eftersom många av dem undervisar av andra anledningar än att de faktiskt själva önskar det samt en del enligt devisen those who can't do....
Däremot är jag överens om att just denna gymnasieutbildningen knappast kan jämföras med en högskoleutbildning. Det är nämligen milsvid skillnad i nivån på lärandet som process. Dessutom får man också lära sig mycket praktiska kunskaper som högskolorna ofta förkastar som något mindre viktigt.

Jag förstår att du kommer argumentera emot nu, men då vill jag bara påpeka att jag i de flesta kurser på högskolan fick sidhänvisningar till varje kunskapsområde av lärarna (vilket jag sket högaktningsfullt i), på gymnasiet fick vi ibland tips på lämplig litteratur där svaren på våra frågor kunde finnas (vilket jag ofta inte heller brydde mig så mycket om). :P

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 28/12 2007 0:28

Jag kan inte argumentera emot dina egna upplevelser. Att du sen har gått en högskoleutbildning som håller så låg nivå tycker jag tragiskt.

När det gäller PBL har jag en del bekanta som gått i Karlskrona, som praktiserar detta. De har inte varit speciellt nöjda med utbildningen eftersom många gled igenom på andra pga upplägget. Sant eller falskt vet i tusan, hoppas inte.

Ha ett gott nytt år allihop!!

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/12 2007 14:29

Isidor: Min erfarenhet är att de utbildningsanordnare som säger sig jobba enligt PBL men har missnöjda studenter vanligtvis inte klarar av det. Det kräver oerhört mycket av lärarna för att kunna starta upp, både under planeringsfas samt inledande utbildning då man får lägga cirka två veckor på att undervisa eleverna i deras kommande arbetssätt. Och då lärare generellt är ruskigt konservativa tenderar de ha vissa svårigheter med att lägga 95% av krutet på att planera de kommande två veckoran istället för att stå och mässa i en åhörarsal under dessa veckor, poängen är ju att enligt PBL så behövs minmalt med föreläsning då studenterna efter uppstart sköter lärarnas jobb åt dem. Således består ju undervisningsjobbet på ett modernt lärosäte i att planera uppstart och handledning istället för att undervisa.
När det gäller högskolor så är det ju också generellt så att det tas in alldeles fruktansvärt för många studenter vilket i princip gör det omöjligt med PBL då den stora poängen är att en grupp på 6-8 studenter undervisar sig själv under viss ledning från handledare, i min klass på högskolan hade det blivit drygt 12 grupper vilket krävt minst 6 handledare i anspråk, på ett intag både höst och vårtermin blir detta 36 handledare som hela tiden jobbar med att handleda. Är tveksam till om institutionen har så många faktiskt.
Till detta kommer också de rent lokalmässiga kraven med grupprum och så vidare. Våra lärare hade också en tendens att önska moderna undervisningsmetoder och skickade ofta ut oss i smågrupper för att vi skulle diskutera artiklar, erfarenheter, åsikter med mera. Däremot hade de aldrig tänkt på var vi skulle sitta, och ärligt talat att som lärare planera undervisning i skolans korridorer är knappast lämplig såvida det inte är arkitektur, brandskydd eller liknande man undervisar i.

Sedan är PBL långt mer krävande för studenten än traditionell undervisning, dels finns ju ansvaret för lärandet inte kvar hos läraren. För mig som student blir ju detta en omställning, att sedan behöva dela detta ansvar med övriga gruppmedlemmar som man inte alltid kan arbeta helt friktionsfritt med innebär ju ibland ett lätt kaos. Dock tror jag inte att detta innebär att någon som upplevt fungerande PBL skulle välja traditionell undervisning. Dels är PBL roligare och dessutom lär man sig generellt mer eftersom man själv sätter kursmål och utvärderar samt står för en stor del av undervisningen vilket kräver förståelse av problemet och inte bara en förmåga att lyssna på en mässande lärare.

//Lipton - Som för fem minuter sedan planerade ett kort svar... :lol:

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 29/12 2007 17:30

Gick inte som planerat va?? :wink:

Att man tar in för mycket studenter är ju inget nytt, vi var strax över 110 när jag gick.

Jag skulle nog också gissa att en PBL student får ut mer av sin utbildning, om den sköter sig. Men medaljens baksida är nog att allt för många slinker med på andras bekostnad eftersom mycket handlar om gruppuppgifter.
PBL är ju inte speciellt gammalt inom detta så vem vet... om en sådär 25år kanske det är jättebra.

Lipton... titta och lär! Ett kort svar

NyfikenIEnStrut

Det där med den bästa SSK utb. i Sthlm

Inlägg av NyfikenIEnStrut » 19/3 2008 20:11

Jag har en sak att lägga till detta.

Jag går på Sophia nu och i början av denna termin (2) så kom en ny tjej till klassen som hoppade över från RK.

Hennes erfarenhet var att det var "Så grymmt mkt seriösare" på Sophia. Sen får man dra vilka slutsaters man själv vill av det.

Min uppfattning om skolor generellt är att de aldrig blir bättre än sina elever...
tack det var allt.

Skriv svar