Sim- och livräddningkunnighet, en självklarhet...

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 18/6 2007 18:17

I Sverige finns massor av badhus där drunkningsolyckan kan vara framme. Vissa av dessa badhus är obevakade eller har personal utan kunskap och träning i livräddning (paradoxalt nog).
Vilka badhus är det? Trodde det var ett krav att alla badhus hade badvakter...


Borde inte huvudbördan på ytbärgning m.m. ligga på Räddningstjänsten? Ska vi ambulansen lära oss rökdykning också? Det är väl bättre att varje yrkeskategori tränar och blir duktiga på sitt område.

Naturligtvis håller jag med om att samtlig ambulanspersonal borde vara simkunnig och kunna utföra enklare räddningsinsatser!

/Mas

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 20/6 2007 20:22

Hej AMBASS och ni andra....

När det gäller vattenlivräddning tycker jag att det i dag är ganska klarlagt vad som gäller och vilka förhållningsorder vi inom ambulanssjukvården har.

Här i Stockholm har vi ju som säkert bekant en Cert/Introduktionsutbildning på 8 veckor oavsett bakgrund och tidigare utbildning innan vi får arbeta i ambulansen. Närjag gick den fick vi väldigt klart för oss att inte hoppa i vattnet i samband med drunktningstillbud, detta då vi inom ambulansen inte på något sätt skall utsätta oss för risker att själva bli skadade.

Ståndpunkten är att räddningstjänsten är utrustad och dessutom klart mer anpassade för sådan verksamhet än vad vi i ambulansen är och någonsin kommer bli med eller utan extra utbildning!!!!

Väldigt viktigt är att sära på funktinerna, räddnignstjänsten rädda, vi behandlar och transporterar till sjukhuset. Precis som någon sa kan man ju undra om vi även skall lära oss rökdykning och göra första initiala räddningsinsatserna vid brand??? Jag tycker då rakt inte det!!

Nä du AMBASS, även om du har bra ideér så är detta nog ingen vidare bra idé. Jag vet faktiskt inte (trotts mycket god simmkunnighet och även utbildning i vattenlivräddning) om jag skulle hoppa i vattnet idagsläget. På sin höjd om det handlar om ett litet barn som inte kan komma att dra ner mig under vattnet, men om det gäller en vuxen som kan lätt kan dränka mig i den panik som personen har kommer jag inte att kliva i vattnet i alla fall.

//Tompa

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 20/6 2007 20:49

Mas skrev:
I Sverige finns massor av badhus där drunkningsolyckan kan vara framme. Vissa av dessa badhus är obevakade eller har personal utan kunskap och träning i livräddning (paradoxalt nog).
Vilka badhus är det? Trodde det var ett krav att alla badhus hade badvakter...


Borde inte huvudbördan på ytbärgning m.m. ligga på Räddningstjänsten? Ska vi ambulansen lära oss rökdykning också? Det är väl bättre att varje yrkeskategori tränar och blir duktiga på sitt område.

Naturligtvis håller jag med om att samtlig ambulanspersonal borde vara simkunnig och kunna utföra enklare räddningsinsatser!

/Mas
Oj oj oj!

Huvudbördan på ytbärgning m.m. ligger redan idag på Räddningstjänsten. Men som bekant kan ju vi vara först på plats (inte ovanligt). I övrigt (gällande rökdykning) så har liknande diskussioner förts innan Brandis ficj defibrillatorer. Jag menar att alla inom "Räddningsyrket" ska ha förmåga och även få erforderlig utbildning i vattenlivräddning.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 20/6 2007 23:48

Bra skrivet Tompa31!

Oj oj oj!

Huvudbördan på ytbärgning m.m. ligger redan idag på Räddningstjänsten. Men som bekant kan ju vi vara först på plats (inte ovanligt). I övrigt (gällande rökdykning) så har liknande diskussioner förts innan Brandis ficj defibrillatorer. Jag menar att alla inom "Räddningsyrket" ska ha förmåga och även få erforderlig utbildning i vattenlivräddning.

((AMBASS))
Visst kan vi vara först på plats, men min erfarenhet är att räddningstjänsten inte är långt efter i så fall...

Så du menar alltså att vi ska börja med rökdykning också, vi är ju som bekant först på plats ibland?

Nja... som någon skrev tidigare... Hellre en torr sjukvårdare på plats när räddningstjänsten gjort sitt! Det kan också tilläggas att alla situationer är olika och det är svårt att generalisera.

/Mas

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 21/6 2007 10:00

Hej alla!

Intressant diskussion detta. Min åsikt, (och min arbetsgivares) är, att inte hoppa i vattnet. Jag ser ingen anledning till att vi ska utsätta oss för de risker det medför. Rtj har den rätta utrustningen för jobbet och ska därmed vara de som gör det.

Jag ser ingen vinst för någon i detta. Det är en sak att hoppa i vattnet i juli och en helt annan att göra det i februari. Om vi hoppar i vattnet vintertid så hinner vi inte långt innan vi själva dukar under.

AMBASS! Om du kommer först till plats med ambulansen, skulle du då hoppa i vattnet i februari??

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/6 2007 12:06

Vore inte meddellinjen den gyllene vägen? Inga krav finns, men utbildningen finns. Utbildningen syftar inte till att lära någon hur man gör, eftersom detta ingår i grundskolans kursplan och vore således helt onödigt :wink:
Istället syftar utbildnigen till att lära personalen att bedöma riskerna. Det finns i tråden flera frågor angående huruvida man hoppar i vattnet eller går in i rökfylld lägenhet. AMBASS tycker att man borde? Andra säger aldrig någonsin? Det är knappast så enkelt, jag skulle definitivt hoppa i badhusets plaskdamm, jag menar i värsta fall får man väl hålla sig i sköldpaddan som står i mitten. Varför skulle vi inte gå in i ett trapphus där en torrkokning skett, knacka på dörren och be lägenhetsinnehavararen följa med ut. På huset vet alla vad som gäller (rädda, larma och släck). Det brinner i en papperskorg på toaletten, jag skulle börja med att släcka eftersom detta då blir synonymt med att rädda. Om jag först flyttar alla patienter, sedan ringer 112 och sedan återgår till att kika på elden. Då är toaletten övertänd och inte alls lika lätt att släcka. Man kommer fram till en tankbil på sidan med orangea skyltar, läs på skyltarna och värdera situationen. Det kan ju vara i princip riskfritt att gå fram till hytten och plocka ut chauffören.

Angående februari-isen. Det är knappast så att man måste välja mellan att bara titta på i väntan på räddningstjänsten eller att hoppa i vaken. Ambulanspersonal jobbar varje dag med att alltid göra det bästa av varje situation, men så fort det kommer till att diskutera såhär så blir allting svart eller vitt.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 21/6 2007 18:27

Nej självklart håller sig inte verkligheten alltid inom ramarna. Men om nu frågan var hurvida vi ska eller inte så blir ju svaren där efter.
Det är ju inte lätt att hitta en medellinje i denna frågan. Hur ska vi avgöra när vi ska hoppa i eller inte? Är det temperaturen eller vad?

Jag tror inte att det någonsin blir aktuellt för oss att utöva vattenlivräddning. Vi har ingen som helst utrustning till det och någon plats till torrdräkter eller liknande finns knappast. Om man väger för och nackdelar mot varandra så kommer det nog inte att bli aktuellt.

Min åsikt är att rtj, sjöräddningen och liknande organisationer får ta den biten.

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/6 2007 12:07

JOCKE: Vem avgör om du påbörjar HLR eller inte? Borde vara upp till samma person att avgöra om man hoppar i vattnet, går in i rök eller åker fram till en misshandel. Och i praktiken är det väl också så?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 23/6 2007 14:59

Nej det håller jag inte med dig om!
Att avgöra om man ska göra HLR är inte samma sak som att utsätta sig för omedelbar fara. Att hoppa i vattnet, att gå in i en rökfylld lokal eller åka fram till en icke säkrad plats är saker vi inte gör.
Som sagt... låt räddningstjänsten göra det de är rustade för och sen tar vi hand om det medicinska.

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/6 2007 18:20

JOCKE: Nej, det må inte vara samma sak. Men hur du än vänder och vrider på det så ligger beslutet ändå hos dig, det var det jag menade. En livräddningsutbildning där man inte lär sig bedöma situationen är således meningslös. Att utföra en livräddande åtgärd som vi bedömer oss klara av bör vara vår skyldighet oberoende av situation. Att inte göra en bedömning med hänvisning att uppgiften hör till någon annans bord tycker jag är snudd på tjänstefel, och det skulle du också tycka om du hörde en brandman säga: "Nä, rör inte den skadade, det är inte vårt jobb det får ambulansen ta när dom kommer. Vi skär bara loss honom och lägger honom på marken tills de dyker upp".

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 24/6 2007 12:45

Hur gör man ett sånt övervägande i praktiken då? Vilka kriterier ska gälla för att vi ska hoppa i vattnet eller inte?
Ska vi ha en termometer med oss för att kolla vattentempen? Ska vi bara kasta oss i vattnet utan någon som helst utrustning förutom våra "vanliga" kläder? Vem räddar oss om vi halvvägs ut till den vi ska rädda, upptäcker att: oj! * nu orkar jag inte längre.... och sjunker som en sten.

Lipton, du argumenterade ganska hårt i en tidigare tråd om vattenlivräddning om att man inte skulle ställa krav på nåt som inte stod i vår arbetsbeskrivning.

Jag tar gärna emot en utbildning i vattenlivräddning, men för den saken ska man inte komma att kräva att jag ska riskera mitt eget liv för att försöka räddaa någon annan. L abcde.
Jag vet inte om jag vill säga att det är beundransvärt eller dumdristigt att utsätta sig för något som kan kosta dig livet. Arbetsgivaren lär inte tacka dig i alla fall.

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/6 2007 13:35

JOCKE: Av alla på forumet är nog du och jag dem som är sämst på att argumentera med varandra. Jag tycker vi gång på gång inser att vi faktiskt säger samma sak fast på olika sätt och anser att den andre har fel.

Det jag menar är följande. I praktiken gör du övervägandet på samma sätt som alltid. Du handlar efter vad som känns rätt. Att det känns fel att stå på kajkanten och titta på innebär inte att det känns rätt att hoppa i. Avvägandet görs hos den enskilda individen för att sedan också göras mellan besättningsmedlemmarna. Om båda är överens om att man kan göra något utan att utsätta sig själva för fara så kommer de antagligen göra detta.
Min poäng ligger i föjlande. Det går omöjligt att utbilda och sedan regelreglera att ambulansen skall utföra ytbärgningsuppdrag i väntan på räddningstjänsten så som AMBASS verkar önska. Bedömningen kommer alltid ligga hos den enskilda besättningen och då är utbildning i riskanalys viktigare än utbildning i dock-dyk. Det enda jag håller med AMBASS om är att det är korkat av en ambulansbesättning som kommer till det lokala obemmanade badhusets 25-meters bassäng före räddningstjänsten att sätta sig på var sin stol och invänta att någon som kan plocka upp en livlös kropp ur vattnet.

Om det är beundransvärt eller dumdristigt går inte att avgöra innan. Hoppar du ned i minusgradigt vatten och räddar livet på en långskridskoåkare så kommer eftervärlden beundra dig. Om du hoppar i en vattenpöl för att rädda ett barn och drunknar själv så var du drumdristig och alla kommer två sina händer. :twisted:

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 24/6 2007 14:17

Jag har ställt frågan förut och ställer den igen... Var finns obevakade badhus??

/Mas

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 24/6 2007 17:37

Mas skrev:Jag har ställt frågan förut och ställer den igen... Var finns obevakade badhus??

/Mas
Hej MAS!

Det finns i vårt land många obevakade badhus. Det enklaste Du kan göra för att få reda på vilka är att ringa runt. Börja med Brommaområdet (Åkeshov m.fl). Tyvärr finns ingen lag som föreskriver att det skall finnas legitimerade badvakter/livräddare anställda vid badhusen. Till detta kan Du sedan ställa alla obevakade sommarbad mm. Detta kan kanske tyckas vara okej om det nu inte var så att man behövde betala för att gästa dem.

Malmö stad är här föregångar som köper in dessa tjänster från duktiga aktörer.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 24/6 2007 17:42

Mas skrev:
I Sverige finns massor av badhus där drunkningsolyckan kan vara framme. Vissa av dessa badhus är obevakade eller har personal utan kunskap och träning i livräddning (paradoxalt nog).
Vilka badhus är det? Trodde det var ett krav att alla badhus hade badvakter...


Borde inte huvudbördan på ytbärgning m.m. ligga på Räddningstjänsten? Ska vi ambulansen lära oss rökdykning också? Det är väl bättre att varje yrkeskategori tränar och blir duktiga på sitt område.

Naturligtvis håller jag med om att samtlig ambulanspersonal borde vara simkunnig och kunna utföra enklare räddningsinsatser!

/Mas
Hej MAS!

Vi ser detta helt olika. Jag tycker att samtlig personal inom den samlade räddningstjänsten ska ha erforderlig fysik och kunskap att klara av att ingripa i akuta situationer. Rökdykningscenariot var ett mindre bekymmer när många ambulansenheter fanns via brand och där kunskapen och träningen fanns. Tyvärr uppskattar jag att en klar majoritet av dagens ambulanspersonal inte skulle uppfylla kraven för rökdykning, vilket kanske vittnar om ett annat bekymmer. Alla yrken har sin särart, men vissa saker måste alla klara av. Det kan vara D-HLR. Det kan vara vattenlivräddning! Det kan vara brandbekämpning i fordon!

((AMBASS))
Blood Will Tell

Skriv svar